Teriyaki amandelen – exotisch lekker en gezond voor het brein!

Teriyaki amandelen zijn een specialiteit die afkomstig is uit Japan. Het is een hier in ons land niet erg populaire snackvorm, al geniet deze overheerlijke bite wel een steeds groter wordende populariteit. Toch is dit noch lang niet van de proporties die dit lekkere product eigenlijk verdiend, al helemaal in vergelijking met alle ongezonde en zwaar vervuilde zoutjes, chips en andere hartigheden die we hier in Nederland in bizarre hoeveelheden verorberen.

Wat zijn Teriyaki Amandelen en waar komen ze vandaan?

Het is in dit blog belangrijk om te benadrukken dat het woord ‘teriyaki’ een speciale bereidingsmethode is die uit Japan afkomstig is. Deze is oorspronkelijk een methode waarbij de etenswaren op hoge temperaturen worden verhoogd. We gaan hier zo meer over uitleggen, maar willen ondertussen kort maar krachtig benadrukken dat het hier wel degelijk gaat om een rauwe variant van het product. Deze teriyaki amandelen zijn namelijk niet op hoge temperatuur verhit, zoals normaal het geval is met deze specifieke bereidingsmethode. In dit geval zijn ze echter verhit in een dehydrator. Deze komen tot temperaturen die maximaal rond de 50 graden liggen, oftewel de enzymatisch waarden van het eten blijven bewaard. We zullen in het volgende blogdeel kort uitleggen waarom dat belangrijk is en wat deze enzymen precies voor uw lichaam doen en betekenen. Door het gebruiken van een dehydrator en deze maximum temperaturen wordt voorkomen dat de voedingswaarden van het oorspronkelijke product worden aangetast. We leggen dit even uit voor de mensen die minder bekend zijn met het bereiden van raw foods en superfoods, zodat dit iedereen duidelijk is. De meeste fulltime raw foodies zijn wel bekend met dit apparaat en velen zullen er ongetwijfeld één of meer thuis hebben staan, om op die manier hun overheerlijke recepten te kunnen bereiden.

Goed, zoals gezegd is teriyaki dus een van oorsprong Japanse manier van eten bereiden, zoals tandoori een typisch Indiase bereidingsmethode is. Het is een kooktechniek waarbij met name de marinade een zeer belangrijke rol speelt. Traditioneel wordt de vis of het vlees geroosterd of gegrild, nadat de marinade lang heeft ingetrokken in het vlees of vis. Dit is natuurlijk iets wat niet (met name niet voor de veganisten en vegetariërs onder ons) voor iedereen wenselijk is, want velen van ons eten tegenwoordig geen vlees of vis of in zeer geringe mate. Gelukkig is het planetaire bewustzijn wat dat aangaat langzaam maar zeker aan het ontwaken. Wat nog wel typisch is en we hier even willen noemen is het feit dat Japanners teriyaki eigenlijk alleen gebruiken om vis te bereiden, terwijl wij hier in het westen er eigenlijk alleen vlees mee bereiden. Goed, om verder te gaan met het onderwerp is het in principe zo dat alles in zo’n marinade gedrenkt en vervolgens geroosterd of gegrild kan worden….of zoals in het geval van deze amandelen, gedehydrateerd worden. Hoe dan ook, in Japan is het gebruikelijk om dit met vlees en vis te doen en aangezien we hier een stukje algemene informatie en geschiedenis behandelen, vermelden we dit. Door deze bereidingstechniek krijgen de voedingswaren een speciale smaak en glans. De marinade wordt bereid van sojasaus, mogelijk in combinatie met suiker en rijstwijn, wat afhankelijk is van het gerecht wat bereid wordt. Een goede en gezonde vorm van suiker hiervoor is bijvoorbeeld kokos- of palmsuiker. In het westen zijn dit soort sauzen vaak al kant en klaar te koop in de supermarkt en zijn er vaak niet traditionele ingrediënten aan toegevoegd, zoals bijvoorbeeld vaak met knoflook gebeurt. Het is echter sterk af te raden deze sauzen aan te schaffen, omdat ze zo goed als altijd vol zitten met kunstmatige smaakversterkers en andere ongezonde toevoegingen.

