Vermijd het risico op tandbederf met superfoods

We leven met ons allen in tijden waarin tandbederf een veel voorkomend verschijnsel en ziektebeeld is. Dit is echter een tijdsbeeld wat niet alleen aan onze tijden verbonden is, maar al vele eeuwen lang een gemeenschappelijk sociaal probleem is, waar menig mens flink wat pijn en nadeel aan heeft ondervonden.

Wat is het verschijnsel tandbederf precies en hoe ontstaat het?

Met name het pijnlijke gedeelte is iets waar weinig andere ziektebeelden zich mee kunnen meten en het is dan ook met reden dat vele mensen tandpijn als de ergste fysieke pijn in hun leven omschrijven. Dit samen met oorpijn en hoofdpijn/migraine. Vele ziektebeelden in onze huidige tijden zijn toe te schrijven aan het verslechteren van ons voedingspatroon over de afgelopen decennia, waarin de industrialisatie, de vrije markteconomie en het bijverschijnsel winstbejag een cruciale rol hebben gespeeld. Dit heeft geleid tot het feit dat er wereldwijd een flink verschuiving aan prioriteiten heeft plaatsgevonden en onze algemene gezondheid is daar flink de dupe geworden. Het zal niemand ondertussen ontgaan zijn dat dit met name komt door het feit dat geld, winstbejag, status en dergelijke zaken tegenwoordig belangrijker lijken te zijn dan gezondheid, liefde en het waarlijk geven om onszelf en onze medemensen. Dit heeft geleid tot het verslechteren van zowel onze fysieke, alsook onze mentale, emotionele en spirituele gezondheid als mens op Moeder Aarde. In het geval van tandbederf, is het echter zo dat dit geen ziektebeeld is wat de laatste eeuw of decennia bijzonder is toegenomen. Tandbederf is een oeroud verschijnsel, wat al vele eeuwen mensen pijn en stress bezorgd. Het voordeel van onze huidige tijden is dat we nu allerlei technieken tot onze beschikking hebben die ervoor zorgen dat we beschadigde tanden kunnen herstellen en als dat niet meer wil, dat we ze kunnen vervangen. Dit zorgt ervoor, of zou ervoor moete zorgen dat niemand meer onnodig met lege gaten in zijn of haar mond rondloopt. Helaas is het tegenwoordig echter weer zo dat de armen het wat dit betreft moeten ontgelden, omdat de ziekenfondsen dit soort kosten tegenwoordig nog maar voor een klein deel vergoeden en men vaak niet in staat is dit soort dure ingrepen zelf te bepalen. Dat zorgt ervoor dat we tegenwoordig weer verschijnselen zien, die eigenlijk tot het verleden behoorden gedurende de afgelopen vier tot zes decennia. We hebben het dan natuurlijk over het verschijnsel waarbij mensen hun tanden of kiezen niet meer kunnen laten opknappen of vervangen, waardoor ze grote lege gaten in hun mond hebben. Dit is met name erg vervelend voor diegenen die hieronder lijden, want maatschappelijk gezien betekent dit direct een stuk minder kans op werk en worden mensen om dit feit tevens vaak raar aangekeken.

