Deze 8 kruiden en vitamines helpen bijnieruitputting te herstellen (en je energie weer terug te krijgen)

Ben jij vaak moe, zelfs wanneer je voldoende nachtrust hebt gehad? Voel je je zwak of zelfs volledig opgebrand en heb je het gevoel dat je de dag niet aankunt? Kun je ’s ochtends pas op gang komen als je koffie hebt gehad, en heb je gedurende de dag vaak trek in suiker- en koolhydraatrijke voeding? Deze symptomen zouden kunnen wijzen op bijnieruitputting.

Herken je dit?

Als je last hebt van een of meer van de volgende symptomen dan zou het heel goed kunnen zijn dat je last hebt van bijnieruitputting:

  • Algehele vermoeidheid
  • ’s ochtends niet uit bed kunnen komen
  • Na een (lange) nachtrust nog steeds moe zijn
  • Snakken naar koffie (cafeïne nodig hebben)
  • Trek in zoute voeding
  • Trek in suikers, brood, pasta en andere koolhydraten
  • Verzwakt immuunsysteem (niet kunnen herstellen van een griepje)
  • Allergieën
  • Spierzwakte
  • Depressie
  • Huidproblemen
  • Auto-immuunziekten
  • Laag libido
  • Niet goed kunnen omgaan met stress
  • Geheugenverlies
  • Lage bloeddruk
  • Weinig energie

Wat zijn bijnieren en wat doen ze?

De bijnieren zijn twee kleine organen die als kapjes op de nieren liggen en maken een aantal belangrijke hormonen aan, waaronder adrenaline en noradrenaline (aangemaakt in het bijniermerg) en aldosteron, cortisol en enkele geslachtshormonen, zoals testosteron en oestrogeen (aangemaakt in het bijnierschors). De hormonen die door de bijnieren worden geproduceerd zijn essentieel voor het goed functioneren van ons lichaam, want zij zijn onder meer verantwoordelijk voor onze energieproductie, de regulering van vetopslag en vetverbranding, de water-zoutbalans, het waak-slaapritme, onze bloeddruk, de stofwisseling, de hartslag, de leverfunctie, het immuunsysteem, onze bloedsuikerspiegel en hoe we omgaan met stress. Als onze bijnieren niet goed functioneren kan dit dus leiden tot diverse gezondheidsproblemen.

Hoe raken bijnieren uitgeput?

Telkens als je last hebt van stress maken je bijnieren het hormoon cortisol aan, dat om die reden ook wel het “stress-hormoon” wordt genoemd. Op zich is de aanmaak van cortisol niet slecht en zelfs gezond, want je wordt er alerter door en bewuster van je omgeving, wat goed van pas komt als er gevaar dreigt en je bijvoorbeeld snel moet afremmen met je auto. Daarnaast heeft cortisol nog een paar andere belangrijke functies: het zorgt ervoor dat je ‘s ochtends fris wakker wordt (daarom is je cortisolgehalte ‘s ochtends van nature altijd het hoogst), en werkt als een ontstekingsremmer als je een verwonding hebt omdat het de aanmaak van stoffen in het lichaam afremt die ontstekingen bevorderen.

Het wordt echter een ander verhaal als je doorlopend last hebt van stress, bijvoorbeeld omdat je het te druk op het werk hebt of relatieproblemen. In dat geval maken je bijnieren continu cortisol aan en raken ze ‘overwerkt’, wat uiteindelijk tot bijnieruitputting kan leiden (Wilson, 2001[1]). Er is sprake van bijnieruitputting als de bijnieren te weinig of helemaal geen cortisol meer aanmaken en dus niet meer goed functioneren.

Bij een te lage cortisolproductie ben je doorlopend vermoeid en futloos, word je humeurig, krijg je last van angsten en raak je gestresst van situaties die je normaal gesproken zou negeren. Niet kunnen kiezen tussen confrontatie en vluchten en niet helder kunnen denken in een stressvolle situatie zijn tekenen van bijnieruitputting. Ook ‘s ochtends moe wakker worden en ‘s avonds niet in slaap kunnen komen zijn typische symptomen van bijnieruitputting, want als je bijnieren uitgeput zijn komt de cortisolproductie ‘s ochtends veel te langzaam op gang, waardoor je jezelf suf voelt en geen energie hebt om aan de dag te beginnen. Tegen de tijd dat je naar bed wilt gaan is de cortisolafgifte van de bijnieren eindelijk op zijn hoogst, wat betekent dat je zo ontzettend wakker bent dat je geen oog dicht doet als je naar bed gaat. Bij bijnieruitputting wordt de cortisolproductie dus omgekeerd, wat betekent dat je ‘s ochtends te moe bent om ook maar iets te doen en ‘s avonds klaarwakker in bed ligt. Het slaaptekort wat zo ontstaat zorgt ervoor dat je ‘s ochtends nog vermoeider wakker wordt, en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht die vaak moeilijk te doorbreken is.

