Spiermassa

Wat is eigenlijk een spier?

We kennen allemaal wel het begrip spier, maar om toch nog even duidelijk te zijn, gaan we hier kort uitleggen wat een spier precies is. Het woord spier is oorspronkelijk afgeleid van het Latijnse woord ‘musculus’, waar ook tevens het Engelstalige woord ‘muscle’ van afgeleid is. Een spier is een weefselstructuur van cellen met de eigenschap dat ze zich samen kunnen trekken (contraheren), waardoor er fysieke beweging mogelijk is. Spierweefsel komt in drie verschillende vormen voor. Dit zijn de volgende vormen:

  • Dwarsgestreept spierweefsel: Dit weefsel is zo genoemd door het uiterlijk wat het onder een microscoop heeft. Het bestaat uit lange spiervezels met veel afzonderlijke kernen en wordt hoofdzakelijk gevonden in skeletspieren. Dit weefsel staat onder willekeurige controle en verbinden voornamelijk botten met elkaar.
  • Glad spierweefsel: Dit weefsel wordt niet willekeurig gecontroleerd en is bijvoorbeeld te vinden in het maag- en darmstelsel, in de bloedvaten, luchtwegen en voortplantingsorganen.
  • Hartspierweefsel: Het hart bestaat uit hartspierweefsel, al bestaat de hartspier weer uit dwarsgestreept spierweefsel. Hartspierweefsel heeft slechts één of twee kernen in vergelijking met dwarsgestreept spierweefsel en is lang en vertakt. Het hart zelf is een onwillekeurige spier die letterlijk continue werkt, zonder oponthoud, tot onze dood erop volgt.

Onze skeletspieren zijn vervolgens met twee of meer aanhechtingspunten aan ons skelet, onze huid of een andere spier bevestigd. Deze bevestigingspunten worden ook wel ‘origo’ genoemd, wat zoiets als ‘oorsprong’ betekent. De origo is het bevestigingspunt van een spier dat niet beweegt bij contractie, oftewel aanspanning. De insertie is het punt wat wel beweegt bij aanspanning of contractie. Ook bestaan er nog spieren die wel agonisten en antagonisten worden genoemd. Dit zijn bijvoorbeeld de biceps en triceps. Deze naam danken deze spieren aan het feit dat bepaalde spieren juist aanspannen, terwijl anderen op dat precieze moment ontspannen. De antagonist verslapt wanneer de agonist aanspant en andersom. Dit om te voorkomen dat de spieren elkaar gaan tegenwerken, wat niet alleen vervelende lichaamscoördinatie zou opleveren, maar tevens de oorzaak is van de bekende spierziekte, de ziekte van Parkinson.

Waarom is het goed om spiermassa te laten groeien?

Zoals een ieder wel zal begrijpen, kan het voor geen enkel mens kwaad om een gezond en goed functionerend lichaam te hebben en om dit met name ook te onderhouden. Eén van de manieren waarop wij als mensen plegen ons lichaam te onderhouden, is door het te trainen. Dit is met het doel om het lichaam fit, flexibel, sterk en veerkrachtig te maken en van een optimale conditie te voorzien. Op die manier is ons lichaam niet alleen in staat om onze dagelijkse hoeveelheid werk te verrichten, maar is het tevens in staat om door middel van regelmatige training, indien nodig, extra inspanning te leveren met een gezond en krachtig lichaam. Met andere woorden, we krijgen meer speelruimte en hebben extra potentieel om bij te zetten in het geval dit nodig mocht blijken te zijn. Het trainen van ons lichaam zorgt voor fysieke en mentale kracht en weerstand, wat zeker in deze tijden van veel externe stress factoren geen kwaad kan. Het fysiek trainen van ons lichaam is één van de vele manieren waarop wij ons flink kunnen wapenen tegen ziekteverwekkers en het is zeker één van de meest effectieve manieren om een gezond stuk fysieke (en ook mentale) weerstand te kweken. Helemaal als deze trainingen gecombineerd worden met de juiste voeding, supplementen en superfoods. Deze fysiek training en vorming van extra spiermassa is een gezonde buffer tegen uitputting, stress, vermoeidheid en andere vervelende verschijnselen, die mogelijk kunnen zorgen tot verschillende vervelende ziektebeelden. Als dat met af en toe flink trainen kan worden voorkomen, dan zijn we toch gek als we daar geen gebruik van maken? Bovendien is het nog lekker ook om regelmatig flink te trainen en zorgt het tevens voor een gezonde hersenchemie en hormoonbalans. Kortom, er zijn legio redenen om lekker aan het trainen te gaan en om ons eens flink op de toestellen in het fitnesscentrum uit te leven.

Hoe kan ik zo snel en effectief mogelijk spiermassa laten groeien?