Goed, laten we eens kijken hoe dit vervelende verschijnsel tot stand komt en waarom mensen al eeuwenlang gebukt gaan onder het verschijnsel tandbederf of tand rot. Tandbederf of tand rot wordt ook wel ‘cariës’ genoemd en is de meest voorkomende infectieziekte ter wereld. Dit is niet overdreven, al zal dat feit mogelijk velen onder onze lezers toch flink verbazen. Naar schatting leidt 95% van de gehele wereldbevolking aan cariës, wat vroeger in de volksmond ook wel ‘tandwolf’ werd genoemd. Het probleem wat ten grondslag ligt aan cariës is het demineraliseren van onze tanden, ons tandweefsel, het tandglazuur, het tandbeen (dentine) en het wortelcement. Demineralisatie processen worden veroorzaakt door het ontstaan van zuren die door bepaalde bacteriën worden uitgescheiden en vervolgens de broodnodige mineralen in ons lichaam doen oplossen. Deze bacteriën zorgen voor de productie van zuren door het zich voeden met suikers en dan met name de geraffineerde en geïndustrialiseerde suikers, al geld het ook in mindere mate voor natuurlijk suikers. Twee soorten bacteriën die hiervoor onder andere verantwoordelijk zijn, zijn de zogenaamde ‘Streptococcus mutans’ en ‘Lactobacillus’. De gecreëerde zuren zorgen voor een daling van de pH-waarde in de mond, waardoor calciumhydroxyapatiet oplost. Dit is het mineraal waaruit ons tandglazuur bestaat. Door het beschadigen van ons tandglazuur, zijn de zuren vervolgens in staat ook onze tanden aan te tasten, wat normaliter voorkomen zou moeten worden door ons tandglazuur. Hierdoor ontstaat tanderosie en kunnen vervolgens gaatjes, ook wel ‘cariës’ genoemd ontstaan. Er is geen mens die ontkomt aan dit soort bacteriën, die doorgaans, bij een gezond dieet en levensstijl en goed poetsen meestal niet veel kwaad kunnen doen en slechts in kleine hoeveelheden voorkomen. Is dit echter niet het geval, dan hebben deze bacteriën, die zich hoofdzakelijk in tandplaque bevinden al snel hun desastreuze werk gedaan, met alle gevolgen voor ons gebit van dien. Tandplaque bestaat in totaal uit de volgende zaken, die allemaal een slechte invloed hebben op ons gebit en de conditie ervan:

– Bacteriën die tandglazuur vernietigende zuren vormen, omgezet uit geconsumeerde suikers.
– Stoffen afkomstig uit ons speeksel, wat met name eiwitten zijn.
– Voedsel resten uit eten en drinken.
– Opgeloste mineralen, afkomstig van de locatie van tandbederf.
– Opgeloste mineralen uit tandpasta, speeksel, etc.
– Mogelijk aanwezig fluoride, eventueel afkomstig uit tandpasta.

De conditie van onze tanden en kiezen is voor een zeer groot deel afhankelijk van ons voedingspatroon en de daaruit voortkomende fysieke conditie van ons lichaam. Het is namelijk zo dat tandplaque en dit soort bacteriën een stuk meer kans hebben onze tanden en tandglazuur te beschadigen als ons afweersysteem niet optimaal functioneert. Goed poetsen is daarom met name in tijden van een verzwakt systeem uitermate belangrijk. Ondersteuning door middel van tandenstokers en/of tandzijde (flos) is ook zeer aan te raden. Cariës kent verder verschillende stadia, waarbij het in eerste instantie vaak als een doffe witte plek herkend kan worden. Dit is een eerste teken dat er demineralisatie aan het ontstaan is, maar niet getreurd, dit is een fase die nog hersteld kan worden door goed te poetsen en gezond te eten. Dit om op die manier te zorgen voor de inname van genoeg mineralen die nodig zijn voor een gezond gebit. Het moge duidelijk zijn dat calcium erg belangrijk is voor ons gebit, maar ook magnesium en zink spelen hier een grote rol bij. We gaan later verder uitwijden over dit onderwerp. Als deze eerste fase echter niet tijdig herkent of geheeld wordt, dan zal het glazuur dermate aangetast worden dat er een gaatje ontstaat, ook wel caviteit genoemd. Hierdoor hebben de bacteriën vervolgens toegang tot wat wel het ‘dentine’ wordt genoemd. Dit bestaat deels uit organisch materiaal, wat als voeding dient voor deze bacteriën. Ons lichaam kan ook dit in dit stadium nog het één en ander ter verdediging ondernemen, wat mogelijk is door het dichten van de zogenaamde dentinekanalen, maar ook dit is alleen mogelijk bij gezonde mondhygiëne  en een gezond dieet en levensstijl. Bij te hoge consumptie aan suikers zal het glazuur en dentine te vaak en lang bloot staan aan zuuraanvallen, waardoor cariës niet meer te stuiten is en uiteindelijk zal doordringen tot de tandzenuw. Dit is het stadium waarin we bijzonder veel last beginnen te ondervinden van tandbederf, want hier begint de pijnlijke fase vaak in te treden. Uiteindelijk is het ook mogelijk dat de gehele tandzenuw nog aangetast wordt en dan komen we meestal vrij snel terecht in de tandartsstoel, met als gevolg een zenuw- of wortelkanaalbehandeling. Dit is nodig om te voorkomen dat er mogelijk andere tandzenuwen geïnfecteerd raken. Ook kan het kaakbot geïnfecteerd raken als we net voorzicht zijn in dit stadium. Dit zijn niet voor niets de minst populaire ingrepen bij een tandarts, waar menig mens flink de zenuwen van krijgt. Reden hiervoor is het feit dat deze ingrepen vaak met verdovingen plaats dienen te vinden en deze lang niet altijd een garantie zijn voor het niet ondervinden van pijn. Dat is dan mogelijk dubbelop pijn, want de verdovingsspuiten zelf zijn ook lang niet altijd een pretje om te ervaren.

