Heb ook jij deze problemen in je DARMEN (meeste mensen hebben dit zonder het te weten)

Praten over poep? Er zijn niet veel mensen die het een fijn onderwerp vinden. In sommige landen worden zelfs alle series en tv-programma’s aangepast om geen associaties met poep en plas op te wekken. En dat terwijl toiletgedrag één van de meest belangrijke graadmeters voor je gezondheid. Weg met dit taboe! Als je wat vaker achterom zou kijken op het toilet kun je heel wat te weten komen over je lichaam. De frequentie, de kleur, de hoeveelheid, de consistentie, de geur en of ontlasting drijft of zinkt zijn allemaal kenmerken die iets zeggen over je spijsvertering. Wat is normaal en wat niet? Misschien loop je wel je leven lang rond met serieuze darmproblemen die je onbewust ‘normaal’ bent gaan vinden. Darmproblemen zijn enorm vervelend, maar vormen ook een brandhaard die leidt tot verdere, soms veel grotere problemen in je lijf. Elke afwijking van de normaal zou je serieus moeten nemen, want ze geven aan dat je belangrijkste orgaan in je lijf vraagt om hulp… van jou.  Lees gauw verder om te ontdekken welke verborgen problemen kunnen spelen in jouw darmen!

Leren leven met darmklachten? Het hoeft niet!

Word je in meer of mindere mate geteisterd door vervelende maag of darmen? Oprispingen, maagzuur, misselijk na het eten en lang vol zitten. Of juist gelijk na het eten moeten rennen naar het toilet omdat je darmen zich spontaan willen ledigen. Hoe vervelend is het als je dit voelt! Als je hier bekend mee bent, dan weet je zeker dat je niet alleen bent. Meer dan 25% van de Nederlanders geeft aan regelmatig matig tot ernstige darmklachten te ervaren. 3,7 miljoen mensen zijn bekend bij de huisarts met deze klachten[1]. Velen van hen krijgen, misschien wel net als jij, na talloze bezoeken aan de huisarts met buikpijn, maagpijn en verstopping, de diagnose “prikkebaredarmsyndroom”. Omdat de zorg daar dan vaak ophoudt, blijven miljoenen mensen ook rondlopen met deze klachten. En dat is niet nodig! Wij hebben drie van de grotere oorzaken van prikkelbaredarm klachten op een rijtje gezet en bespreken ze hieronder.

Energietekort – slechte vertering

Een van de troeven die worden ingezet tegen uiteenlopende maag-darmklachten zijn maagzuurremmers. Maar liefst ruim twee en een half miljoen mensen gebruiken ze dagelijks, ook bekend als protonpompremmers[2]. Vaak op voorschrift van de huisarts, maar ze zijn ook gewoon te krijgen bij de drogist, wat de indruk wekt dat het normaal is om te gebruiken of die symptomen te ervaren. Wat er niet bij wordt verteld is dat het gebruik van maagzuurremmers grote gevolgen heeft voor je gezondheid. Je maagzuur is als het vlammetje dat je nodig hebt om het fornuis aan te steken. De kickstart van je vertering, die alle verdere processen in je darmenstelsel als een kettingreactie stimuleert. Zonder voldoende maagzuur worden energie, vitamines en mineralen minder goed of zelfs helemaal niet opgenomen[3]. Geen wonder dus, dat je klachten krijgt als je je de productie van maagzuur remt. Hallo energietekort, broze nagels, botontkalking en slechte huid!

Wat zou je dan wel moeten doen als je last hebt van oprispingen, buik- en maagpijn? In ieder geval niet je maagzuurproductie remmen (tenzij je een maagzweer hebt)! In de meeste gevallen is het zuurbranden een gevolg van een energietekort. Dat klinkt wat zweverig misschien, maar is dat zeker niet. Merk je dat jouw symptomen sterker zijn als je druk bent of stress ervaart? Gefeliciteerd! Dat betekent dat je stress systeem goed in staat is om te reageren op extern gevaar. Organen die je nodig hebt om extern gevaar het hoofd te bieden krijgen nu voorrang om energie te gebruiken. Maar hoeveel extern gevaar is eigenlijk gezond?

