Zijn granen nou wel of niet gezond?

De meeste Nederlanders eten veel voedingsmiddelen die granen bevatten, zoals brood, ontbijtgranen, crackers en pasta. Veel graanproducten, zoals volkorenbrood en muesli, worden beschouwd als heel gezond, met name vanwege de vezels die erin zitten. Toch zorgen granen voor veel gezondheidsklachten, vaak zonder dat wij hier zelf van bewust zijn.

Waarom geven granen gezondheidsklachten?

In Nederland zijn we opgegroeid met brood als een van onze basisvoedingsmiddelen. We eten enorm veel brood, vaak zeker twee maaltijden op een dag. Wat we echter over het hoofd zien is dat brood en andere producten die granen bevatten bij veel mensen allerlei gezondheidsklachten geven, zoals een gebrek aan energie, concentratieproblemen, maag- en darmkrampen en een opgeblazen gevoel. De reden dat veel mensen overgevoelig zijn voor granen is omdat er gluten in zitten (Catassi et al., 2013 [1]).

Gluten is een voedingsstof die in veel granen voorkomt, zoals tarwe, spelt, rogge en gerst, en bevat verschillende eiwitcomponenten. Eén van die eiwitcomponenten is gliadine, een relatief lange keten van 260 aminozuren die daardoor moeilijk verteerbaar is. Bij een overgevoeligheid voor gluten ontketenen de gliadines in gluten een auto-immuunreactie in het spijsverteringskanaal en beschadigen ze de darmvlokken in de dunne darm, waardoor je voedingsstoffen minder goed kunt opnemen. Bij substantiële schade aan de darmvlokken ontstaat een lekkende darm en kunnen er stoffen in de bloedbaan terecht komen die er niet horen. Het lichaam reageert hierop met de aanmaak van antistoffen en ontstekingen (Schuppan et al., 2015 [2],Rubio-Tapia et al., 2009 [3], Lorgeril, 2014 [4]).

Waarom zijn de meeste mensen overgevoelig voor granen?

De reden dat ons lichaam niet goed tegen gluten kan is genetisch bepaald. Historici hebben namelijk sterke aanwijzingen dat onze prehistorische voorouders weinig granen aten. De mensen die toen leefden waren jagers en verzamelaars en aten vooral vlees, groenten en fruit. Sindsdien is ons lichaam nauwelijks is geëvolueerd, daarom is het ook niet verwonderlijk dat granen de veroorzakers zijn van veel gezondheidsklachten.

Het beste kun je dus helemaal geen granen eten, ons lichaam is daar vanuit historisch perspectief gezien gewoon niet voor gemaakt. Deze visie sluit heel erg aan bij Paleo, een levensstijl die gebaseerd is op de gedachte dat je zoveel mogelijk “echte voeding” moet kiezen, net zoals onze verre voorvaderen die 10.000 jaar geleden op onze aarde leefden dat deden. Paleo liefhebbers eten dus nooit kant-en-klaar maaltijden, pakjes met e-nummers, granen en zuivel, maar wel veel verse biologische groenten, fruit, noten, zaden en biologisch vlees (Cordain, 2012 [5]).

Hoe maak je een graanvrij ontbijt?

paleonolaWie volgens het Paleo principe wil leven loopt al gauw tegen allerlei problemen aan… want hoe kun je nu graanvrij ontbijten? Natuurlijk kun je elke ochtend eieren gaan bakken of een kom sla eten, maar vaak heb je gewoon zin in een ontbijtje dat snel klaar is en toch langdurig een verzadigend gevoel geeft. Ben je daar naar op zoek, dan zijn de Paleonola granola’s van Superfoodies echt iets voor jou. Deze ontbijtgranen, die verkrijgbaar zijn in 3 heerlijke smaken, te weten Superfoodies Paleonola Apple Cinnamon (appel/kaneelsmaak), Superfoodies Paleonola Fruity Greens (fruitsmaak) en Superfoodies Paleonola Tropical Berries (tropische bessensmaak).

De belangrijkste ingrediënten van alle Paleonola granola’s van Superfoodies zijn gedroogd fruit, noten en zaden, met daaraan toegevoegd enkele superfoods zoals chiazaden en lucumapoeder (Superfoodies Paleonola Apple Cinnamon), tarwegraspoeder, gerstegraspoeder, spirulina en bananenpoeder (Superfoodies Paleonola Fruity Greens) en gojibessen en passievruchtpoeder (Superfoodies Paleonola Tropical Berries). Verder zijn alle Paleonola granola’s vrij van gluten, tarwe, haver, soja, zuivel, geraffineerde suikers, vulmiddelen en andere ongezonde toevoegingen.

Referenties
[1] Catassi C. Et al., “Non-Celiac Gluten Sensitivity: The New Frontier of Gluten Related Disorders”, Nutrients 2013, 5(10), 3839-3853
[2] Schuppan D. Et al., “Wheat amylase trypsin inhibitors as nutritional activators of innate immunity”, Digestive Diseases. 2015;33(2):260-3
[3] Rubio-Tapia A. Et al., “Increased prevalence and mortality in undiagnosed celiac disease”, Gastroenterology, 2009 Jul;137(1):88-93
[4] de Lorgeril M., “Gluten and wheat intolerance today: are modern wheat strains involved?”, International Journal of Food Science and Nutrition, 2014 Aug;65(5):577-81
[5] Loren Cordain, “The paleo answer, 7 days to lose weight, feel great, stay young”, 2012
Share:

Geef een reactie