Goed, nu we het één en ander weten over tandbederf en over het ontstaan ervan, is het interessant om eens te kijken wat we zelf kunnen ondernemen om dit soort problemen, die vaak bijzonder pijnlijk zijn, te voorkomen. We gaan daarom over naar ons volgende blogdeel.

Hoe voorkomen we tandbederf?

Zoals we hierboven al enkele keren lieten doorschemeren en blijken, is het zeer zeker mogelijk om tandbederf en alle vervelende en pijnlijke hier uit volgende gevolgen te voorkomen. Natuurlijk is het vrij uitzonderlijk om nooit een gaatje te hebben en het is ook zeker niet erg als dit een keer gebeurt. Wel is dat een teken dat we op dienen te letten en mogelijkerwijs ons voedingspatroon en onze levensstijl dienen aan te passen. Zoals hierboven hopelijk duidelijk is geworden, is het ontstaan van cariës met name te danken aan het consumeren van allerlei soorten suikers. Ook is een gebrekkige opname of inname van voedingsstoffen funest voor ons gebit. De ergste boosdoeners op het gebied van suikers zijn de geraffineerde, oftewel de chemisch bewerkte suikers. Daarnaast geld dit ook voor allerlei kunstmatige suikervormen, ondank de vele beweringen van de fabrikanten van bijvoorbeeld aspartaam, sorbitol en andere varianten dat deze ingrediënten geen tandbederf als gevolg hebben. Hoe langer hoe meer onderzoeken laten echter zien dat dit onjuiste informatie is. Daarnaast zijn ook natuurlijk suikers gevaarlijk voor ons tandglazuur en dit geld met name voor de suikers afkomst uit vele fruitsoorten met een hoog fructose gehalte. Net zo goed als bij kunstmatige suikers het geval is, is het ook bij natuurlijk suikers zo dat deze dienen als voeding voor de hierboven beschreven soorten bacteriën. Ook deze suikers worden omgezet in gevaarlijke zuren voor ons tandglazuur, dentine en de andere delen van ons gebit.

tandbederf

Om dit soort problemen te voorkomen, zijn er een aantal zaken waar we op dienen te letten. Dit zijn onder andere de volgende zaken:

– Eet hooguit 4-5 keer per dag (of minder): Op deze manier wordt voorkomen dat er zich de gehele dag etensresten in onze mond bevinden die door bacteriën in onze mond omgezet worden in zuren. Dit gebeurt met name bij mensen die veel snoepen en snacken, waardoor de zuurgraad van het tandplaque hoog blijft en de kans op gaatjes verhoogt wordt. Normaliter dient er minimaal 2-3 uur gewacht te worden tussen maaltijden en snacks. Dit zodat de zuurgraad in onze mond kans krijgt zich naar normale niveaus te herstellen en ons tandglazuur hierdoor de zuuraanvallen weet te weerstaan, wat niet mogelijk is als deze pauzes niet worden ingelast.