We geven een voorbeeld aan de hand van een hertje dat ontspannen staat te grazen in de wei. Wanneer een roofdier opduikt zal het stress-systeem van het hertje razendsnel schakelen en zorgen chemische aanpassingen van het zenuwstelsel. Die aanpassingen zorgen ervoor dat alle energie wordt weggetrokken van de voor overleving niet direct noodzakelijke organen, zodat het hert kan vluchten, vechten of verstijven. Verteren of werken aan een mooie glanzende vacht, zal zijn lichaam tijdelijk even niet doen. Is het roofdier afgeschud, dan zullen de chemische ‘instellingen’ weer terugkeren naar de normaal en kan het hert weer ontspannen grazen, verteren en herstellen.

In feite is dit voor de mens precies zo. Het enige probleem is dat ons stress-systeem niet alleen door direct en acuut gevaar wordt geactiveerd, maar dat we alleen al met de gedachten aan werk, onbetaalde rekeningen, ruzies of prestatiedruk onze chemische instellingen kunnen aanpassen. Zelfs als het doemscenario’s zouden zijn die niet eens hoeven te gebeuren! We kunnen daardoor chronisch in overlevingsstand staan zonder daadwerkelijk in levensgevaar te zijn. Spijsverteren is niet bepaald een overlevings-systeem dat je nodig hebt op de kortetermijn. Acute overlevings-instellingen worden chronisch en zorgen langdurig voor te weinig maagzuur en te weinig spijsverteringssappen.

Het gevolg is een slechte vertering van het voedsel, gisting, krampen, rommelende darmen, slechte en plakkende ontlasting en zuurbranden. Blijft je ontlasting ook nog drijven? Dan betekent dat dat vetten en vetoplosbare vitamines niet in je lichaam terecht komen en serieuze tekorten kunnen ontwikkelen. Je huid, hersenen, ogen, ruggemerg en immuunsysteem zijn sterk afhankelijk van deze voedingsstoffen. Als zij al energie krijgen om te mogen herstellen, ontbreken de bouw en hulpstoffen ervoor.

Stress maakt je moe, en dus niet alleen omdat de stress reactie zelf energie vreet. Je kunt je energie vaak ook minder goed opnemen. Herken jij de bovenstaande symptomen? Onderneem actie en ga aan de slag met je darmgezondheid om grotere problemen te voorkomen!

Constipatie – lange doorlooptijd
Een van de tegenovergestelde problemen van de rommelende darmen en de spontane lediging is constipatie. Hoe vaak per week kun jij naar het toilet voor een grote boodschap? De gemiddelde transitietijd, zo noem je de tijd die het inneemt voordat voedsel je hele maag-darmkanaal is gepasseerd, is voor mannen iets minder dan 24 uur en voor vrouwen iets meer dan 24 uur. Dat zou betekenen dat mannen elke dag, en vrouwen minimaal elke 1,5 dag ontlasting hebben.

De praktijk wijst uit dat dit bij lang niet iedereen het geval is. Voor veel mensen is het normaal als zij maar eens per 3 dagen of zelfs per week naar het toilet kunnen voor een grote boodschap. De transitietijd is zo laag, dat bacteriën veel verder gaan met fermenteren dan de bedoeling is. Het gevolg is dat er gifstoffen kunnen ontstaan die je moe maken, hormonen of je immuunsysteem in de war schoppen of veel erger nog, leiden tot ziekte.

