15 situaties waarbij je jouw lekkende darm MOET dichten

Een spijsverteringsaandoening waar je steeds vaker over hoort is een lekkende darm. Lekkende Darm Syndroom, ook vaak LDS of ‘leaky gut’ genoemd, leidt tot allerlei vervelende symptomen die je dagelijkse bezigheden danig in de war kunnen schoppen. Bovendien heeft een lekkende darm een grote invloed op je gezondheid omdat het je immuunsysteem kan aantasten en tot allerlei andere ziektes en kwalen kan leiden.

Wat is een lekkende darm?

Lekkende Darm Syndroom is een aandoening waarbij er zich als gevolg van een disbalans in de darmflora minuscule gaatjes in de knooppunten tussen de cellen van je darmwand bevinden, waardoor allerlei schadelijke stoffen die zich in je darmen bevinden door de darmwand kunnen dringen. Die schadelijke stoffen komen vervolgens in je bloedbaan terecht, waarna ze zich door het hele lichaam kunnen verspreiden. Ook deels verteerd voedsel kan op deze manier je lichaam binnendringen. Daarnaast zullen bij een lekkende darm gezonde voedingsstoffen minder goed door het lichaam kunnen worden opgenomen, wat je gezondheid verder aantast.

Symptomen van een lekkende darm

Als je last hebt van een of meer van de volgende klachten zou het heel goed kunnen zijn dat je een lekkende darm hebt:

  • Algehele vermoeidheid
  • ’s ochtends niet uit bed kunnen komen
  • Na een (lange) nachtrust nog steeds moe zijn
  • Snakken naar koffie (cafeïne nodig hebben)
  • Trek in zoute voeding
  • Trek in suikers, brood, pasta en andere koolhydraten
  • Verzwakt immuunsysteem (niet kunnen herstellen van een griepje)
  • Allergieën
  • Spierzwakte
  • Depressie
  • Huidproblemen
  • Auto-immuunziekten
  • Laag libido
  • Niet goed kunnen omgaan met stress
  • Geheugenverlies
  • Lage bloeddruk
  • Weinig energie

Lekkende Darm Syndroom wordt door veel natuurgeneeskundigen, orthomoleculair therapeuten en andere alternatieve geneeskundigen als aandoening erkend, maar de meeste reguliere artsen beschouwen een lekkende darm niet als een op zichzelf staande ziekte omdat er geen wetenschappelijk bewijs voor is en mensen met een lekkende darm bijna altijd ook last hebben van andere spijsverteringsproblemen, zoals bacteriële wildgroei en schimmelinfecties. Sommige alternatieve genezers menen dat een lekkende darm de basis vormt of in verband staat met veel andere ziekten, zoals astma, diabetes, psoriasis, depressie, blaasinfecties, de auto-immuunziekte zoals Lupus, sclerodermie, interne colitis, reumatische artritis, multiple sclerose, chronisch vermoeidheidsyndroom en de Ziekte van Crohn, het is dus belangrijk niet met een lekkende darm te blijven rondlopen. En er zijn een aantal situaties waarbij je jouw darmwand volgens orthomoleculair therapeuten en andere alternatieve geneeskundigen altijd moet dichten, omdat er een direct verband tussen een lekkende darm en de betreffende klacht(en) of situatie is.

Bij deze 15 situaties MOET je jouw darmwand dichten

Er zijn 15 situaties waarbij het altijd belangrijk is je darmwand te dichten, te weten wanneer je:

  1. Ooit een antibiotica kuur hebt gebruikt

Antibiotica doden niet alleen de ‘slechte’ bacteriën in de darmen, maar ook de ‘goede’ bacteriën. Als gevolg hiervan raakt de darmflora uit balans, wat leidt tot bacteriële wildgroei en schimmelinfecties (Seelig, 1966[1]), en dit is vaak een oorzaak van een lekkende darm.

  1. Af en toe of vaak moe bent nadat je iets hebt gegeten

Bij een lekkende darm zijn je darmen minder goed in staat voedingsstoffen op te nemen en kunnen voedings- en afvalstoffen in de bloedbaan terecht komen. Een lekkende darm leidt daardoor meestal tot voedselintoleranties en deze veroorzaken op hun beurt tot (soms chronische) vermoeidheid (Manu et al., 1993[2]).

