De beste superfoods voor mensen met een glutenintolerantie

Gluten, een begrip waar we in onze huidige tijden steeds vaker over horen. Toch is het een begrip waar de meeste mensen nog nooit van gehoord hebben of stil bij hebben gestaan als ze het mogelijk ergens voorbij hebben horen komen. Het is een begrip waar over het algemeen alleen de mensen die hier allergisch of overgevoelig voor zijn of een glutenintolerantie hebben van gehoord hebben en dit is in deze gevallen natuurlijk geen prettige kennismaking.

Wat zijn gluten precies en waarom zijn deze mogelijk schadelijk voor ons?

Allergie of overgevoeligheid gaat altijd gepaard met vervelende verschijnselen die onprettige en vaak ook pijnlijke reacties van ons lichaam opwekken. Dit zijn natuurlijk verschijnselen waar niemand blij van wordt. Laten we eens gaan kijken hoe deze precies tot stand komen en wat er eigenlijk voor zorgt dat mensen zo’n last hebben van gluten. Ook gaan we natuurlijk allereerst eens kijken naar wat gluten nu precies zijn, zodat de lezers die hier nog geen idee van hebben ook meteen op de hoogte zijn en hier ook hun voordeel mee kunnen doen.

Gluten, afkomstig van het Latijnse woord ‘gluten’ betekent ‘lijm’ in het Latijns. Waarschijnlijk is hier ook het Engelstalige woord ‘glue’ van afgeleid. Gluten is de naam van een specifieke soort eiwitten die voorkomen in verschillende voedingsproducten, met name in granen en producten die hiervan gemaakt zijn. Gluten worden aangetroffen in het zogenaamde endosperm van granen zoals tarwe, rogge, gerst, rijst, spelt, mais, teff, durum en haver. Endosperm, ook wel kiemwit genaamd, is het reservevoedsel van zaden wat voor kieming en groei gebruikt wordt. Het is vaak bijzonder rijk aan zetmeel, olie en eiwitten. Gluten wordt door de plant zelf gebruikt als reservevoedsel en is niet in water oplosbaar. Tarwe en durum (ook wel hard tarwe genaamd) bevatten het meest aan gluten van alle graansoorten en zijn daarom absoluut ongeschikt voor consumptie als mensen last hebben van glutenintolerantie. Er zijn gelukkig ook prima vervangmiddelen te vinden voor deze glutenrijke graansoorten en dit zijn bijvoorbeeld boekweit, quinoa, wilde rijst, amarant, sojabonen, zonnebloempitten en andere pitten en zaden die een gezonde hoeveelheid eiwitten bevatten, maar wel glutenvrij zijn. We willen wel even een kleine kanttekening maken bij het product sojabonen. Deze zijn op zichzelf niet ongezond, maar de producten die uit soja gemaakt worden kunnen dat zeer zeker wel zijn. Dat geld dan speciaal voor de ongefermenteerde producten, waarvan tofu het meest bekend is en veel als vervanging van vlees wordt gegeten, is ondanks populaire overtuigingen absoluut niet gezond voor ons lichaam. Tofu bevat namelijk giftige fyto-nutriënten die de spijsvertering bemoeilijken en mineralen plegen af te breken in ons spijsverteringsstelsel. Dit zijn zaken waar veel tofu liefhebbers niet van op de hoogte zijn, dus licht u ze hierover in als u de kans krijgt. Gefermenteerde sojaproducten zijn daarentegen wel gezond, zoals geld voor natto, miso, tempeh, sojasauzen (biologisch) en seitan.

