Chia Ontbijt met rood fruit

Weinig tijd en toch gezond ontbijten? Dit recept is gemakkelijk, gezond en supersnel gemaakt. Op basis van glutenvrije chiazaden die bomvol goede voedingsstoffen zitten met daarbij frisse rode vruchten. Kortom een verzadigend ontbijt om blij van te worden.  

De basis van dit bijna kant-en-klare gezonde ontbijt zijn chiazaden. Deze kleine zwarte zaadjes komen van de chiaplant (Salvia Hispanica in het Latijn). Heel lang geleden waren chiazaden al een belangrijke voedingsbron voor de Azteken. Ze hebben dan ook een hele hoge voedingswaarde en zorgen voor een langdurig verzadigd gevoel. Zo zitten ze vol met omega 3-vetzuren, ze bevatten maar liefst 64% alfa-linoleenzuur (ALA), een omega 3-vetzuur dat verder niet in zulke hoge concentraties in een plantaardig voedingsmiddel te vinden is. Ook zijn chiazaden een goede bron van plantaardige eiwitten (23%). En dan hebben we het nog niet eens over alle vitamines, mineralen en sporenelementen in chia, zoals vitamine B1, B3, calcium, ijzer, selenium, magnesium, kalium, fosfor, mangaan en zink.   

Lekker lang verzadigd
Een ontbijt met kleine zwarte zaadjes klinkt natuurlijk niet echt aantrekkelijk en dat is het ook niet. Maar zodra je vocht bij de chiazaadjes doet en het even laat intrekken, verandert chia in een substantie die je kunt vergelijken met een pudding. Zo kun je er de lekkerste gerechten, ontbijtjes en smoothies mee maken. Chiazaden hebben van zichzelf niet zoveel smaak, maar ze nemen de smaak op van de andere ingrediënten. Bij dit recept dus vooral de smaak van heerlijke rode vruchten. Omdat chiazaden zoveel vocht opnemen geven ze veel volume in de maag en zorgen ze zo voor een fysieke barriere tussen de verteringsenzymen en koolhydraten waardoor koolhydraten minder snel worden omgezet in glucose. Zo blijft je bloedsuikerspiegel stabieler en heb je langer een verzadigd gevoel.

We maken het je gemakkelijk!
Heb je ’s ochtends weinig tijd of sta je niet graag in de keuken? Wij van Superfoodies hebben het je gemakkelijk gemaakt met een kant-en-klaar supergezond chia ontbijt (in dit recept gebruikten we de Superfoodies Chia Ontbijt Goji & Incabessen variant). Een waanzinnig lekkere ontbijtmix waarvan één portie gelijk staat aan 15% van je ADH vitamine C, 38 mg magnesium (33% ADH) en 5,1g ALA omega 3-vetzuren.

Geniet ervan!

Dit heb je nodig voor één ontbijt:


Zo maak je het chia ontbijt met rood fruit

  1. Leng de kant-en-klare chia mix aan in een kommetje met de plantaardige melk naar keuze.
  2. Laat de mix minimaal 5-10 minuten staan en zo even opstijven tot de mix een lekkere dikke pap is geworden.
  3. Wil je een wat dikkere pap, voeg dan wat minder plantaardige melk toe, wil je een drinkbare variant dan doe je er juist wat meer vocht bij.
  4. Top af met een handje rood fruit en eventueel wat cacao nibs en extra superfruit zoals gedroogde goji bessen.
Share:

Geef een reactie