  1. Weet dat je lactose-/gluten-/pinda-/ei-intolerant bent, of weet dat je een andere intolerantie hebt

Voedselintoleranties veroorzaken irritaties aan de darmwand, waardoor een lekkende darm kan ontstaan. Als je weet dat je een intolerantie voor lactose, gluten, pinda’s, eieren of andere voedingsmiddelen hebt is de kans dus aanwezig dat je een lekkende darm hebt, zelfs als je een heel strikt voedingspatroon volgt.

  1. Eczeem hebt

Eczeem is meestal gekoppeld aan voedselintoleranties en een lekkende darm. Als je al vanaf je vroege kindertijd last hebt van eczeem is er vaak een directe relatie met een intolerantie voor zuivel, eieren, citrusvruchten of tarwe.

  1. Vaak verkouden bent

Bij een lekkende darm worden voedingsstoffen minder goed opgenomen en raakt de darmflora uit balans, wat tot een verzwakt immuunsysteem leidt. Als je vaak verkouden bent is er dus een goede kans dat je een lekkende darm hebt.

  1. Verkoudheid vaak lang aanhoudt

Zoals al bij het vorige punt vermeld verzwakt je immuunsysteem door een lekkende darm. Je lichaam is dus minder goed in staat een verkoudheid te lijf te gaan, met als gevolg dat hij vaak lang aanhoudt.

  1. Via een keizersnede bent geboren.

Het is algemeen bekend dat als je via een keizersnede geboren bent je niet automatisch in contact komt met de darm- en vaginale flora van je moeder (Grölund et al., 1999[3]). Het gevolg is dat je een minder stabiele darmflora ontwikkelt, wat tot een verhoogd risico op lekkende darm leidt.

  1. Geen of minder dan 3 maanden borstvoeding hebt gehad.

Onderzoekers hebben vastgesteld dat je darmflora zich minder divers ontwikkelt als je geen of minder dan 3 maanden borstvoeding hebt gehad (Penders et al., 2006[4]). Een instabielere darmflora vergoot de kans op een lekkende darm.

  1. In het verleden keel-, neus- en/of ooraandoeningen hebt gehad.

Alternatieve geneeskundigen vermoeden dat als je vroeger veel ontstekingen in het KNO-gebied (keel, neus en oor) hebt gehad dit de kans op een lekkende darm kan vergroten.

  1. Last hebt van (seizoens)allergieën.

Met een lekkende darm wordt het risico op (seizoens)allergieën sterk vergroot. Heb je veel last van (seizoens)allergieën dan bestaat de kans dus dat je een lekkende darm hebt, en dat je deze moet dichten.

  1. Last hebt van een opgeblazen buik na het eten.

Een opgeblazen buik is een van de meest voorkomende symptomen van een lekkende darm, net als winderigheid en hoofdpijn. Heb je daar vaak last van, dan doe je er dus goed aan je darmwand te dichten.

  1. Regelmatig granen en/of zuivel eet.

Granen en zuivel staan erom bekend dat ze intoleranties in het lichaam veroorzaken, vaak ook zonder dat je er zelf ook maar iets van merkt! Eet jij regelmatig granen en/of zuivel dan loop je dus het risico ongemerkt een lekkende darm te hebben.

  1. Regelmatig last hebt van vettige of plakkerige ontlasting.

Spijsverteringsklachten behoren tot de belangrijkste symptomen van een lekkende darm. Heb je regelmatig last van vettige of plakkerige ontlasting, dan is dit een teken dat er iets niet goed gaat in je darmen, en vaak komt dit door een lekkende darm.

  1. Een auto-immuun aandoening hebt.

Bij een lekkende darm komen er stoffen in het lichaam in komen die daar niet thuishoren. Het immuunsysteem reageert daarop door antilichamen aan te maken. Heb je een auto-immuunaandoening, dan zal het lichaam daarbij ook lichaamseigen stoffen aanvallen, er is dus een verband tussen een lekkende darm en een auto-immuunziekte.

  1. Last hebt van gewrichtsklachten.

Bij een lekkende darm komt het afweermechanisme van het lichaam in actie, om stoffen die via de gaatjes in de darmwand het lichaam zijn binnengedrongen af te weren. Dit kan soms ook leiden tot reumatische gewrichtsklachten.

Darmwand dichten bij lekkende darm

Als je het vermoeden hebt dat je een lekkende darm hebt doe je er goed aan je levensstijl en voedingspatroon aan te passen. Een disbalans in de darmflora is een de belangrijkste oorzaken van een lekkende darm, probeer daarom zo min mogelijk suikers en snelle koolhydraten (brood, pasta, koek, crackers) te eten. Daarnaast is het belangrijk regelmatig te bewegen (minimaal 30 minuten per dag intensief), want daarmee reguleer je de hormoonspiegel.

