RawFood en voedselgerelateerde ziekten

RawFood en voedselgerelateerde ziekten

Het RawFood principe is bezig met een wereldwijde opmars. Het biedt een snel gewichtsverlies aan, de belofte dat u gezond zal zijn, en het bevat geen vetzuren of gifstoffen. Aan elk succesverhaal zit een negatief kantje. Voedselgerelateerde ziekten zijn bijvoorbeeld voedselvergiftigingen. Deze zijn het gevolg van het consumeren van voedsel/drank dat besmet was met bacteriën, virussen of gifstoffen. Normaliter vindt men deze terug in rauwe voeding.

Als u het RawFood principe overweegt, is het goed u te informeren. Daarom hebben we hier enkele feiten neergeschreven, die betrekking hebben tot het RawFood principe en haar relatie met voedselvergiftiging.

1 | Rauwe voeding is niet veiliger dan gekookte voeding

Heel wat mensen denken dat rauwe voeding veiliger is dan gekookte voeding, omdat het ‘natuurlijk’ is. Men is ervan overtuigd dat het goede enzymen en voedingsstoffen bevat, terwijl het kookproces deze vernielt. Helaas bleek dat het koken van deze voeding noodzakelijk is voor het doden van bacteriën en parasieten die leven in deze voeding. Voorbeelden zijn rundvlees, varkensvlees en kip.

2 | Voedselgerelateerde ziekten bestaan in rauw vlees EN groenten

Enkele van uw favoriete groenten zouden wel eens een bron kunnen zijn van voedselgerelateerde ziekten. Voorbeelden zijn spruiten, uien en sla. Zorg er dan ook voor dat u deze groenten grondig was alvorens ze te consumeren.

3 | Sommige rauwe voeding is giftig

Sommige groenten zijn ‘veilig’ eens ze gewassen zijn, anderen zijn alles behalve veilig – nierbonen, rabarber zijn allebei zeer giftig. Een ander probleem is rauwe ongepasteuriseerde melk. Dit is niet alleen gevaarlijk voor uw gezondheid, maar ook illegaal. Het beste wat u kan doen is een gulden middenweg zoeken tussen rauw en gekookt voedsel.

Deze gulden middenweg, noemt men macrobiotiek. Macrobiotiek combineert seizoensgebonden koken met locale producten (granen, zeewier, fruit en groenten). Onthoud ook dat al het voedsel dat geen temperatuur van 47°C bereikt, als rauw wordt beschouwd. Met dit ‘dieet’ hoeft u geen vetzuren op te geven, en zal u ook geen voedselvergiftiging oplopen. Met andere worden, macrobiotiek is een gezond alternatief voor gekookt voedsel dat u echt niet kan missen.

Share:

Geef een reactie