Boerenkool chips … de lekkerste snack gemaakt van boerenkool!

Boerenkool chips? Ja, boerenkool chips! Dit zal menig mens als één van de meest absurde voedselproducten die ze maar kunnen bedenken in de oren klinken en toch hebben we het in dit blog zeer zeker over een bestaand voedingsproduct, wat niet alleen bijzonder lekker, maar ook nog eens bijzonder gezond is. De wereld van raw food en superfood producten is zeker een inventieve wereld te noemen en al helemaal voor mensen die niet met deze manier van eten en levensstijl bekend zijn. Mogelijk rolt u van de ene verassing in de andere en gaat er voor u echt een wereld open aan voedingsproducten waar u nog nooit van gehoord heeft. Dit is op zich ook niet verwonderlijk, want vaak gaat het om zeer expliciete, speciale en vrij ongebruikelijke voedingsproducten en supplementen, althans wat gebruik en consumptie binnen de normen omtrent voeding binnen onze ‘normale’ maatschappij betreft. Het moge ondertussen na vele blogs duidelijk zijn dat wat wij in onze dagelijkse maatschappij als normaal beschouwen eigenlijk niet echt normaal is en dat we met z’n allen ondertussen gewend zijn aan standaards rondom ons eten die echt niet meer kunnen. Deze zijn zelfs erg ongezond en levensbedreigend aan het worden over de laatste paar decennia.

Wat zijn boerenkool chips en waar komen ze vandaan?

Ondanks het feit dat u mogelijk met heel veel nieuwe en totaal onbekende producten in aanraking bent gekomen sinds u geïnteresseerd bent geraakt in raw food en superfood producten en in de ‘raw food style of living’, is boerenkool natuurlijk iets wat we waarschijnlijk allemaal kennen van de tijden dat we met onze ouders in de modder van het gezinsmoestuintje stonden te grabbelen en graaien. Boerenkool, het kan eigenlijk niet Hollandser en het is daarom natuurlijk ergens wel lachwekkend om zo’n middel tegen te komen tussen alle exclusieve en vaak exotische raw food en superfood producten. Daarnaast komt het dan ook nog in de vorm van chips, wat mogelijk de allerlaatste variant is die u als mens verwacht van zo’n oer Hollandse wintergroente. Toch hebben we het hier over een serieus en weldadig product wat zoals gezegd niet alleen oergezond is, maar tevens bijzonder lekker smaakt en de laatste jaren aan een flinke opmars is begonnen binnen de raw food en superfood wereld. Hoe langer hoe meer bedrijven storten zich serieus op het produceren van deze lekkernij en ook menig doe-het-zelver heeft een dehydrator thuis staan om zijn of haar eigen boerenkool chips, in het Engels ook wel ‘kale chips’ genoemd, te kunnen maken. Dit om op die manier thuis zelf een gezonde snack voor de lekkere trek te kunnen maken, zonder een zak met zoutjes te moeten kopen die weer eens boordenvol zit met allerlei giftige en ziekmakende ingrediënten, want laten we eerlijk zijn, die wil toch niemand meer echt eten ondanks het feit dat ze vaak lekker smaken. Deze smaken worden echter op kunstmatige wijze versterkt en wel in de vorm van smaakversterkers. We gaan in het volgende deel van dit blog gewijd aan boerenkool chips verder uitweiden over de specifieke gezondheidsvoordelen van boerenkool en deze chips en daar ook meer informatie met u delen over de nadelen van de reguliere chips varianten, maar we kunnen hier alvast uit de doeken doen dat deze bomvol zitten met wat wel ‘mononatriumglutamaat’ wordt genoemd. In het Engels is het beter bekend als ‘monosodiumglutamaat’, beter bekend als M.S.G. Sodium is het Engelse woord voor natrium, dus daar zit verder geen verschil in. Deze toevoeging is bij velen beter bekend onder het E-nummer E621. Aanverwante stoffen en andere smaakversterkers komen allemaal voor in de E-600 serie en dienen allemaal met grote zorg vermeden te worden. De stoffen die het meest op M.S.G. lijken komen allemaal voor tussen de E-nummers E620 tot E650.