Mensen die last hebben van bijnieruitputting hebben de neiging om veel te veel te eten om op die manier hun gebrek aan energie te compenseren. Zij hebben vaak enorme trek in suiker- en koolhydraatrijke voedingsmiddelen omdat die snel energie geven, maar helaas werkt dit meestal averechts en wordt de snelle ‘energieboost’ die de suikers en koolhydraten geven vrijwel direct gevolgd door een nog grotere energiedip (Marensky, 2013[2]).

Bijnieruitputting leidt niet alleen tot vermoeidheid, mensen die langdurig aan chronische stress worden blootgesteld hebben als gevolg van de hoge cortisolaanmaak ook vaak last van gewichtstoename, en het extra vet dat het lichaam hierbij opslaat is vooral buikvet (Björntorp, 2000[3]). Bij een doorlopend te hoge cortisolproductie wordt bovendien de oxidatieve stress in het lichaam verhoogd (o.a. Yamaji et al., 2009[4]), wat het verouderingsproces versnelt en het risico op ernstige ziekten als kanker, aderverkalking, ziekte van Parkinson, ziekte van Alzheimer en staar kan verhogen (o.a. Reuter el al., 2010[5]). Ernstige bijnieruitputting kan zelfs de dood tot gevolg hebben, het is dus belangrijk om deze aandoening vroegtijdig te onderkennen (Bornstein, 2009[6]).

Hoe je uitgeputte bijnieren kunt herstellen en welke kruiden en vitamines daar bij helpen

Als je het vermoeden hebt dat je last hebt van bijnieruitputting doe je er goed aan je levensstijl en voedingspatroon aan te passen. Stress is één van de belangrijkste oorzaken van bijnieruitputting, probeer daarom elke dag ontspanningsmomenten in te bouwen en stressfactoren uit je leven te verwijderen. Daarnaast doe je er goed aan over te stappen op een gezond voedingspatroon waarbij veel verse groenten, fruit en gezonde eiwitten en vetten de boventoon voeren en suikers en koolhydraten (brood, pasta, ontbijtgranen, etc.) zoveel mogelijk worden vermeden. Ook kun je het herstel van je bijnieren stimuleren met de volgende kruiden en vitamines:

Vitamine C

Vitamine C (ascorbinezuur) is een water oplosbare vitamine die een goede weerstand bevordert. Daarnaast zorgt het voor gezonde botten, tanden, huid, bloedvaten en een goed functionerend zenuwstelsel. Ook draagt vitamine C bij aan de energievoorziening en helpt het de veroudering vertragen.

Ashwaganda

Dit kruid wordt ook vaak Indiase ginseng, winterkers of Withania Somnifera genoemd. Alhoewel ashwaganda voornamelijk in Noord-Amerika en Afrika groeit staat het vooral bekend vanwege het gebruik door de Ayurvedische geneeswijzen. Ashwaganda is bijzonder effectief bij de behandeling van chronische stress op het zenuwstelsel en het helpt angsten en depressie te verminderen

Rhodiola rosae

Dit meerjarig kruid uit de Crassulaceae familie gedijt goed in rotsachtige gebieden met een berg- of poolklimaat. Al sinds het begin van de Tibetaanse civilisatie is Rhodiola rosae erg geliefd onder de Tibetaanse bevolking omdat men meent dat het levenskracht geeft. Rhodiola rosae is zeer rijk aan antioxidanten en wordt door natuurgeneeskundigen vaak aanbevolen bij burn-out, stress, herstel na ziekte, geestelijke vermoeidheid, slaapstoornissen en examenkoorts.

Siberische ginseng

Dit type ginseng, dat ook wel Eleuthero wordt genoemd, groeit van nature in noordoost-Azië en wordt veel voorgeschreven door traditionele Chinese geneesheren als middel om energie te geven, het libido te verhogen en diabetes type 2 te bestrijden.

Zoethoutwortel

screen-shot-2016-11-13-at-14-04-28Dit type wortel, dat van oorsprong voorkomt in Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika, bevat de stof glycyrrhiza, dat een lichte glucocorticoïde-achtige werking heeft en mogelijk synergistisch werkt met cortisol. Binnen de traditionele Chinese geneeskunde wordt zoethoutwortel meestal voorgeschreven aan mensen met een te laag cortisolgehalte, wat bijvoorbeeld het geval is bij bijnieruitputting.

Cordyceps

Cordyceps is een medicinale paddenstoel en wordt al eeuwenlang gebruikt in de traditionele Oosterse geneeswijzen, onder meer ter verhoging van het libido, ter behandeling van luchtwegaandoeningen en ter verbetering van het uithoudingsvermogen en de (sport)prestaties. Daarnaast bevordert cordyceps een gezonde spijsvertering, stofwisseling en leverfunctie.

Mucuna pruriens

Mucuna pruriens staat in Nederland beter bekend als de ‘fluweelboom’ en is een snel groeiende peulvruchtdragende tropische klimplant die met name in het Caribische gebied, Afrika en India groeit, waar het door de inheemse bevolking vooral gegeten wordt vanwege de vermeende geneeskrachtige eigenschappen. Ook de Ayurvedische geneeskunst uit India gebruikt mucuna pruriens al eeuwenlang voor de behandeling van diverse klachten, waaronder tremor (veroorzaakt door de Ziekte van Parkinson) en stress.

Vitamine B2, B5 en B6

Vitamine B2, B5 en B6 behoren allemaal tot het vitamine B-complex en spelen allemaal een rol bij de energievoorziening van het lichaam. Vitamine B2 (riboflavine) is daarnaast onder meer belangrijk voor de instandhouding van het zenuwstelsel en de spijsvertering. Vitamine B5 (panthoteenzuur) levert een bijdrage aan de afbraak van eiwitten, vetten en koolhydraten en speelt een rol bij de vorming van een aantal hormonen. Vitamine B6 (pyridoxine) is belangrijk voor de weerstand, spijsvertering, vorming van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel

Je zou al deze kruiden en vitamines natuurlijk allemaal apart kunnen gaan kopen, maar dat is nu niet meer nodig. Ze zitten namelijk allemaal in één product, te weten Superfoodies Amazing Adrenals. Dit superfood voor het herstel van je bijnieren bevat onder meer acerolakers (zeer rijk aan vitamine C), ashwagandawortel, rhodiola rosae, Siberische ginseng, zoethoutwortel, cordyceps en mucuna pruriens, en wordt in capsules geleverd zodat je ze eenvoudig kunt innemen met een glaasje (bron)water.

Referenties

[1] Wilson, James L. Adrenal fatigue: The 21st century stress syndrome. Petaluma: Smart Publications, 2001.
[2] Marensky, Joy. Restoring the Balance of Hormones: How to Fix Adrenal Fatigue: Natural Ways to Control the Syndrome. Speedy Publishing LLC, 2013.
[3] Björntorp, Per, and Roland Rosmond. “Obesity and cortisol.” Nutrition 16.10 (2000): 924-936.
[4] Yamaji, Masayuki, et al. “Serum Cortisol as a Useful Predictor of Cardiac Events in Patients With Chronic Heart Failure The Impact of Oxidative Stress.” Circulation: Heart Failure 2.6 (2009): 608-615.
[5] Reuter, Simone, et al. “Oxidative stress, inflammation, and cancer: how are they linked?.” Free Radical Biology and Medicine 49.11 (2010): 1603-1616.
[6] Bornstein, Stefan R. “Predisposing factors for adrenal insufficiency.” New England Journal of Medicine 360.22 (2009): 2328-2339.

Share:

3 comments

  1. Ik zit al geruime tijd op jullie site te zoeken naar de potjes met supplementen om de bijnieren te ondersteunen, maar kan ze niet vinden.

    1. Hoi Odette, de potjes heten Adrenal Recovery, maar volgens mij al uitverkocht.

Geef een reactie