Het woord ‘teriyaki’ komt van het zelfstandige naamwoord ‘teri’ of ‘tare’, wat refereert naar de marinade en de specifieke glans die ontstaat naar aanleiding van deze bereidingsmethode. Dit komt hoofdzakelijk door het gebruikte suiker bij deze methode. Daarnaast refereert het woord ‘yaki’ aan de bereidingsmethode van grillen of roosteren zelf en vormen ze dus samen het woord ‘teriyaki’. In het westen en hier in Nederland bestaat vaak de misopvatting dat teriyaki een manier van koken of bakken is, wat absoluut niet het geval is. Zelfs Wikipedia vermeld dit op hun website, maar deze informatie is absoluut incorrect. Traditioneel gezien behoren alleen het roosteren en grillen van vlees en vis, gecombineerd met deze specifieke marinade tot de teriyaki traditie. Deze etenswaren worden op een bepaalde manier en meerdere malen ingesmeerd met deze specifieke marinade. Hiervoor gebruikt men vaak speciale marinadeborsteltjes. De ‘teri’ of ‘tare’ (marinade) wordt trouwens ook wel gemaakt met honing in plaats van suiker. Mirin of sake worden gebruikt als vormen van rijstwijn. De saus of marinade wordt verhit tot het kookt en bij uitzondering wordt hier nog wel eens gember aan toegevoegd, met name in de traditionele Japanse keuken. Het eindresultaat wordt mogelijk gegarneerd met groene (bos)uitjes.

Goed, dit was een stukje informatie over wat het begrip teriyaki precies inhoudt. Daarnaast gaat het hier natuurlijk om amandelen in dit blog, maar daar gaan we met name in het tweede deel op focussen. Dit omdat amandelen toch eigenlijk de grootste gezondheidsvoordelen hebben en het dus als onderwerp van het tweede deel interessanter is. We wilden u graag uitleggen wat teriyaki nu precies is, maar de gezondheidsvoordelen zijn door het verhitten over het algemeen volledig teniet gedaan. We moeten u eerlijk bekennen dat we er van uit gaan dat het bij dit specifieke product gaat om een rauwe vorm van teriyaki, al zullen de echte teriyaki liefhebbers en kenners natuurlijk ontkennen dat zoiets überhaupt bestaat. We zullen daarom in het volgende blogdeel gaan uitweiden over de verschillende ingrediënten van deze marinade, alsook over amandelen zelf.

Waar zijn Teriyaki Amandelen goed voor?

We zijn dus wederom aangekomen bij het tweede blogdeel en dit houdt automatisch in dat we ons hier gaan richten op een stuk informatie met betrekking op de gezondheidsvoordelen van deze verschillende producten en ingrediënten voor ons als mens. Dit gaan we in dit geval doen door de marinade in de verschillende aanwezige ingrediënten op te splitsen en daarnaast natuurlijk door een stukje informatie over amandelen toe te voegen. We gaan als eerste beginnen met het onderwerp amandelen en daarna zakken we langzaam het korte rijtje ingrediënten van de marinade af, maar nu eerst…de amandelen!

– Amandelen: Amandelen zijn een product waar iedereen wel mee bekend is. Dat ze ook bijzonder gezond voor onze lichaam en ook onze geest zijn is mogelijk minder bekend bij de meeste mensen. Wel is het belangrijk om op te letten of we bittere of zoete amandelen hebben aangeschaft, want bittere amandelen kunnen mogelijk gevaarlijk zijn voor onze gezondheid. Dit heeft te maken met het aanwezig zijn van gifstoffen in de bittere variant, wat tot gevolg heeft dat we hier maar een zeer beperkte hoeveelheid van kunnen eten, zonder flink ziek te worden, dus let hierop! Wat wel gezond is aan beide varianten is de hoeveelheid aanwezige onverzadigde vetten. Deze bevatten een hoge hoeveelheid onverzadigde vetzuren die bijvoorbeeld bijzonder goed zijn voor ons zenuwnetwerk. Ze zijn onder andere verantwoordelijk voor de signaaloverdracht van onze zenuwen en leveren daardoor een prima stuk bescherming tegen allerlei ziektebeelden. Ook stimuleren ze onze hersenen op krachtige wijze, die natuurlijk ook voor een zeer groot deel door onze zenuwen worden aangestuurd en gestimuleerd. Dit feit biedt daardoor mogelijk bescherming tegen ziektebeelden als Parkinson, Alzheimer, dementie en andere aanverwante ziektebeelden. Ook bieden deze vetten en vetzuren een prima stuk bescherming tegen het ontregelen van onze cholesterolspiegel en voorkomen daarmee de aanmaak van teveel ongezond cholesterol (L.D.L. cholesterol) en stimuleren tegelijkertijd de aanmaak van gezond cholesterol (H.D.L. cholesterol). Vermoedelijk wordt dit veroorzaakt door het aanwezige stofje wat bekend staat onder de naam ‘fytosterol’. Dit komt bijzonder vaak in noten en zaden voor en wordt vaak in verband gebracht met het verlagen van ongezond cholesterol. Een laatste eigenschap die we hier willen noemen van deze onverzadigde vetten en vetzuren is het feit dat ze door dit stofje en de hiervoor genoemde eigenschappen ons een zeer adequaat stuk bescherming bieden tegen het ontstaan van allerlei hart- en vaatzieken. Het vormen van plaque in de bloedvaten wordt bijvoorbeeld afgeremd. De kwaliteit van de bloedvaten wordt tevens verbeterd en op deze manier leveren deze vetten en vetzuren een prima stuk bescherming tegen levensbedreigende ziektebeelden. Hart- en vaatziekten zijn tenslotte één van de twee grootste doodsoorzaken door ziekte in de Westerse wereld, tezamen met kanker.