De drie meest belangrijke factoren die nodig zijn voor het verkrijgen van een grotere spiermassa zijn: training, eten en slapen. Het feit dat veel mensen die trainen deze drie niet in een goed evenwicht met elkaar hebben, is oorzaak van veel frustratie en verloren uren in het fitnesscentrum. Een gezond bioritme en genoeg slaap is een vereiste, evenals goede voeding en de juiste manier van trainen. Wij gaan ons in dit blog met name richten op de manier van trainen en de juiste voeding die hiermee samen dient te gaan. Om te beseffen hoe we zo snel en effectief mogelijk spiermassa kunnen kweken is het handig om eerst eens te beseffen hoe de groei van spieren in z’n werk gaat. We hebben in het eerste deel van dit blog kort beschreven wat een spier nu precies is. Daarna hebben we kort behandeld waarom het goed is om spiermassa te kweken en nu is het zaak om te kijken hoe dit precies in z’n werk gaat en op welke manier we dit zo snel, maar tegelijk ook zo effectief mogelijk kunnen bewerkstelligen. Om te beginnen is het misschien goed om ons te realiseren dat bij de aanmaak van extra spiermassa niet het spierweefsel zelf, maar de celstructuur van het al aanwezige spierweefsel in omvang toeneemt. Daarnaast is het mogelijk dat de hoeveelheid spiercellen ook toeneemt. Het zijn deze twee oorzaken die ervoor zorgen dat we fysiek ook inderdaad merken dat ons lichaam in omvang toeneemt. Spieren bestaan op het meest basale niveau voornamelijk uit langgerekte cellen, die tjokvol zitten met eiwitten. De belangrijkste proteïnen of eiwitten in deze spiercellen zijn actine en myosine. Dit zijn lange-keten-eiwitten die bij het samentrekken van de spieren langs elkaar heen bewegen en waardoor de spiercellen allemaal een stukje korter worden. Dit is ook waarom het verschijnsel van spierverkorting optreed bij intensief sporten en waarom het rekken en strekken zo belangrijk is om de spieren op de gewenste lengte en flexibiliteit te houden. Onze fysieke spieren worden daarnaast sterker door twee verschillende oorzaken. De eerste is door extra spiercellen aan te maken en de tweede is door extra eiwitketens aan te maken in het spierweefsel. Dit zodat ze nog beter kunnen samentrekken. Spieren maken namelijk na training bepaalde stoffen aan, die ook wel interleukines worden genoemd. Deze stoffen zetten voorlopercellen van spierweefsel aan tot het uitgroeien in volwaardige spiercellen, welke zich vervolgens hechten aan bestaande spiercellen, om zo op die manier ons lichaam sterker te maken. Het genetische regelmechanisme achter de aanmaak van deze interleukines bleek te rusten op wat wel ‘serum response factor’ (S.R.F.) wordt genoemd. Het is uit tests gebleken dat zonder dit aanwezige S.R.F. wij niet in staat zijn om onze spieren te laten groeien, hoe groot de kracht van de desbetreffende spieren ook mag zijn.

Zoals net vermeld bestaan spiercellen dus uit lange-keten proteïnen. Het zijn deze proteïnen die ook vaak de basis vormen van het dieet van een gezond en intensief sporter. Dit is de reden waarom proteïnepoeders zo geliefd zijn onder sporters, omdat dit de basis is van hun spierkracht en zonder deze proteïnen de vereiste kracht een stuk moeilijker haalbaar is en dit een flinke hoeveelheid extra tijd in beslag zou nemen. Wel wijzen we hier nadrukkelijk op het belang van het aanschaffen van een goed en zuiver eiwit of proteïnepoeder, zoals de proteïneproducten van Sunwarrior of One World Whey. Deze producten steken met kop en schouders uit boven de rest van de proteïnepoeders en producten. Zo goed als alle proteïneproducten zijn namelijk vervuild met grote hoeveelheden kunstmatige toevoegingen, zoals geraffineerde suikers, geur-, kleur- en smaakstoffen, smaakversterkers, bindmiddelen, hormonen, antibiotica, genetisch gemanipuleerde voedingsbronnen, gluten, verdunningsmiddelen, junk fillers, transvetten, sojaproducten, gist, conserveringsmiddelen en ga zo maar door. Naast proteïne slaan onze spieren ook suikers op, zoals glycogeen. Dit is een polymere vorm van glucose, een suikervorm waar iedereen wel mee bekend is en die bijvoorbeeld de hoogte van onze bloedsuikerspiegel bepaald. Koolhydraten die uit dagelijkse voedsel worden opgenomen worden als glycogeen opgeslagen in ons spierweefsel, waar het dient als een gemakkelijk toegankelijke bron van energie. Essentieel voor het ontwikkelen van onze spieren is het feit dat er na intensieve training, waarbij de spiercellen getriggerd en gestimuleerd worden om te groeien, ook de hiervoor benodigde bouwstoffen aanwezig zijn. Zoals eerder vermeld maken spieren na training de interleukines aan. Deze hebben bouwstoffen nodig om de voorlopercellen van het spierweefsel aan te zetten tot groei. Daarom is het uiterst belangrijk dat u een goed proteïneproduct aanschaft en dit in combinatie met gezonde koolhydraten consumeert. Dit is bijvoorbeeld in de vorm van (biologische) eieren, kiemen, zaden, peulvruchten, (zoete) aardappelen of bijvoorbeeld karnemelk. Ook groeten zoals schorseneren, doperwten, tuinbonen en paprika bevatten veel koolhydraten en daarnaast ook vezels, welke goed zijn voor de spijsvertering. Ook goed is het eten van een stuk vlees of vis voor dierlijk proteïne, maar laatst genoemde dan natuurlijk wel alleen biologisch. Dit om te voorkomen dat u uzelf volpompt met ongezonde hormonen en antibiotica uit de bio-industrie.

