Wat je ’s ochtends eet bepaalt je stofwisseling de rest van de dag

Het eerste wat je eet, bepaalt voor een groot deel je stofwisseling voor de rest van de dag. Hoe dat werkt leggen we uit in deze video. Ook geven we je 3 tips waardoor jij je dag echt energiek begint.

Bekijk hieronder de video:

We kennen het allemaal wel, bijvoorbeeld tijdens de feestdagen, als we de hele dag snacken, dan blijven we steeds enorme trek houden in lekkers en zoet. We zijn de dag dan al verkeerd begonnen. Als we de dag wel goed en gezond zijn begonnen, en we voelen ons lekker, dan willen we dat liever niet verpesten. De juiste voedingsmiddelen houden onze snaaibehoefte de rest van de dag in toom (omdat onze bloedsuikerspiegel stabiel blijft), maar ook mentaal is het makkelijker om gezond eten de hele dag vol te houden als we de dag zo al zijn begonnen.

De juiste voedingsmiddelen aan het begin van de dag zijn heel belangrijk voor de productie van neurotransmitters, de stofjes in je hersenen waar je je blij, kalm en content door voelt. En ook voor de productie van stofwisselingshormonen, waardoor je jouw eigen stofwisseling voor de rest van de dag positief kunt beïnvloeden. Wanneer je de dag niet start met zoet of brood, maar juist met groenten, vetten en eiwitten (denk hierbij bijvoorbeeld aan een groene smoothie met spinazie, banaan, avocado, hennepzaad en wat plantaardige melk), zal je veel langer verzadigd zijn en niet eens aan snacken denken.

Daarom is het zo belangrijk om bewust te kiezen wat je in de ochtend als eerste eet.

De top 3 voedingsadviezen in de ochtend

1. Eet je eerste maaltijd zo laat mogelijk
Als we intermittent fasting doen en onze eerste maaltijd bijvoorbeeld pas om 10 of 11 of 12 uur in de ochtend eten, dan verbranden we meer vet in de uren daarvoor. Onze lichaam schakelt over op vetbranding en ook worden ontstekingen tegengegaan. We worden meer insuline gevoelig en het lichaam produceert meer antioxidanten waardoor we trager verouderen. Intermittent fasting is een van de belangrijkste principes voor een slanker, energieker lichaam en voor trager verouderen.

2. Drink meer water, ook voor iedere maaltijd
Voordat je begint met eten, drink altijd eerst water! Dan heb je de neiging om niet alleen minder te eten, maar ook minder ongezonde dingen te kiezen. De meeste mensen drinken te weinig water. Je kunt dan denken dat je trek hebt, terwijl je eigenlijk dorst hebt. Het is een van de makkelijkste dingen die je kunt doen voor een optimalere gezondheid.

3. Neem voedingsstoffen tot je
Je lichaam heeft bouwstoffen nodig om optimaal te kunnen functioneren en die halen we niet altijd voldoende uit onze voeding. Als je de ochtend start met Green Juice van Superfoodies, krijg je direct de voedingstoffen binnen die je dagelijks nodig hebt: mineralen, vitaminen, superfoods, probiotica voor een gezonde darmflora, gezonde algen om afvalstoffen goed af te voeren. Een energiedrank dus, maar dan gemaakt van echte groentes. Doe een lepeltje in een glas water, of voeg het toe aan een heerlijke groene smoothie.     

Je kunt Green Juice bestellen via deze link. Je krijgt er nu het boek GROENER gratis bij, met 88 plantaardige recepten die zó lekker zijn, dat je vergeet dat ze gezond zijn. Voor het hele gezin. In no-time klaar.

Share:

1 comment

  1. Hallo Jesse,
    Ik heb nu sinds een 5 tal weken uw green juce in huis , en ook de gewoonte aan genomen om mijn dag te starten (rond 9 u ) ben op pensioen ! Met gember thee en citroensap +een lepeltje onbewerkte honing ! 1 uur later maak ik dan de door u aan geboden spinazie mix met green juce ! Mag ik later op de dag eventueel nog een mager stukje vlees? Want als ik verschillende theorieën mag geloven zijn er nog wat tegenstrijdige berichten te lezen .? Groeten Alain (België ) .

Geef een antwoord