Verder worden gluten onderverdeeld in twee verschillende groepen proteïne die we kennen als glutenines en gliadines. Het zijn de gliadines die zorgen voor alle gezondheidsproblemen die gerelateerd zijn aan gluten. Deze zorgen voor het verschijnsel gluten intolerantie, wat ook wel bekend staat als coeliakie. Granen die zeer weinig gluten bevatten, zoals rijst, mais en teff, kunnen eventueel wel gegeten worden door mensen met coeliakie. Dit hangt wel af van de mate waarin de allergie of overgevoeligheid zich in het lichaam voordoet. Een van de redenen waarom granen met gluten gebruikt worden voor bepaalde producten, is het feit dat gluten zorgen voor de elasticiteit van een product die van het meel gemaakt worden. Hoe meer gluten het product bevat, hoe steviger het eindproduct is wat er uit gemaakt wordt. De reden waarom granen met gluten voornamelijk worden gebruikt voor het maken van brood is omdat gluten verantwoordelijk zijn voor het vasthouden van koolstofdioxide wat vrijkomt tijdens het bakproces. Het koolstofdioxide zorgt ervoor dat een brood of ander meelproduct kan rijzen. Als het product eenmaal klaar is, is gluten verantwoordelijk voor het behouden van de uiteindelijke vorm van het meelproduct, wat zonder gluten onmogelijk zou zijn.

Wat kan ik doen om mezelf het best beschermen tegen de mogelijke gevolgen van glutenconsumptie?

Het moge duidelijk zijn dat glutenconsumptie en de hieruit voortvloeiende gevolgen voor onze menselijke gezondheid niet aangenaam zijn en voor vervelende symptomen zorgen bij een steeds groter wordende hoeveelheid mensen. Hoe komt dit precies, welke verschijnselen leveren gluten op in ons lichaam en wat kunnen we hier zelf tegen doen? Zoals hierboven genoemd, is glutenintolerantie of coeliakie een ziektebeeld wat ontstaan naar aanleiding van de consumptie van gliadines. Dit is één van de twee eiwitsoorten die gluten worden genoemd. Belangrijk is om een duidelijk onderscheid te maken tussen de schadelijk en onschadelijke variant van gluten. Gluten worden vaak over één kam gescheerd door diegenen die gehoord hebben over glutenintolerantie of mogelijk leiden aan coeliakie, maar niet alle gluten zijn slecht voor mensen die lijden aan glutenintolerantie. Gliadines komen namelijk zo goed als alleen voor in tarwe, rogge, gerst en in mindere mate in haver. De andere graansoorten zoals rijst, mais en teff zijn zo goed als vrij van deze glutenvariant.

Mensen die last hebben van coeliakie krijgen net name last van hun spijsverteringssysteem, wat vaak gepaard gaat met veel pijn in maag en darmen en vervelende spijsverteringsstoornissen oplevert. Deze mensen dienen dan ook een gluten/gliadines vrij dieet te volgen, hoe vervelend dat ook moge zijn. Dit althans als ze van de vervelende en vaak pijnlijke verschijnselen die coeliakie oplevert willen afkomen. Een paar van de vervelende gevolgen zijn auto-immuunreacties van het darmslijmvlies, aantasting van de darmvlokken en de dunne darm. Dit heeft tot gevolg dat de opname va van voedingsstoffen verslechterd, wat natuurlijk een zeer onwenselijke zaak is. Dit al helemaal omdat onze voeding al zoveel minder voedingsstoffen bevat, wat zelfs geld voor onze verse groenten en fruit. Als gluten worden vermeden door mensen met deze vorm van allergie, dan herstellen het darmslijmvlies en de darmvlokken zich vrij snel weer en worden voedingsstoffen zoals vitamine, mineralen, enzymen, eiwitten, aminozuren, sporenelementen, antioxidanten, polysachariden en andere bouwstoffen weer redelijk normaal door ons lichaam opgenomen zonder verdere problemen. Vaak blijven de darmvlokken, het darmslijmvlies en dunne darm toch enigszins beschadigd of ontregeld en volgens de westerse geneeskunst is het niet mogelijk om geheel van coeliakie te genezen. Daarom dient een patiënt er ten allen tijde op te letten geen gluten/gliadines te consumeren, want dit zo onmiddellijk weer tot verslechtering van de darmconditie leiden.