– Zorg voor een gezond eetpatroon en dieet: Zoals we hierboven al aangaven in het eerste deel van dit blog, is het demineraliseren van onze tanden de grootste oorzaak voor tandbederf. Dit houdt simpelweg in dat de hoeveelheid mineralen in onze tanden wordt afgebroken door de zuuraanvallen, die geproduceerd worden door bacteriën die leven op geconsumeerde suikers. We kunnen ons lichaam effectief tegen dit soort zaken weren door te letten op gezonde voeding en hiermee te garanderen dat we genoeg bouwstoffen, oftewel nutriënten binnen krijgen. De mineralen die het belangrijkst zijn voor onze tanden zijn calcium, magnesium, zink. Zorgt u dat u deze op z’n minst in afdoende hoeveelheden binnenkrijgt.

– Vermijd de consumptie van suikers buiten de maaltijden om: De consumptie van suikers tussen de maaltijden door vindt meestal plaats in de vorm van allerlei frisdranken, siropen, koekjes, cakes, brood met zoet beleg, pudding, yoghurts, maar dus ook in alle soorten fruit. Voorkom de consumptie van dit soort producten zo veel mogelijk als u gaatjes wilt voorkomen, of poets op z’n minst na elke snack of snoep/eetpartij om dit soort problemen te minimaliseren. Mocht u toch trek hebben, eet dan iets hartelijks of eet een groene appel, welke stukken minder suikers bevatten.

– Verhoog de speekselproductie: Ons speeksel bezit de prachtige kwaliteit de zuurtegraad in onze mond terug naar normaal te brengen. Daarom is het belangrijk tijdens de maaltijd goed te kauwen, wat voor extra speekselproductie zorgt. Na de maaltijd is het mogelijk om gebruik te maken van een kauwgom zonder suiker en met zo weinig mogelijk kunstmatige toevoegingen. Haal dit soort producten daarom het liefst in een biologische winkel. Een dergelijke soort kauwgom kan een tand reinigend en zuurtegraad herstellend effect hebben. Daarnaast is ook sabbelen op iets goed voor speekselproductie. Zorg in dat soort gevallen voor het sabbelen op een suikervrij product, anders is het effect natuurlijk omgekeerd en wordt de zuurgraad juist weer omhoog gebracht.

– Poets uw tanden met een fluoridevrije tandpasta: Fluoride is één van de meest giftige stoffen die in onze lichaamsverzorgingsproducten aanwezig kunnen zijn, al is die lijst vrijwel eindeloos tegenwoordig. Het zorgt voor een ongelofelijk breed scala aan klachten in het lichaam, waarvan botontkalking en het beschadigen van onze tanden er slechts een paar zijn. Ook zorgt het voor het vercalcificeren van onze pijnappelklier, één van de belangrijkste klieren in onze hersenen die zorgt voor hormonale balans in het lichaam. Er is nog steeds bijzonder veel in onderzoek over fluor gaande, maar één ding wat als een paal boven water staat, is het feit dat fluor een zeer schadelijk gif is. Dit blijkt uit het feit dat het hier gaat om een afvalproduct uit de fosfaatindustrie, waar in de jaren ’70 en ’80 miljoenen dieren aan gestorven zijn over de gehele wereld. Dit omdat ze rechtstreeks stonden te grazen onder de fluordampen en gassen van de fosfaatfabrieken. Het is niet voor niets dat hier tegenwoordig bijzonder strenge veiligheidsmaatregelen voor gelden.

– Vermijd zure dranken: Met name frisdranken bevatten vaak verschillende soorten zuur, waarvan citroenzuur het meest voorkomende is. Omdat het hier gaat om een concentraat wat in bijna alle gevallen door middel van een chemisch proces verkregen is, kan dit zuur zeer schadelijk zijn voor onze tanden. Daarnaast bevatten de frisdranken ook weer grote hoeveelheden suikers en daarvan weten we ondertussen wat dat voor gevolg heeft voor onze tanden. Vers citroensap is een stuk minder schadelijk voor onze tanden, al is het zeker raadzaam om even een glas water na te drinken en onze mond hiermee om te spoelen. Dit geld trouwens ook voor alle andere citrusvruchten, die allemaal een schadelijk effect hebben op onze tanden door hun hoge zuurtegraad.