Andere bijzondere heilzame eigenschappen van amandelen zijn het feit dat ze boordenvol zitten met allerlei nutriënten zoals vitamine A, B1, B2, B6, B11 en E. Vitamine E functioneert als een belangrijk antioxidant, dus ook die nutriënt is meteen in amandelen aanwezig en is bijzonder belangrijk bij het bestrijden van cel mutatie en kanker. Antioxidanten gaan namelijk de werking van vrije (zuurstof) radicalen tegen en deze hebben hetzelfde effect op ons lichaam en onze celstructuur als roest dat heeft op ijzer. U zult ermee bekend zijn dat roest ijzer behoorlijk kan aantasten en zelfs geheel kan laten eroderen. Dit geeft u mogelijk een goed idee waartoe vrije radicalen in staat zijn in uw lichaam. Vrije radicalen ontstaan door onze lichamelijke  spijsverteringsprocessen, stress, vervuiling, voeding en andere interne en externe oorzaken. Om hun werking zo sterk mogelijk te beperken is het dus nodig om veel antioxidanten te consumeren. Vitamine A en C zijn slechts een paar andere voorbeelden van antioxidanten. Antioxidanten zijn van doorslaggevend belang bij het bestrijden van mutatie processen van onze lichaamscellen door deze vrije radicalen. Dit kan allerlei vormen van kanker tot gevolg hebben en u begrijpt vast dat dit zeer onwenselijke situaties zijn. Verder spelen de B-vitamines een zeer belangrijke rol in ons leven en zijn ze eigenlijk in elk aspect van ons lichaam actief als gezondheid ondersteunende nutriënten, maar zijn ze met name belangrijk voor het onderhouden van een gezonde hersenchemie en het onderhouden van onze hersenfuncties. Dit is bijvoorbeeld bijzonder belangrijk voor mensen die aanleg hebben tot depressiviteit, bipolaire gedragsstoornissen, ADHD en andere vergelijkbare gevolgen van een slechte en ontregelde hersenchemie. Natuurlijk liggen hier ook andere oorzaken aan ten grondslag, die vaak in oorsprong in het psychische en emotionele vlak hebben, maar het voeden met de juiste nutriënten is op die momenten vaak nog veel belangrijker om de schade en symptomen zo veel mogelijk te beperken.  Amandelen bezitten naast de net genoemde vitaminen dus tevens een grote hoeveelheid onverzadigde vetten, eiwitten, koolhydraten, vezels, aminozuren, mineralen (kalium, calcium, natrium, magnesium, fosfor, ijzer, zink, koper en selenium) en antioxidanten. Ook de aanwezigheid van veel eiwitten is een prachtig voordeel, met name voor mensen die intensief sporten. Dit omdat eiwitten nodig zijn om ons spierweefsel op te bouwen en krachtig te maken. Amandelen leveren daarmee een flinke hoeveelheid energie aan het fysieke lichaam. Andere belangrijke issues die tevens door de consumptie van amandelen worden bestreden zijn diabetes en obesitas. Diabetes wordt bestreden door het feit dat de insulinehuishouding in ons lichaam wordt uitgebalanceerd door de consumptie van amandelen. Dit heeft te maken met het feit dat amandelen de snelle toename van insuline in het bloed doet afremmen en stabiliseert. Dit leidt op de langere duur tot een verhoging van insulinegevoeligheid en dit is vaak een functie die niet meer goed werkt bij diabetici. Het is vooral deze ongevoeligheid die leidt tot grote gezondheidsproblemen en veel te hoge bloedsuikerwaardes in het bloed, met alle nadelige gevolgen van dien, zoals de verzuring van ons lichaam. Dit kan naast diabetes nog vele andere ziektebeelden als gevolg hebben, waarvan kanker, artritus, arteriosclerose en fybromyalgie er slechts een paar zijn. Er zijn zelfs artsen die geloven dat alle westerse ziektebeelden een gevolg zijn van het verzuren van ons fysieke lichaam.