Glutenintolerantie gaat zoals gezegd met vervelende en vaak pijnlijke symptomen gepaard. Naast de hierboven beschreven symptomen, kunt u ook last krijgen van: buikpijn, opgezette buik, diarree, spijsverteringsstoornissen, vermoeidheid, gewichtsverlies, bloedarmoede, slaapzucht (lethargie), pijnlijke tong, eczeem en andere huidallergieën, ontstekingen in de mond, slechte eetlust, hartkloppingen, oedeem  (vochtophoping), opgeblazen gevoel, overmatig stinkende ontlasting, afscheiding uit vagina of glans penis, misselijkheid, overgeven, slap gevoel in het gehele lichaam, afname van spierweefsel, gewrichtspijn, pijn in botten, hoofdpijn en psychische of neurotische klachten zoals depressie en geïrriteerdheid.. Ook worden steeds vaker verbanden gezien tussen ziektebeelden als MS, ME, ADHA, bipolariteit, ziekte van Dühring, fibromyalgie, vroegtijdige dementie, autisme, stress en burn-out syndroom. Andere secundaire allergieën die kunnen ontstaan naar aanleiding van gluten/gliadines consumptie zijn mogelijke overgevoeligheid voor zuivelproducten (lactose intolerantie), soja, bonen, erwten, scherpe kruiden, uien en knoflook. Deze intoleranties kunnen mogelijk worden getriggerd door psychische en emotionele stressbronnen, virale infecties, zwangerschap of een operatie. Een aantal eerder genoemde ziektebeelden zoals ADHD, bipolariteit en autisme ontstaan volgens bepaalde bronnen om de volgende redenen. Mensen met deze aandoeningen zijn volgens deze bronnen en onderzoeken extra gevoelig voor zogenaamde opioïde peptiden. Dit zijn natuurlijke endorfines die gedeeltelijk afkomstig zijn van verteerde gluten (glutenexorfinen en gliadorfinen). Deze stoffen spelen een belangrijke rol in onze hersenen wel in de processen van motivatie, emotie, hechting, reacties op stress, pijn en de controle van voedselinname en kunnen deze processen eventueel ontregelen bij mensen met glutenintolerantie. Ook is er veel bewijs voor de stelling dat de ziekte van Dühring sterk in relatie tot glutenconsumptie staat. Dit is een zeldzame ontstekingsziekte met een herpesachtig karakter. Het onderzoek naar deze ziekte heeft wegen geopend die mogelijk ook bewijs gaan leveren voor een relatie tussen gluten/gliadine consumptie en psoriasis en andere auto-immuunziekten van onze huid.

Als u mogelijk zelf last heeft van coeliakie, dan doet u er goed aan om ondersteuning te vragen van een ervaren diëtist of diëtiste, want het hebben van coeliakie wordt door velen als een flinke uitdaging ervaren. Dit omdat gluten/gliadines in een bijzonder groot aandeel van onze voedingsproducten voorkomt en moeilijk te omzeilen zijn. Ook ondervinden met name de veganisten en vegetariërs vaak last van het verliezen van veel lichaamsgewicht als ze geheel glutenvrij leven. Overleg ook bij deze symptomen met een ervaren diëtist of erkend natuurarts. De volgende producten zijn een goede vervanging voor voeding met gluten/gliadines: boekweit, rijst, wilde rijst en rijstbloem, mais, quinoa, boekweit, gierst, lijnzaad, bonen, sorghum, mungbonen (Aziatisch), vermicelli (mits niet van granen gemaakt), tamari, noten, zoete aardappelen, agaragar en johannisbroodpitmeel. Mocht u last hebben van glutenintolerantie, houdt u er dan rekening mee dat dit een ziektebeeld is wat een ‘alles of niets’ beleid van u vereist. Het zogenaamde ‘even zondigen’ komt u vaak zeer duur te staan en kan wederom tot ernstige ontregeling van uw spijsverteringssysteem leiden, met alle vervelende en vaak pijnlijke gevolgen van dien. Coeliakie is een ziektebeeld wat ook steeds vaker in verband wordt gebracht met erfelijkheid, milieu, amalgaamvergiftiging en elektromagnetische stress (door wi-fi en andere draadloze apparatuur). Doet u hier ook eventueel voor uzelf onderzoek naar.

