Koken met haver

Koken met haver

Niet veel mensen houden van haver, maar haver bevat zoveel gezondheidsvoordelen waar u niet van op de hoogte bent. Het is vezelrijk, en wordt aangeraden door medische deskundigen. Wat is haver exact? Haver stamt af van haver granen (een graan graas). Haver en havermout komen in heel wat verschillende vormen.

1. Schoongemaakte haver kennen we als haverkorrels.
2. Gestoomde, geperste en gedroogde haverkorrels noemen we ‘gerolde korrels’.
3. Haver die in stukjes is gesneden en fijn gerold is, is snelkokende haver.
4. Havermout die voorgekookt is en dan gedroogd werd, is instant havermout.
5. Haver zonder gluten is havermeel.
6. Vezelrijke haver kennen we beter onder de naam ‘zemelen’.

Hier zijn enkele tips wanneer u kookt met haver:

1. Havermout kan in eender welk recept gebruikt worden.
2. Instant havermout is niet aangewezen om mee te koken.
3. Havermout kan worden gebruikt in gehaktbrood.
4. Havermoutmeel kan worden gebruikt in soepen en kookpotjes.
5. Extra smaak komt van nootmuskaat, kaneel, gember, enz.

Hier heeft u nog een extra receptje:

Zelfgemaakte granola

Ingrediënten:
– 1 kopje ‘gerolde korrels’
– 2 kopjes zemelen
– 1 kopje zonnebloemzaden
– 1.5 kopje rozijnen
– 1 kopje sesamzaden
– ½ kopje pecannoten
– ½ kopje kokosvlokken
– ½ kopje plantaardige olie
– ½ kopje honing
– 1 eetlepel melasse
– 1 theelepel vanille extract

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180°C. U heeft een grote pan nodig, met een bakpapier in. Voeg de haver, zemelen, zaden en kokos toe in een grote kom. Mix de olie, honing, melasse en vanille in een aparte pot, liefst een zware. Laat dit op een medium vuurtje sudderen. Giet het mengsel over de granola en zet alles goed om tot de granola compleet gemengd is met het mengsel. Vervolgens smeert u alles uit op het bakpapier. Bak gedurende 20 minuten, tot uw granola goudbruin ziet. Koel het geheel af tot kamertemperatuur, en bewaar uw granola in vacuüm doosjes.

Share: