Dit is VET belangrijk en heeft invloed op je seksleven

Wat zijn goede vetten en waarom zijn ze belangrijk?

Vetten worden enerzijds als de duivel beschouwd en in het andere kamp zijn vetten dé oplossing voor al het kwade. Wat is nu waar?

In studies zien we na het eten van slechts één vette maaltijd dat het bloed stroperig wordt en dat de bloedvaten minder goed kunnen uitzetten. Signalen voor hart-en-vaatproblemen.

Maar het sóórt vet dat we eten schijnt hier nogal van belang te zijn!

In deze video ga je zien:
– Waarom vetten zo belangrijk zijn in het lichaam.
– Waarom gezonde bloedvaten invloed hebben op je seksleven.
– Welke vetbronnen je dan wél wilt eten en welke je beter kunt laten staan.

Het eten van één maaltijd kan een enorme impact hebben op je bloedvaten. Eén vette maaltijd! En die goede bloedvaten hebben we nodig voor een goed seksleven. Hoe dat komt? Ga ik je zo uitleggen.

Waarschijnlijk de vraag die direct bij je omhoog komt is; maakt het uit of die vette maaltijd een salade met avocado en noten is of dat we patat met een hamburger eten? Dat vroeg ik me ook af.

Eerst terug naar dat seksleven
Voor een erectie heb je een goede bloedsomloop nodig, er moet tenslotte gemakkelijk en snel bloed heen kunnen (geldt voor vrouwen overigens net zo). Te veel vet in ons bloed kan het bloed stroperig maken. Niet alleen wordt de bloedsomloop daardoor trager, er kan ook minder zuurstof worden rondgepompt wat betekent dat je minder energie hebt (niet gunstig voor de seks).

Maar dat dikkere bloed is ook niet gunstig, omdat daardoor sneller verstoppingen kunnen komen in de dunne bloedvaten. Eén keer raden waar die fijnste bloedvaten zitten… Juist; je hart, de hersenen, maar ook de uiteinden van ons lichaam (ook onze geslachtsorganen).

Te veel vet is dus ongunstig, maar maakt het uit wélk vet?
Sowieso maakt het uit in welk pakketje vet komt. Je snapt natuurlijk wel dat in een avocado een stuk meer vitamines, mineralen en vezels zitten dan in patat of in koekjes. 1-0 dus voor de avocado.

Maar dan zit er ook nog een verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten vind je vooral in gefrituurde voedingsmiddelen, koekjes, chips, snacks en vlees. Onverzadigde vetten vind je in avocado, olijven, noten, zaden en pitten.

In een kleine studie die gepubliceerd is in de Journal of the American College of Cardiology hebben onderzoekers gekeken naar het effect van het eten van een maaltijd rijk aan verzadigde vetten en onverzadigde vetten. Bij slechts 14 gezonde volwassenen, dus een hele grote studie was het niet. Maar het geeft wel heel goed inzicht in wat er nu precies gebeurd in ons lichaam wanneer we vet eten.

Ze kregen een worteltaart en milkshake te eten en het werd afgepast per persoon dat de hoeveelheid vet ongeveer 1 gram vet per 1kg lichaamsgewicht was. Bij het eten van de maaltijd rijk aan verzadigde vetten zagen de onderzoekers dat de vaten zich minder goed konden uitzetten. Ook de beschermde werking tegen ontstekingen van het goede HDL cholesterol was verminderd.

Daarentegen zagen de onderzoekers bij de maaltijd rijk aan onverzadigde vetten minder ontstekingsfactoren.

Conclusie
Wanneer je vetten eet kies dan bij voorkeur voor onverzadigde vetbronnen! Zoals ik aan het begin al opnoemde; avocado’s, olijven, noten en zaden. Zonder dat je het overdrijft en er bergen van gaat eten. Maar zo’n lekkere vegan chocolade fudge rijk aan onverzadigde vetten, kan dus prima. Af en toe 😉

https://www.webmd.com/heart-disease/news/20060808/fatty-meal-affects-arteries#2
Share:

Geef een reactie