– Laat je regelmatig controleren bij een goed tandarts: Het is voor ieder mens verstandig om minimaal één of twee keer per jaar naar de tandarts te gaan. Dit om onvoorziene problemen te voorkomen en te zorgen voor een stuk gezonde tandverzorging. Een tandarts kan op effectieve wijze tandsteen verwijderen en kan op vakkundige wijze nagaan of er ergens sprake is van tandbederf. Op die manier kan verdere beschadiging en kunnen infecties worden voorkomen. Vermijd fluorbehandeling onder elk beding, hoe erg uw tandarts er ook van overtuigd is dat het gezond voor uw tanden is. Tandartsen weten vaak niet beter, al komt daar gelukkig hoe langer hoe meer verandering in.

Goed, dat zijn zo ongeveer de zaken die we als mens kunnen doen om te zorgen dat we tandbederf bestrijden en/of voorkomen. We willen nog graag toevoegen dat al de hierboven genoemde factoren van groot belang zijn, maar dat met name het binnenkrijgen van genoeg gezond voedsel zeer essentieel is. Als u namelijk gezond eet, krijgt uw darmflora de kans zich te herstellen, wat alleen mogelijk is bij beperkte suikerinname. Als deze flora zich herstelt heeft, is het voor uw darmen mogelijk optimaal voedingsstoffen zoals mineralen uit uw voeding te onttrekken, welke het lichaam onmiddellijk zal gebruiken op de plaatsen waar deze het harst nodig zijn, zoals voor uw gebit. Eén van de meest fantastische manieren om te zorgen dat uw darmflora krachtig wordt hersteld en u een maximale hoeveelheid mineralen op kunt nemen en tevens uit voeding binnenkrijgt, is met behulp van superfoods. We gaan daarom nu over tot het volgende blogdeel, waarin we een aantal van die fantastische producten gaan bespreken.

Welke superfoods helpen tandbederf voorkomen?

We gaan in dit deel meteen over tot de orde van zaken en gaan hier een paar superfood producten bespreken die een verzorgend en gezond effect hebben op ons gebit en tevens helpen bij het voorkomen van tandbederf. We beginnen met de eerste superfood en dat is:

– Rauwe Cacao: Rauwe cacao is een product in dit rijtje superfoods wat u mogelijk zal verbazen. Dit omdat de meeste mensen rauwe cacao door elkaar halen met chocolade, waaraan zoetstoffen zijn toegevoegd. Rauwe cacao is van natura echter licht bitter en is in het geheel niet zoet. Rauwe cacao is daarnaast de rijkste bron aan magnesium van alle voedingsbronnen ter wereld. Magnesium is bijzonder belangrijk voor ons gebit en volgens vele nieuwe onderzoeken nog belangrijker dan calcium. Interessant is het als we zien dat 50% van het magnesium in ons lichaam zich bevindt in ons skelet en in ons gebit. Dit geeft aan hoe belangrijk dit mineraal is voor deze lichaamsdelen. Als we daarnaast eens stilstaan bij het feit dat magnesium één van nutriënten is, waaraan mensen het vaakst een tekort hebben (samen met vitamine B12 en vitamine D), dan moge het duidelijk zijn hoe belangrijk een afdoende hoeveelheid magnesium voor ons lichaam en ons gebit is. Tanden zijn namelijk niet in staat om gezond te ‘verkalken’ zoals het wel wordt genoemd. Dit heeft mogelijk tot gevolg dat tanden geel worden, uithollen en uiteindelijk zelfs mogelijk afbreken, allemaal veroorzaakt door een magnesium tekort. Zoals een onderzoeker mooi wist te omschrijven: “Calcium zorgt bij tanden voor de hardheid van krijt, magnesium voor de hardheid van staal”. Meer interessante informatie over rauwe cacao is te vinden onder deze link op onze website.