– Sojasaus: Sojasaus is een product wat uit meerdere landen afkomstig kan zijn en ook in verschillende vormen verkocht wordt. De meest bekende landen zijn Japan, China en Indonesië. Het beste is om dit product in biologische winkels of natuurreformzaken aan te schaffen, of natuurlijk in uw plaatselijke raw food en superfood winkel. Doet u dit het liefst als shoyu saus of tamari. Dit zijn zuivere en ongefermenteerde varianten van sojaproducten. Soja is namelijk volgens meerdere bronnen officieel een anti-nutriënt door de aanwezigheid van giftige zogenaamde fyto-nutriënten. Fyto betekent ‘plant’ en houdt dus in dat het hier om giftige plantaardige voedingsstoffen gaat. Deze zijn in staat om de opname van mineralen in uw darmstelstel te bemoeilijken of deze mineralen zelfs af te breken. Een oplossing die volgens sommige bronnen mogelijk is om dit effect tegen te gaan, is het toevoegen van lijnzaad bij ongefermenteerde sojaproducten. Gefermenteerde sojaproducten, zoals miso, natto, tempeh, seitan en sojasauzen zijn wel gezond en bevatten deze giftige voedingsstoffen niet. Veel sojasauzen worden gemaakt in combinatie met een kleine hoeveelheid graan (vaak is dat tarwe), om zo de fermentatieprocessen te vergemakkelijken. Dit leidt tot het ontwikkelen van probiotica, wat vaak in de vorm van een soort melkzuur ontstaat. Ook kan dit zijn in de vorm van een zogenaamde paddenstoel- of schimmelcultuur. Deze zorgen voor een verbetering van de gezondheid van onze darmflora, wat er toe leidt dat ons voedsel stukken beter wordt verteerd en hierdoor optimale onttrekking van nutriënten uit ons voedsel kan plaatsvinden. Sojasauzen (behalve de doorsnee supermarkt varianten) bevatten verder tevens eiwitten, zout (met de daarbij behorende gezonde mineralen) koolhydraten, water, onverzadigde vetten, aminozuren en enzymen. Ook deze enzymen zijn bijzonder belangrijk voor onze spijsvertering. Zonder enzymen vindt namelijk geen spijsvertering plaats. Dit is iets wat ons lichaam op geen enkele manier zonder enzymen voor elkaar krijgt en daarom zijn deze bijzonder essentieel voor ons lichaam.

– Kokos/Palmsuiker:

