Waarom moet ik mijn immuunsysteem versterken? (3 redenen)

We hebben ons immuunsysteem harder nodig dan ooit. En wat doen we? We zitten de hele dag stil achter een beeldscherm terwijl we weten dat beweging en buitenlucht zo goed voor ons is. En voeding? Het liefst kant-en-klaar uit de supermarkt want in ons drukke bestaan hebben we geen tijd voor het bereiden van een verse maaltijd. Terwijl we heus wel weten dat we ons lichaam zouden moeten voeden met voedingsmiddelen uit de natuur.

We weten wat we nodig hebben, en toch doen we het tegenovergestelde. En misschien voel je je prima op dit moment, maar als je op deze manier door leeft dan zijn de gevolgen op langere termijn niet meer goed te maken. Lees nu 3 belangrijke redenen waarom NU je immuunsysteem versterken van levensbelang is, ook wanneer je je op dit moment prima voelt.

Reden 1: Immuunsysteemproblemen worden vaak te laat opgemerkt

Het immuunsysteem is een samenwerkend geheel bestaande uit onder andere je darmen, slijmvliezen, huid en longen. Samen beschermen ze ons lichaam tegen allerlei gevaren, zowel evolutionair bekende (virussen, bacteriën, etc.) als evolutionair onbekende (geraffineerde suikers, chronische stress, pesticiden, etc.). Een goede werking van het immuunsysteem is afhankelijk van vele factoren, waaronder het binnenkrijgen van voldoende vitaminen en mineralen, voldoende slaap, niet teveel stress, voldoende beweging en frisse lucht.

Werkt dit systeem niet naar behoren, bijvoorbeeld door toch te veel stress of te weinig slaap, dan gaan er soms jaren overheen voor we dit doorhebben. Dit komt vaak omdat we in eerste instantie alleen milde of vage symptomen ervaren die we niet direct linken aan het immuunsysteem.

(Eerste) signalen van een verzwakt immuunsysteem:

  • Weinig energie, futloosheid
  • Slechte slaap
  • Spijsverteringsproblemen
  • Grotere en kleinere energiedips na de maaltijd
  • Blessures die niet genezen
  • Loopneus of overmatige slijmvorming in ademhalingsstelsel of darmen
  • Broze nagels
  • Ontstoken tandvlees
  • Voedselintoleranties en atopische klachten (astma, hooikoorts of constitutioneel eczeem)
  • Stijve of stramme gewrichten
  • Spierpijn of spieren en gewrichten die in de ochtend niet goed opstarten
  • Stemmingswisselingen
  • Gewichtstoename
  • Libidoverlies

Reden 2: We komen meer dan ooit in aanraking met evolutionair onbekende gevaren

Het immuunsysteem is niet opgewassen tegen de gevaren van onze moderne manier van leven. Onze samenleving ontwikkelt namelijk sneller dan onze eigen evolutie kan bijbenen waardoor er een mismatch ontstaat tussen ons lichaam en onze leefomgeving.

Voorbeelden van evolutionair onbekende gevaren:

  • Fabrieksvoeding
  • Transvetzuren
  • Te veel en te vaak eten op een dag
  • Chronische stress
  • Pesticiden en herbiciden
  • Toxines uit de industrie, uitlaatgassen
  • Sigaretten
  • Cosmetica

Het probleem met deze gevaren is dat het immuunsysteem er milder op reageert dan wanneer er bijvoorbeeld een ziekteverwekker binnenkomt. Er ontstaat een ‘valse’ ontstekingsreactie, de welbekende laaggradige ontsteking. En doordat we vrijwel dagelijks in aanraking komen met de evolutionair onbekende gevaren, sluimert de ontstekingsreactie door.

Er is dan sprake van een overactief immuunsysteem dat in verband is gebracht met onder andere:

  • Cardiovasculaire problemen
  • Kanker
  • Artrose / artritis
  • Diabetes type 2
  • Auto-immuunziektes
  • Trage schildklier
  • Allergieën en atopie
  • COPD
  • Stemmingswisselingen of depressie
  • Cognitieve achteruitgang

Reden 3: Enorme toename van welvaartziektes door het westerse eetpatroon

De moderne westerse manier van eten deed zijn intrede na de landbouwrevolutie, zo’n tienduizend jaar geleden. Dat lijkt ver weg, maar is voor onze lichamelijke evolutie nog niet zo lang geleden. Om over de meest recente voeding, die van ongeveer de laatste vijftig jaar, nog maar te zwijgen. Voor steeds grotere groepen mensen is bijna 70 procent van de dagelijkse energie-inname afkomstig van onderstaande voedingsmiddelen1:

  • Graan: tarwe, spelt, rogge, gerst/gort
  • Gedomesticeerde dieren: varkens, koeien, lam, plofkippen
  • Zuivelproducten: koemelk, yoghurt, kaas, kwark, zuiveldranken
  • Soja: edamame, tofu, sojasaus, tempeh, sojayoghurt
  • Margarine, halvarine, vloeibare bakvetten
  • Fabrieksvoeding, dus voeding met toegevoegde suikers, smaakstoffen, e-nummers en sauzen en dressings
  • Vleeswaren en slaatjes
  • Suikers, waaronder stroop en siropen
  • Alcoholische dranken, frisdranken, light dranken, limonades en fruitsappen

Deze voedingsmiddelen zijn typische bestandsdelen van het zogenoemde westerse voedingspatroon.

Neem jij de controle terug over je gezondheid?

We hebben het voor misschien wel 90 procent of meer zelf voor het zeggen door de voedings- en leefstijlkeuzes die wij maken. En veeg ook maar de opvatting van tafel dat je genen je lot bepalen, want de epigenetica heeft ons geleerd, dat wat in je genen opgesloten ligt hoeft lang niet altijd je bestemming te zijn. En zelfs in het geval van ziekte kun je de ontwikkeling ervan met misschien wel tientallen jaren uitstellen. Dat is toch zeker de moeite waard?!

Met het boek IMMUUNPLAN krijg jijde controle terug over je gezondheid. Met kennis en methodes uit 93 geraadpleegde wetenschappelijke studies, een uitgebreid voeding- en levensstijl stappenplan en 24 recepten voor het immuunsysteem geef jij je lichaam datgene wat het evolutionair gezien nodig heeft. En zet jij direct stappen naar het versterken van je immuunsysteem.

Referenties

[1] Boonman-de Winter L.J.M., Albersen A., Mohrmann K. et al. (2015). Hoge prevalentie van vitamine D-deficiëntie in Zuidwest-Nederland. Ned. Tijdschr. Geneeskd. 159: A8167, 1-6.

[2] Nederlandse voedselconsumptiepeiling 2012-2016, RIVM.

Share:

3 comments

  1. wat moet ik s,morgens dan eten,hoe vervang ik mijn havermout in de morgen,tussen de middag mijn broodje

  2. Ziet er goed uit hebben jullie het ook in kleine zakjes om het te proberen

Geef een antwoord