– Vitamine D: Vitamine D is één van de meest belangrijke vitamines voor ons lichaam, zo mogelijk zelfs de allerbelangrijkste. Naast het feit dat vitamine van onmisbaar belang is voor ons fysieke afweer- of immuunsysteem, is het tevens van doorslaggevend belang voor het opbouwen en onderhouden van onze botten (het skelet) en ons gebit. Zo zorgt vitamine D ervoor dat de opnamen van de essentiële nutriënten uit onze voeding gefaciliteerd wordt en dat deze nutriënten, in dit geval grotendeels mineralen, worden ingebouwd op de vereiste plekken in ons gebit. Zonder afdoende aanwezig vitamine D kunnen mineralen als calcium, zink en magnesium niet afdoende uit ons voedsel opgenomen worden, wat desastreuze gevolgen kan hebben voor ons gebit. Daarom is het bij helder en zonnig weer (ook in de winter) belangrijk zoveel mogelijk zonlicht te genieten, want dit is de meest gezonde en rijke bron aan vitamine D in de natuur voor ons als mens. Meer informatie over vitamine D vindt u onder deze link op onze site.

– Whip Tooth Soap: Dit is een werkelijk wonderbaarlijk goed product voor tandverzorging en een ware must voor iedereen die wil voorkomen dat zijn of haar tandpasta gevuld is met allerlei soorten chemische toevoegingen en ongezonde ingrediënten. Dit tandverzorgingsproduct bezit de volgende ingrediënten:

– Olijfolie.
– Kokosolie.
– Himalaya Zout.

De eerste twee hebben een positieve uitwerking op de bacteriële huishouding in onze mond, wat inhoudt dat ongezonde bacteriën worden gedood en niet kunnen leven in een milieu waar deze twee voedingsbronnen in aanwezig zijn. Himalaya zout is daarnaast een fantastische bron om zowel onze mond mee te zuiveren, alsook voor het her-mineraliseren van onze tanden en kiezen. Dit is met name mogelijk door flinke hoeveelheden aanwezig magnesium. Ook bevat dit product nog pepermunt, wat teven een ontsmettend effect heeft. Mocht u meer willen weten over dit product, dan vindt u dat onder deze link op onze website.

Zo, we zijn weer aangekomen bij het einde van dit blog en willen nog kort afsluiten met de melding dat er nog een superfood product is welke erg geschikt is voor het bestrijden van tandbederf, al is het in dit geval op een passieve manier. We hebben het in dit geval over stevia, wat een zeer gezonde zoetstof is, die geen enkel nadelig effect heeft voor ons gebit en daarmee volledig veilig is. Daarnaast bezit stevia nog vele andere gezondheidsvoordelen, met name voor diabetici. U vindt meer informatie over stevia op onze website. Gebruikt u hiervoor de zoekmachine rechts bovenin het scherm.

Waar kan ik deze superfoods kopen?

Superfoods zoals hierboven in dit blog beschreven zijn steeds gemakkelijker te verkrijgen in ons kleine natte kikkerlandje. Dit met name in raw food en superfood speciaalzaken, maar ook hoe langer hoe vaker in allerlei natuurreformzaken en biologische winkels. Ook online is er een enorme groei waar te nemen in dit specifieke marktsegment, al wil de kwaliteit van de aangeboden producten nog wel eens sterk verschillen. Let u daarop bij aankoop en zorgt u dat u zeker van uw zaak ben. Wilt u een garantie op dat gebied? Bestel dan via onze webwinkel op www.superfood.nl waar u uw bestelling 24 uur per dag en 7 dagen per week kunt bestellen en deze producten binnen uiterlijk 2-3 dagen bij u thuis worden afgeleverd. Wij hebben ons al meer dan een decennium lang gespecialiseerd in het leveren van de allerbeste en hoogst kwalitatieve producten op de planeet en helpen u graag met deze producten, zodat u een stuk ondersteuning voor uw fysieke en mentale gezondheid verkrijgt die waarlijk van betekenis is.

 

 

 

Share:

2 comments

  1. Hoi! Ik heb nog een toevoeging hier aan.
    Xylitol is ook heel goed voor je tanden. Het is een zoetstof dus ideaal om je suikers mee te vervangen. Ik zelf doe eigenlijk nergens zoetstof in dus ik neem een paar keer per dag een lepeltje xylitol wat ik in mijn mond over mijn tanden verspreid.
    Het remt de tandplak vorming omdat het de bacterien in je mond die tandplak maken tegengaat. Het zorgt voor meer speekselvorming en het is ontstekingsremmend.

    1. Oja het is een natuurlijke zoetstof wat voornamelijk uit berkenbomen wordt gehaald.

Geef een reactie