Kokos of palmsuiker zijn eigenlijk twee verschillende namen voor hetzelfde beestje. Palmsuiker is namelijk zo goed als altijd afkomstig van de kokospalm, althans voor zover ons bekend is. Deze vorm van suiker is in vergelijking met andere suikers bijzonder goed voor ons lichaam en is één van de gezondste varianten van natuurlijke suikers. Deze variant heeft namelijk een bijzonder lage glycemische index. De glycemische index is een schaal waarop de impact van voedingsproducten op onze bloedsuikerspiegels en met name op de glucosespiegel wordt gemeten. Het vaak en met hoge waardes ontregelen van deze glucosewaardes kan namelijk leiden tot het ontstaan van diabetes en tot de verzuring van ons lichaam. Diabetes is natuurlijk een zeer onwenselijke zaak, want het kan uiteindelijk een dodelijke ziekte worden, die zelfs tot gevolg kan hebben dat bepaalde lichaamsdelen geamputeerd moeten worden, al komt dit natuurlijk niet in elk geval en lang niet altijd voor. Toch is het geen onbekend verschijnsel dat langdurige diabetes patiënten de gevoeligheid in bepaalde lichaamsdelen volledig verliezen. Ook is het teveel consumeren van ongezonde suikers met hoge glycemische waardes gevaarlijk voor het verzuren van ons lichaam. Dit kan een grote hoeveelheid ziektebeelden tot gevolg hebben, waarvan hart- en vaatziekten en kanker de meest gevaarlijke zijn. Kanker is een ziekte die zeer wel vaart bij de consumptie van veel suikers en hart- en vaatziekten ontstaan ook bijzonder vaak door de overmatige consumptie van suikers. Deze leiden tot het omzetten van deze suikers in vet in ons lichaam, wat het verhogen van de cholesterolgehaltes in ons lichaam tot gevolg heeft, met alle rampzalige gevolgen van dien. Als laatste willen we nog toevoegen dat deze variant van suiker een gezond arsenaal aan mineralen zoals calcium, kalium, magnesium, zink en ijzer bevat. . Tevens bevat het de vitaminen B1, B2, B3, B6 en C.

Waar haal ik Teriyaki Amandelen?

Teriyaki amandelen zijn een product wat, omdat het ook niet erg bekend is in ons koude kikkerlandje, niet erg gemakkelijk verkrijgbaar zijn. Als dit al het geval is, dan is dat zelden in rauwe versie, waar wij met dit product een gezonde uitzondering op vormen. Omdat de traditionele teriyaki bereidingsmethode gebruikt maakt van verhittingsprocessen boven de 48 graden Celsius is er dus zelden spraken van rauwe teriyaki amandelen. U zult mogelijkerwijs biologische maar geen rauwe varianten aantreffen in uw plaatselijke biologische winkels en natuurreformzaken, maar het lijkt ons persoonlijk sterk als u daar de rauwe variant aantreft, al hopen we natuurlijk van ganser harte dat dit soort producten ook langzaam maar zeker in de schappen van deze winkels terecht komen. Tenslotte is ons doel om bewustzijn te creëren bij mensen omtrent hun voedingspatronen en gewoontes en een bijdrage te leveren in het aanleveren van dit soort producten. Naast deze net genoemde winkels heeft u wel een kleine kans van slagen om dit product in de grotere steden van met name de Randstad in ons land te vinden. Daar verschijnen steeds meer winkels die zich deels of geheel specialiseren in het verkopen van raw food en superfood producten. Dit is een prachtige tendens die wij zeer toejuichen en die gelukkig ook steeds meer buiten de randstad waarneembaar wordt. Toch blijft het op vele plaatsen een lastige zaak om raw foods en superfoods aan te schaffen en dat geld ook zeer zeker voor deze overheerlijke teriyaki amandelen. Wij zijn er daarom dan ook bijzonder trots op dit product wel aan u aan te kunnen bieden in rauwe vorm en dit doen wij natuurlijk in onze webwinkel. Deze vindt u op www.superfood.nl waar u naast dit product nog een bijzonder groot assortiment raw food en superfood producten kunt vinden. Deze kunt u natuurlijk 24 uur per dag en 7 dagen in de week bestellen, waarna wij zorg dragen voor de aflevering, die binnen uiterlijk 2 werkdagen plaats zal vinden.

Hoe consumeer ik Teriyaki Amandelen?

Teriyaki amandelen zijn een product die op meerdere manieren te consumeren zijn. Dit kan variëren als ingrediënt in verschillende soorten taart, gebak, brood en andere deegwaren. We willen er wel de nadruk op leggen dat het voor velen beter is om met name de deegwaren waar gluten in verwerkt zijn te vermijden. Dit omdat steeds meer mensen niet tegen gluten blijken te kunnen, al helemaal niet in grote hoeveelheden, zoals bijvoorbeeld in tarwe het geval is. Verder zijn amandelen een heerlijke lekkernij in een grote verscheidenheid aan salades en zijn ze natuurlijk ook heerlijk om zo als tussendoor snack te eten. Dit kan mogelijk in combinatie met andere zaden, pitten en peulvruchten. We hebben om ons blog af te sluiten, hier en hier zoals gewoonlijk een tweetal recepten geplaatst voor u als consument en bewuste eter. We hopen dat het u van harte zal smaken en dat u veel plezier beleeft aan het bereiden van deze recepten.

Share:

Geef een reactie