Een belangrijke prioriteit van gezonde darmen is het optimaliseren van de transitietijd van de darmen. De file die anders ontstaat is ook een van de belangrijkste oorzaken van bacterie overgroei in de dunne darm[4]. Constipatie kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld wanneer je iets eet waar je eigenlijk niet goed tegen kunt. Of het eten van teveel zetmeel, of gewoon te vaak op een dag eten. Er is geen één oplossing voor, maar vraagt om een persoonlijke aanpak. Er zijn meer opties dan het gebruik van de bekende zakjes, gelukkig!

SIBO – Bacterie drukte op de verkeerde plaats
Nog zo’n veelvoorkomend probleem dat niet zozeer onopgemerkt voorbij gaat, maar wel wordt genegeerd is de SIBO: de small intestinal bacterial overgrowth. Bij tot wel 78% van de mensen met prikkelbaredarmsyndroom, lijken klachten (mede) te kunnen worden toegeschreven aan de SIBO[5]. Hoe dat komt leggen we hieronder uit.

In je darmen horen bacteriën thuis. Je hebt in je darmen zelfs meer bacteriën dan cellen waaruit je lichaam bestaat. Deze bacteriën zijn van levensbelang voor ons en zorgen dat we het beste uit ons voedsel en uit onszelf kunnen halen. Bij een SIBO is het evenwicht tussen verschillende bacteriestammen en de dichtheid van die bacteriën op verschillende plekken veranderd waardoor ze darmproblemen en andere gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken. 

Zo kan een feestje op een hiervoor bestemd feestterrein met duizenden mensen hartstikke gezellig zijn, wanneer alle bezoekers er zin in hebben, zich normaal gedragen en ook rekening houden met hun mede bezoekers. Maar wanneer een feestje ontstaat in een woonwijk waar mensen liggen te slapen, de feestgangers rommel maken en bepaalde groepen oververtegenwoordigd zijn en ‘de boel overnemen’, dan kan het feest nog wel eens escaleren.

Hetzelfde gebeurt in je darmen bij een SIBO waarbij teveel bacteriën in de dunne darm zitten. Een plek waar de dichtheid van bacteriën laag zou horen te zijn. Deze bacteriën gaan vrijwel direct na het eten van je maaltijd aan de gang met fermenteren. Ze maken gassen en toxines vrij die je hele darmwerking kunnen dwarsbomen, je stemming kunnen beïnvloeden of er voor zorgen dat je na het eten bijna in slaap valt.  De oorzaak van een SIBO kan liggen in bepaalde voedselgewoontes, stress, constipatie of medicijngebruik.

Wil je het oplossen, dan is natuurlijk het opsporen van jouw onderliggende oorzaak de eerste stap. Met aanpassingen van je voeding, eetstijl en wellicht ondersteunende suppletie kun je vervolgens gericht werken aan het verminderen van de symptomen of zelfs oplossen van het probleem.

Samengevat
De bovenstaande drie problemen zijn veelvoorkomende oorzaken van talloze darmklachten waarmee duizenden mensen dagelijks lopen. Ben jij bekend met darmproblemen en heb je zelfs al onderzoeken gedaan om te ontdekken of er iets mis is met je darmen? Zoals je hierboven kunt lezen, zit het probleem in veel gevallen niet in de darmen, maar zijn de vervelende symptomen het gevolg van voedingsgewoontes, of een lichaam dat teveel energie verbruikt om externe problemen het hoofd te bieden.

Met slimme voeding aanpassingen en eet-tips kun je jouw symptomen verminderen en uiteindelijk werken aan het herstel van jouw darmgezondheid. Wil je weten hoe? In het Darmen Helen programma bieden we je een totaalaanpak om vele onderliggende oorzaken te ondervangen en je darmen en darmflora te herstellen.


[1] https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/maag-darm-en-leveraandoeningen/prevalentie#node-aantal-personen-met-mdl-aandoening-bekend-bij-huisarts

[2] https://www.sfk.nl/publicaties/PW/2021/omeprazol-en-pantoprazol-tellen-meeste-gebruikers

[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4110863/

[4] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25319735/

[5] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5347643/

Share: