Vitamine D – Het immuun wonder

Wat is Vitamine D en waar komt het vandaan?

Vitamine D is een groep van in vet oplosbare (pro)hormonen, waarvan de twee belangrijkste vormen vitamine D2 (ergocalciferol, de plantaardige vorm) en vitamine D3 (cholecalciferol, de dierlijke vorm) zijn. Vitamine D wordt door het lichaam aangemaakt onder invloed van het ultraviolete licht van de zon. In de klassieke betekenis van het woord is vitamine D geen echte vitamine, maar omdat wij als mensen het vaak via externe bronnen binnen krijgen, wordt het toch als een vitamine beschouwd.

Wat doet Vitamine D?

Uit onderzoek in o.a. de Verenigde Staten is gebleken dat vitamine D en Calcium beide een enorm potentieel helend effect hebben op allerlei soorten kanker. Met name op het gebied van borstkanker, huidkanker, dikke darmkanker, maar ook bij andere soorten, worden verbazingwekkende resultaten gemeten betreffende het reduceren van kankercellen. Uit de studies is gebleken dat over een periode van 4 jaar er resultaten werden gemeten, waarin de reductie van kankercellen terug liep met maar liefst 77%! Hierbij is zelfs van vrij lage doseringen Calcium en vitamine D gebruik gemaakt, wat tot de conclusie leidt dat met hogere doseringen nog betere resultaten kunnen worden bereikt. Dit onderzoek heeft geleid tot de conclusie dat vitamine D wereldwijd het meest effectieve medicijn is tegen kanker en de voordelen van veel anti-kanker medicatie met een straatlengte achter zich laat. Daarnaast levert vitamine D geen nadelen op, mits niet extreem hoog gedoseerd, dit in tegenstelling tot veel reguliere medicatie met al hun destructieve bijwerkingen. Helaas wordt er in de media vaak laconiek op deze resultaten gereageerd of worden de feiten zelfs verdraaid of ontkent. Het lijkt soms wel alsof de media, aangestuurd door o.a. de farmaceutische industrie geen belang heeft bij het genezen van mensen, gezonden mensen is natuurlijk een stuk minder geld aan te verdienen. Gelukkig zijn er veel wetenschappers die zich hier niet bij neerleggen en die nauw betrokken zijn bij verder onderzoek naar het wondermiddel vitamine D. Men is er van overtuigd dat de percentages kankergevallen met zelfs 80% of meer te reduceren moet zijn, als iedereen genoeg Calcium en vitamine D en met name vitamine D3 (vitamine D2 is minder werkzaam) zouden binnen krijgen. Mensen die naast hun dagelijkse dosis vitamine D ook nog eens veel in contact met zonlicht zijn, verlagen de kans op de ontwikkeling van kankercellen nogmaals met een stevig percentage.

Naast het bestrijden van kanker, is vitamine D ook zeer behulpzaam bij het bestrijden van veel andere ziektebeelden. Denk dan met name aan Alzheimer, allerlei soorten infecties, darmproblematiek, botontkalking, huidproblemen, astma, griep, multiple sclerose, hartziekten, diabetes, depressie en zelfs schizofrenie. Ook is vitamine D zeer essentieel bij het ontwikkelen en ondersteunen van een goed werkend immuunsysteem, bevordert het de groei van onze lichaamscellen en het herstel van ons menselijk D.N.A. en helpt het bij het absorberen van Calcium uit ons spijsverteringstelsel. Om een goed voorbeeld te nemen, uit recent onderzoek is gebleken dat vitamine D3,in combinatie met Curcumine, bestanddeel van Kurkuma (jawel, bekend uit uw eigen keuken), zeer effectief blijkt bij het bestrijden van de vernietigende symptomen van Alzheimer. Mogelijk helpt het niet alleen bij het remmen van de Alzheimer symptomen, maar is deze zeer potente mix zelfs in staat het ziekteproces om te draaien richting ziekteherstel, al wordt dit op het moment nog uitvoerig onderzocht. Een niet te verwaarlozen aanwijzing om dit alles te kunnen onderbouwen is bijvoorbeeld het feit dat in India en ook andere Aziatische landen, waar Kurkuma ruimschoots wordt gebruikt, het percentage mensen met dementie en Alzheimer verschijnselen rond de 1% van de bevolking boven de 65 jaar ligt. Dit terwijl wij in het westen op het moment een schrikbarende 10% naderen of zelfs al overschreden wordt t in bijvoorbeeld de Verenigde Staten.