Ook kun je het herstel van je lekkende darm stimuleren met de specifieke kruiden, vitamines en voedingsstoffen, waaronder L-glutamine (bevordert gezonde darmwand), prebiotica (stimuleren de groei en/of activiteit van ‘goede’ bacteriën in de darmen), MSM (maakt weefsels beter doorlaatbaar zodat voedingsstoffen beter worden opgenomen en toxische stoffen beter kunnen worden afgevoerd), rode iep poeder (verzacht de klachten bij lekkende darm), quercetine (heeft ontstekingsremmende en helende werking), curcumine (versterkt het immuunsysteem, bevordert de spijsvertering en geeft energie), zoethoutwortelextract (herstelt de slijmvliezen van het maag-darmkanaal), N-acetyl glucosamine (komt van nature voor in het darmslijmvlies en kan als supplement bijdragen de darmwand te herstellen), probiotica (bevorderen een gezonde darmflora), zink-L-monomethionine (stimuleert heling van de darmwand), Ginkgo Biloba extract (ondersteunt herstel lekkende darm), en bètacaroteen (versterkt immuunsysteem en bevordert herstel darmwand).

Referenties

[1] Seelig, Mildred S. “The role of antibiotics in the pathogenesis of Candida infections.” The American journal of medicine 40.6 (1966): 887-917.
[2] Manu, Peter, Dale A. Matthews, and Thomas J. Lane. “Food intolerance in patients with chronic fatigue.” International Journal of Eating Disorders 13.2 (1993): 203-209.
[3] Grölund, Minna-Maija, et al. “Fecal microflora in healthy infants born by different methods of delivery: permanent changes in intestinal flora after cesarean delivery.” Journal of pediatric gastroenterology and nutrition 28.1 (1999): 19-25.
[4] Penders, John, et al. “Factors influencing the composition of the intestinal microbiota in early infancy.” Pediatrics 118.2 (2006): 511-521.

Share:

4 comments

  1. ik herken veel van de symptomen,de reguliere geneeskunde kan weer niks vinden behalve wat ontstekingen in de darmen,wat kan ik het beste gebruiken?

  2. Heb al heel lang darmproblemen en ben daarom bezig met een candida-dieet.
    Nu zag ik dat Solgars VM2000 maltitol en maltodextrine als vulstoffen heeft, ook kom ik vaak de kleurstof titaandioxide tegen in hun suplementen zoals magnesiumcitraat
    en ultimate bone suport wat ik gebruik. Is het verstandig om daar mee door te gaan of
    kan ik beter stoppen? Het zijn misschien kleine hoeveelheden per tablet, maar alle kleine beetjes vormen een grote op den duur.Volgens een onderzoek in New York is
    titaandioxide schadelijk bevonden door nanodeeltjes maar Solgar zegt dat zo`n kleine hoeveelheid makkelijk door het lichaam verwerkt kan worden.Is dat zo?
    Vriendelijke groet.

  3. Van de bovengenoemde verschijnselen heb ik alleen een slechte huid en veel moe. Die vermoeidheid komt omdat ik medicijnen ben aan het gebruiken voor mijn bipolairiteit. De slechte huid heb ik al van kinds af aan. Mijn probleem is eigenlijk dat als ik greenpoeder gebruik ik binnen 1 uur buikloop heb en dat al 14 dagen, En nee ik val geen ons af. Moet het poeder in de middag gebruiken anders kan ik in de ochtend niet werken.

  4. als je alle natuurlijke stoffen moet kopen en Solgar wat gist vrij etc is ben je een vermogen kwijt wie kan dat betalen mijn huisarts is tegen homeopathie en ik ben geen Amerikaan ,die soepborden vol pillen slikken, waar ook veel op verdient wordt en ik vind dat je geneeskunde pas mag bedrijven als je er kennis van hebt en niet alles van internet haalt of bij de drogist koopt. Heb je last van schimmel neem dit en niet wat is schimmel wat of wie besmet je etc. Al onze voeding wordt vervuild met suiker zout etc. Wie leert er nog iets goeds en voor een beetje opleiding moet je heel veel betalen! De natuurvolkeren die ons die kennis gaven sterven uit of hun land wordt afgepakt. Het recht van de sterkste of rijkste is bepalend en de rest van moeder aarde en vader hemel mag als vuilnisvat dienen en MACHT en wellust zijn wie weet er nog iets over de 7 hoofd zonden, arme ons!

Geef een reactie