Goed, dan willen we in dit stukje natuurlijk nog even kort uitweiden over wat boerenkool nu precies is. Boerenkool staat wel bekend onder de Latijnse naam ‘Brassica oleracea var sabellica’ of als ‘Brassica oleracea acephala’. Onze zuiderburen in België noemen deze vorm van kool ook wel krul- of krolkool. Het is een gemakkelijk bladgewas wat eigenlijk op alle soorten grond kan worden geteeld. Het is zoals iedereen wel zal weten een typische wintergroente en wordt vaak verwerkt in de overbekende stampotten, die zo typerend zijn voor onze Hollandse eetgewoontes in de winter. Ook wordt de groente in de herfst gekweekt en geoogst, al is dit in mindere mate, wat onder andere te maken heeft met het feit dat deze groente juist zeer goed gedijd en beter smaakt als er zeer lage temperaturen heersen. Net als met spruitjes doet vorst de smaak van boerenkool erg goed. Zonder de eerste nachtvorst smaakt het vaak stukken minder lekker, althans volgens de echte kenners en liefhebbers. Verder bestaan er twee soorten die te onderscheiden zijn, welke struikboerenkool en maai- of dwergboerenkool zijn. Met zo’n naam laat het zich natuurlijk gemakkelijk raden hoe deze vorm van kool geoogst wordt. De laatste variant is ook meteen de variant die het meest in de herfst wordt gekweekt, al bestaat er ook struikboerenkool die in dit seizoen wordt gekweekt. De dwergboerenkool variant mag geen steel aangroeien, zodat deze inderdaad machinaal gemaaid kan worden, wat anders een stuk moeilijker wordt. De meer bekende vorm, oftewel struikboerenkool is de variant die we eigenlijk allemaal kennen en die we vroeger door moeder op ons bord geschept kregen. Er zijn binnen deze variant drie ondersoorten te herkennen, dit zijn:

– Westlandse herfst.
– Westlandse winter.
– Westlandse Halfhoge Fijngekrulde.

Verder bestaan er ondertussen ook hybride rassen. Om dit eerste blogdeel af te sluiten kunnen we nog vermelden dat boerenkool een aantal natuurlijke vijanden heeft. Dit is allereerst de overbekende Nederlandse vlinder met de naam ‘koolwitje’. De naam zegt het natuurlijk al en dit kleine lieve dier kan een ware plaag veroorzaken voor boeren die dit gewas al eind van de zomer inzaaien om het in de herfst tot volle bloei te zien komen. Verder bestaat er de zogenaamde koolluis, de witte vlieg, meeldauw (een schimmel) en de zogenaamde bacterievlekkenziekte als natuurlijke vijanden van onze geliefde boerenkool. Tot slot kunnen ook houtduiven veel schade aanrichten, maar dit is alleen bij hevige sneeuwval, omdat ze dan verder moeilijk voedsel kunnen vinden. Houtduiven vreten dan de kop uit de plant, die net onder de sneeuw verstopt ligt.

Wat doen boerenkool chips?

Goed, dan zijn we nu bij ons gebruikelijke tweede blogdeel aangekomen en is het zaak om wat dieper in te gaan op de specifieke gezondheidsvoordelen van het product wat we in het blog behandelen. In dit geval willen we graag beginnen met het vermelden van het feit dat boerenkool chips, ondanks het feit dat het hier om een bewerkt voedingsproduct gaat, geen verlies kent van nutriënten, ook wel voedingsstoffen genaamd. Dit heeft te maken met het feit dat boerenkool chips gemaakt worden door middel van een dehydrator, zoals het apparaat genoemd wordt. Voor de mensen die niet of slecht Engels spreken, kunnen we vermelden dat het hier gaat om een machine die ervoor zorgt dat al het vocht uit een product wordt gehaald, door dit product te verhitten op langdurige basis en op niet al te hoge temperaturen en wel onder de 48 graden Celsius. Dit is de maximum temperatuur waarbij enzymen in onze voeding in leven blijven. Bij hogere temperaturen sterven alle enzymen grotendeels af. Eén van de belangrijkste nutriënten in onze voeding zijn deze enzymen. Deze hebben we nodig om ons eten te kunnen verteren en zonder enzymen is dat niet mogelijk. Ons lichaam maakt zelf ook enzymen aan, maar naar mate we ouder worden wordt dit minder en op een gegeven moment houdt dit op. Als we niet genoeg of geen enzymen binnen krijgen via onze voeding, dan onttrekt ons lichaam enzymen uit ons lichaam om onze voeding te kunnen verteren. Dit is in een gezond lichaam geen probleem, maar als uw lichaam geen enzymen meer aanmaakt en de voorraad ook opgebruikt is voor verteringsprocessen, dan kan dat leiden tot het verstoren van de lichamelijke functies en zorgen voor ziekte. Voorbeelden hiervan zijn opboeren, langdurig hikken, overmatige productie van maagzuur, overgeven, maagzweren, gastritis, overgroei, halitose, smaak- en geurverlies (anosmie), het gevoel alsof er een steen in de maag ligt of het vertragen van ons verteringsproces. Dit zijn zaken die we als mens natuurlijk willen vermijden. U zult zich nu mogelijk voor kunnen stellen dat het langdurig koken van uw voedsel, wat leidt tot het doden van alle aanwezige enzymen in voeding, tot de nodige problemen met uw spijsvertering kan leiden. Dit dan natuurlijk in het geval uw lichaam zelf geen enzymen meer aanmaakt. Daarom is het belangrijk naarmate u ouder wordt om beter op uw voeding en de manier waarop u dit bereid te letten, omdat het lichaam de klappen die een jong lichaam weet te weerstaan gewoon niet meer kan verwerken, zonder dat hier vervelende fysieke gevolgen aan vast zitten. Deze hebben vervolgens natuurlijk ook weer vervelende mentale gevolgen, want niemand gaat zich mentaal beter voelen bij ziekte.