Waar verkrijg ik Vitamine D?

De makkelijkste manier om aan een gezonde dosis vitamine D te komen is door simpelweg te genieten van zonneschijn. De zon is de leverancier bij uitstek van eindeloze hoeveelheden vitamine D. Op een mooie, warme dag is 15-20 minuten zonlicht over het algemeen genoeg om de dagelijks benodigde hoeveelheid vitamine D binnen te krijgen. Het is raadzaam voor mensen met een donkere huid om een hogere dosering zonlicht of vitamine D tot zich te nemen, dit omdat hun huid moeilijker vitamine D via zonlicht opneemt. Helaas is de zon natuurlijk niet altijd even nadrukkelijk aanwezig, vooral niet in de wintermaanden en daarom is het van groot belang de dagelijkse lichamelijke behoefte aan vitamine D op peil te houden. Dit om te voorkomen dat allerlei micro organismen en ziektes vat om ons krijgen, waarop de potentieel kans een stuk hoger is bij gebrek aan vitamine D. We kennen allemaal wel de verschijnselen van een lopende neus, verstopte voorhoofdsholtes, verkoudheden en griep in de donkere wintermaanden. Deze kenmerken zijn allemaal te verhelpen met vitamine D en ontstaan zelfs in de meeste gevallen door een gebrek aan deze broodnodige superheld.

Er zijn 2 soorten vitamine D verkrijgbaar, waaronder vitamine D2 en D3. Over het algemeen is vitamine D2 meestal wat wordt voorgeschreven door huisartsen. Vitamine D3 is echter minstens dubbel (waarschijnlijk zelfs meer) zo werkzaam en veel effectiever voor het menselijk lichaam. Het verschil zit ‘m in de moleculaire structuur en de oorsprong van beide soorten. Vitamine D2 is van plantaardige oorsprong en vitamine D3 van dierlijke oorsprong. Het gegeven dat wij als mens qua DNA en lichaamsstructuur veel meer met dieren overeen komen, resulteert in het feit dat vitamine D3 makkelijker wordt opgenomen door ons menselijk lichaam en hierdoor een betere werking heeft. Bovendien is vitamine D3 ook nog eens veiliger is voor het menselijke lichaam is, dit omdat vitamine D3 over het algemeen zuiverder en minder vervuild is en ook minder makkelijker over te doseren is. Ook is het ondertussen bekend dat de levensduur van vitamine D3 in het lichaam veel langer is als die van vitamine D2, wat er dus op neerkomt dat de consument veel meer vitamine D2 tot zich dient te nemen om hetzelfde resultaat te bereiken. Mogelijk is dit ook de oorzaak waarom vitamine D2 vaker wordt voorgeschreven, simpelweg omdat er op die manier meer geld verdiend kan worden.

Hoe consumeer ik Vitamine D(3)?

Over het algemeen kan er weinig mis gaan met het innemen van vitamine D, zolang men de voorkeur geeft aan vitamine D3 en niet aan vitamine D2, zoals ook hiervoor is vermeld. Over het algemeen wordt aangeraden om dagelijks een dosering van 1500-2000IU per 50kg aan lichaamsgewicht in te nemen. Mensen van hogere leeftijd en met een hoger lichaamsgewicht, alsook mensen met een donkere huidskleur, moeten rekening houden met het feit dat ze over het algemeen ook een hogere dosering nodig hebben. Ook is het aan te raden de dosering ’s winters te verhogen in vergelijking met ’s zomers. Dit omdat ’s zomers onze vitamine D3 huishouding beter op peil is dankzij meer zonlicht. Informatie over een meer exacte persoonlijke dosering en de mogelijkheid om vitamine D3 te bestellen vind je via deze link

3 comments

Geef een antwoord