In enkele gevallen is het niet afdoende om alleen op de inname van ons voedsel te letten en een (streng) dieet te volgen. De schade aangericht door het consumeren van veel glutenrijk voedsel kan desastreuze gevolgen hebben voor het spijsverteringssysteem van mensen met glutenintolerantie. In zulke gevallen dient het te volgen dieet ondersteund en opgevolgd te worden door één of meerdere behandelmethoden. Dit kunnen de volgende methoden zijn: ondersteuning door middel van voedingssupplementen en superfood, het consumeren van grotendeels of alleen maar rauwe voeding, darmreiniging/sanering, lever ontgifting, lichaamsbeweging (yoga, zwemmen, fitness, etc.), ontspanning, verwijderen van amalgaam vullingen, verwijderen van draadloze apparatuur (mobiele telefoon, dect-toestellen, wi-fi, etc.) in huis, speciale kruidenpreparaten, (oor) acupunctuur, pranic healing, etc. Het is in dit soort gevallen altijd verstandig duidelijk te overleggen met een behandelend en erkend of gediplomeerd therapeut of arts.

Welke superfoods zijn goede alternatieven voor producten met gluten?

We zijn wederom aangekomen bij ons deel over superfoods in relatie tot het behandelde ziektebeeld of ziektebeelden. In dit geval gaan we u een aantal drietal superfoods aanraden die een prima vervanging zijn voor glutenrijke voeding. Dit zodat u de inname van gluten kunt voorkomen en een aantal extra oergezonde alternatieven binnen handbereik heeft. We beginnen in dit geval met:

– Kelp Noodles: Kelp noodles zijn een prachtige oplossing voor mensen die graag noodles eten, maar een glutenintolerantie hebben. Hierdoor is het voor hun niet mogelijk om dit soort producten te eten, maar dankzij het product kelp noodles zijn er weer noodles binnen handbereik , want kelp is geheel glutenvrij. Kelp is de naam voor een wereldwijd voorkomende vorm van zeewier die bijzonder rijk is aan voedingsstoffen. Dit zijn bijvoorbeeld vitaminen (B1, B2, B11, C), mineralen (natrium, kalium, calcium, magnesium, jodium, ijzer, fosfor, koper en zink), vezels, eiwitten en andere nutriënten. Met name het aanwezig zijn van jodium is interessant voor mensen met schildklierproblemen en voor het weren van ons lichaam tegen radioactieve straling. Meer informatie omtrent de gezondheidsvoordelen van kelp vindt u onder deze link op onze website.

– Purple Corn Flour: Purple corn flour is wederom een fantastisch product om producten met gluten mee te vervangen. Het woord flour betekent meel of bloem en purple corn flour is een prachtig en zeer voedzaam product wat geheel vrij is van de schadelijke gliadines, de schadelijke variant van gluten. Er bevinden daarnaast flink wat voedingsstoffen in purple corn, waarbij de hoeveelheid antioxidanten er in verhouding tot de andere voedingsstoffen stevig uitspringen. Dit biedt ons lichaam natuurlijk een prachtig stuk weerbaarheid tegen oxidatieprocessen veroorzaakt door vrije radicalen. Deze kunnen uiteindelijk zelfs kanker tot gevolg hebben, dus dit is een prachtig voordeel van purple corn. Ook helpt het bijzonder effectief tegen het ontstaan van obesitas en de hier aan gerelateerde hart- en vaatziekten die vaak als gevolg van obesitas ontstaan. Andere voordelen van purple corn flour vindt u in het bijbehorende blog onder deze link op onze website.