Tot slot is één van de hoofdregels bij het aanmaken van meer spiermassa, het juist coördineren van het trainen van verschillende spiergroepen en om deze met name in combinatie met elkaar te laten trainen. Veel beginnend sporters starten met het trainen van de zogenaamde isolatie-oefeningen. Dit zijn oefeningen die speciaal op een spier of kleine spiergroep gericht zijn. Vaak gaat het hier dan om borstspieren en biceps en traint men deze alleen, zonder deze te combineren met andere spiergroepen. Vaak is dit soort trainen meer op ijdelheid dan op gezondheid gebaseerd. Beter is het om de zogenaamde compound-oefeningen te doen, waarin de samenwerking tussen verschillende spiergroepen wordt gestimuleerd, zodat allround bodymassa wordt gecreëerd. Hierdoor vindt een snellere en meer krachtige groei van ons spierweefsel plaats en wel in alle spiergroepen en niet alleen bepaalde plekken. Wel kunnen de isolatie-oefeningen gebruikt worden om specifieke spieren en spiergroepen extra kracht te geven, maar dan wel als extra training naast de genoemde compound-oefeningen. Zorg ook dat u deze oefeningen zoveel mogelijk combineert en varieert. Dit kunt u doen met zowel de verschillende fitnessoefeningen, alsook het aantal sets, herhalingen, lengte van de tussenliggende pauzes (hou die zo kort mogelijk!) en de intensiteit waarmee u traint. Het is met name het teveel herhalen van dezelfde trainingsmethoden en het gebrek aan variatie en intensiteit, wat leidt tot het gevreesde ‘dode punt’ bij veel sporters. Dit is het punt waarop men niet meer vooruit lijkt te komen in het groeiproces en stil staat. Dit kan onmogelijk het doel zijn van een gezond sporter.

Waar kan ik producten kopen voor het opbouwen van spiermassa?

U zult uit dit blog begrepen hebben dat niet alles in relatie tot spiermassa neerkomt op goeie voeding. Een deel van de het verkrijgen van spiermassa is afhankelijk van uw fysieke activiteiten, waar wij geen zorg voor kunnen dragen en wat u zelf dient te doen. Wel kunnen wij zorg dragen voor het leveren van de in dit blog genoemde superfoods, die u kunt combineren met uw training. Dit zijn bijvoorbeeld One World Whey en de verschillende soorten proteïnepoeder van Sunwarrior. Deze specifieke voedingsbronnen of superfoods zijn natuurlijk te koop in onze gespecialiseerde online webshop, waar wij uw bestelling graag tegemoet zien. U vindt deze webshop onder de volgende link www.superfood.nl waar u uw bestelling 7 dagen per week en 24 uur per dag kunt plaatsen en wij er zorg voor dragen dat uw bestelling zo snel mogelijk bij u thuis wordt bezorgd.

Hoe kan ik deze producten eten?

De in dit blog genoemde voedingswaren en superfoods zijn allemaal gemakkelijk te consumeren en wel in de vorm van de hopelijk ondertussen overbekende superfood smoothies. Om u een voorbeeld te geven van hoe u deze kunt bereiden en welke ingrediënten hierin verwerkt kunnen worden hebben wij dit en dit recept gepubliceerd, welke uitermate geschikt zijn voor en na een flinke poweruitbarsting in de sportschool.

Share:

2 comments


  1. Prachtig mooi geschreven en omschreven

    Hier kan ik iets mee

    Veel is voor mij bevestigend , in wat ik al doe
    en toch , het is de helderheid , die het opnieuw
    geeft in het verhaal , dat het weer fris maakt
    en het even vanuit , een andere hoek , door jou
    verteld wordt ,

    Hartelijk dank ,

    God bless you , in Jesus name

    Michel Dillions =)

  2. Veel wist ik al maar het zijn de details in dit artikel die hopelijk voor extra spiermassa gaan zorgen

Laat een reactie achter op Michel Dillions Reactie annuleren