“Dit gebeurt er direct met je lichaam nadat je een kop koffie drinkt”

Ben jij ervan op de hoogte wat het effect van koffie drinken op je lichaam is? Er zijn drie effecten die koffie heeft op je lichaam en die er weliswaar voor zorgen dat je energie en focus krijgt, maar die ook een schadelijk effect hebben op je gezondheid. Zelfs al op korte termijn.

Wanneer je koffie drinkt komt er, afhankelijk van hoe sterk je koffie is, een bepaalde hoeveelheid cafeïne binnen. Die cafeïne heeft een werking in je lichaam, onder andere via je neurotransmitters. Neurotransmitters zijn signaalstoffen van je centrale zenuwstelsel (je hersenen en je ruggenmerg) die zorgen voor razendsnelle communicatie met de rest van je lijf. Zo beïnvloeden ze je stemming, besluitvorming, concentratievermogen en slaap.

Effect 1: Alertheid

Als eerste merk je dat je na het drinken van koffie alerter wordt. Alleen je lichaam produceert daarbij ook stresshormonen! Koffie en cafeïne stimuleren de afgifte van (stress)hormonen uit de bijnieren, waardoor met name de hoeveelheid adrenaline en (in mindere mate) de hoeveelheid noradrenaline in het lichaam toeneemt. Kijk je naar het adrenaline en noradrenaline gehalte van zware koffiedrinkers in vergelijking met minder zware koffiedrinkers, dan is de uitscheiding van adrenaline meer dan twee keer zo hoog in zware koffiedrinkers (!), en noreadrenaline 30% hoger, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Als je op lange termijn teveel van deze stresshormonen blijft aanmaken kun je bijvoorbeeld aankomen in gewicht, ook verouder je sneller en ben je eerder vermoeid en slaap je minder goed. Je kunt alertheid, concentratie en focus écht ook op een andere manier bereiken!

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1762420/

Effect 2: Het hart- en vatenstelsel

Koffie heeft ook effect op het hart- en vatenstelsel. Omdat cafeïne competitief bindt aan de adenosine receptor, die een belangrijke vaatverwijdende rol heeft, kan dit je bloeddruk verhogen. In een studie onder mannen die 300mg cafeïne innamen werd gezien dat de systolische bloeddruk met 7mmHg en diastolische bloeddruk met 3mmHg was toegenomen. En dit al 60 minuten na de inname. En een verhoogde bloeddruk, dat wil je voor je gezondheid liever voorkomen. Zou je deze hoeveelheid cafeïne gebruiken vlak voordat je gaat sporten, dan kan dat je capaciteit beïnvloeden om de bloeddruk op een goede manier te reguleren wanneer het lichaam ook nog eens een hogere energiebehoefte heeft. Kortom: dat zijn allemaal schadelijke effecten voor het lichaam.

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK202224/

Het verband tussen koffiegebruik en serieuze hartproblemen ligt een stuk complexer, maar is er wel degelijk voor sommige mensen. Zou je alle mensen op één hoop gooien, dan is er geen klinisch bewijs dat koffiegebruik een negatieve invloed heeft op het hart. Houd je echter rekening met onderlinge genetische verschillen die bepalen of je een snelle of langzame cafeïne metabolizer bent, dan zie je dat koffiegebruik bij de zogenoemde ‘slow metabolizers’ in verband wordt gebracht met een hoger risico op hartproblemen (hoge bloeddruk en hartinfarct). Vanaf vier koppen per dag lijkt het cafeïne afbrekende enzym in de lever ‘verzadigd’ en is ook voor de fast metabolizers een koffie consumptie niet langer alleen maar gezondheid bevorderend.

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK202224/

Effect 3: Beloningssysteem

Koffie stimuleert je dopamine productie, de belangrijkste neurotransmitter van je beloningssysteem ofwel één van je gelukshormonen. Dit komt door het effect van cafeïne (en in zwarte thee de theyplylline) op de bindingscapaciteit van dopamine. Normaal wordt dopamine aangemaakt na ‘beloning’ dus als jij jezelf een beloning geeft voor iets wat je hebt gepresteerd. Dat kan iets groots zijn, zoals een succesvol optreden voor een heel groot publiek tot simpele dingen als het afvinken van een to-do vinkje of iets eten of drinken wat je erg lekker vindt. Maar het wordt ook geactiveerd als je cafeïne tot je neemt, ofwel je kopje koffie drinkt. Koffie is dus eigenlijk een ‘kunstmatige beloning’ (want er is geen prestatie aan vooraf gegaan). Dit is een van de redenen waarom je afhankelijkheid van koffie kan ontwikkelen en het een verslavende werking heeft op lange termijn. Je wil steeds weer (en steeds meer) van dat goede gevoel! Daarom is het ook zo lastig om te stoppen met koffie drinken.

Tel jij wel eens hoeveel koffie je eigenlijk (onopgemerkt) op een dag consumeert? Zou je liever willen minderen maar lukt het je niet? Zelfs terwijl je negatieve gevolgen ervaart door het drinken van koffie? Dan is dit hét moment om te starten met de “1 week koffie-vrij challenge”. Daarmee ga je een drastische verbetering merken in je energie, in je focus en concentratie. Je gaat ’s ochtends weer fit wakker worden zodat je goed aan je dag kunt beginnen. Kortom alle redenen waarom je steeds weer voor die koffie kiest, alleen gaan we die nu op een gezondere manier bereiken!

Als je mee wilt doen lees dan het boekje Koffie-Vrij en ontdek wat deze challenge voor jou kan doen. Via deze link kan je mee doen aan de Koffie-Vrij challenge.

Share:

Geef een antwoord