– Quinoa: Quinoa is werkelijk een fantastische voedingsbron en ook quinoa bezit een zeer hoge voedingswaarde en heeft een uiterst gezond effect op ons fysieke welzijn. Quinoa is zelfs door de Verenigde Naties uitgeroepen tot voedsel van het jaar 2013 en dat is natuurlijk niet voor niets. Zo helpt quinoa mensen effectief af te vallen en gewicht te verliezen, wat onder andere komt door het feit dat quinoa zeer snel vult en er dus voor zorgt dat mensen zelden tot nooit teveel eten. Daarnaast bevat het geen zetmeel wat in suikers en vetten kan worden omgezet. Ook quinoa bezit krachtige antioxidanten en wel in de vorm van superoxide dismutase. Dit is een uiterst krachtig antioxidant wat de werking van vrije radicalen in no time geneutraliseerd heeft. Tot slot bezit ook quinoa geen gluten, maar is een prima vervanger van graanproducten zoals pasta. Het is geen geneesmiddel, maar blijkt wel een product te zijn wat prima te consumeren is voor mensen met allerlei vormen van spijsverteringsproblemen zoals constipatie, ziekte van Crohn, colitis ulcerosa, spastische darm, lekkende darm en andere gerelateerde problematiek. U vindt meer informatie over quinoa op onze website en wel onder deze link.

quinoa

Verder zijn er een aantal zeer krachtige superfoods beschikbaar die u kunnen helpen bij het bestrijden van verschillende vormen van spijsverteringsproblemen. De meest krachtige op dit gebied zijn aloë vera, colostrum en probiotica. Meer informatie omtrent deze superfoods en hun krachtige en uiterst gezonde uitwerking op onze darmen vindt u in deze blog op onze website en in de afzonderlijke blogs over deze producten. Deze kunt u vinden door gebruik te maken van de zoekmachine rechts bovenin op onze webpagina.

Waar kan ik deze superfoods kopen?

Superfoods zijn tegenwoordig steeds gemakkelijker te verkrijgen, wat te danken is aan twee factoren. De eerste is natuurlijk het internet en de hierdoor overal uit de grond schietende webwinkels met dit soort producten. Wel is het zaak hierbij op te letten of de leverancier of winkelier goede kwaliteitsproducten aanbied, wat niet overal het geval is. De term superfood wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt en ook in dit marktsegment neemt niet iedereen het even nauw met de kwaliteit van de vaak veelbelovende producten. De tweede factor is het groeiende bewustzijn van mensen omtrent voeding en de relatie tussen voeding en hun gezondheid. Dit zorgt niet alleen voor een flinke toename van webwinkels, maar tevens van een toename in sterk gespecialiseerde raw food en superfood winkels, biologische winkelketens en natuurreformzaken die zich de laatste jaren ook flink focussen op het leveren van dit soort producten. Wij als bedrijf hebben echter gekozen voor de vorm van een webwinkel en deze is te vinden op www.superfood.nl waar wij ons sterk gespecialiseerd hebben in het leveren van de allerhoogst kwalitatieve producten die er over de gehele wereld leverbaar zijn op het gebied van raw food en superfood producten. Mocht u interesse hebben in onze producten, dan zijn deze natuurlijk 24 uur per dag en 7 dagen per week bij ons te bestellen. Wij zorgen er vervolgens voor dat deze binnen uiterlijk 2-3 werkdagen bij u thuis afgeleverd worden.

Share:

3 comments

  1. “Gefermenteerde sojaproducten zijn daarentegen wel gezond, zoals geld voor natto, miso, tempeh, sojasauzen (biologisch) en seitan.” Aldus uw site.

    Seitan zijn GLUTEN! Het is tarwemeel waaruit zetmeel wordt verwijderd zodat alleen de gluten overblijven!!!!!

  2. Geachte lezer(es)

    Ik ben het helemaal eens met Esther hierboven.
    Ik heb zelf n.l. ooit seitan gemaakt in mijn macrobiotische periode.
    Wist ik veel dat ik glutenintolerant was in die tijd.
    Het verklaarde ook veel, toen ik daar vorig jaar achter ben gekomen.

Geef een reactie