Het moge duidelijk zijn dat het verhitten van onze voeding niet altijd het beste idee is, of dat we dienen te letten op hoe en hoe lang we dit doen. We willen hier niet de raw food extremisten gaan uithangen, want die zijn er al genoeg en extremisme is niet waar het ons om te doen is. Het doel is om mensen bewust te maken van de mogelijkheden die ze hebben en van de risico’s die er bestaan omtrent de manier van consumeren zoals we dat tegenwoordig in onze huidige maatschappij doen. We hebben respect voor alle manieren van leven en hoe mensen zichzelf voeden en zo hoort het ook, maar we hebben natuurlijk wel een missie als bedrijf in rauwe voedingsproducten en vinden het met name belangrijk dat mensen hun keuzes maken op basis van eerlijke en volledige informatie. We willen daarbij ook vermelden dat sommige voedingsproducten juist gezonder worden als ze verhit worden en hierdoor de gezonde nutriënten soms zelfs beter beschikbaar worden, terwijl dat in rauwe vorm niet het geval is. Dat geld bijvoorbeeld voor betacaroteen in wortelen, voor antioxidanten in tomaten en voor de polysachariden die aanwezig zijn in medicinale paddenstoelen. Laatst genoemden zijn zonder langdurig koken op geen enkele manier voor ons lichaam te onttrekken en te verteren. Ons lichaam bezit namelijk niet de juiste enzymen om deze paddenstoelen zo dusdanig te verteren, dat de polysachariden en andere nutriënten voor ons beschikbaar worden. Hiervoor dienen deze paddenstoelen langdurig gekookt te worden, waarna deze nutriënten wel beschikbaar zijn voor ons lichaam. Zo ziet u maar weer, het beste is om op basis van de juiste informatie de middenweg te bewandelen. Extremisme leidt alleen maar tot polarisering en het afschrikken van mensen die anders mogelijkerwijs geïnteresseerd zouden kunnen zijn in een bepaalde levensstijl en op zoek zijn naar informatie hierover.

Goed, we keren terug naar onze geliefde boerenkool en gaan verder met het vermelden van de aanwezige nutriënten die boerenkool bezit. Allereerst bevat boerenkool verschillende vitamines. Dit zijn onder andere vitamine A, B1, B2, B6, B11, C en vitamine K. Mogelijk bent u bekend met het feit dat vitamine A en C ook werkzaam zijn als antioxidanten in ons lichaam. Antioxidanten zijn erg belangrijk in onze voeding, met name wat betreft het remmende en saboterende effect wat deze antioxidanten hebben op de vernietigende werking van de zogenaamde vrije radicalen. Dit zijn vrije zuurstofradicalen en deze zijn desastreus voor ons menselijke lichaam. Als u zich even kort voorstelt wat het vernietigende effect van roest kan zijn op ijzer, dan heeft u een mooi voorbeeld hoe vrije zuurstofradicalen ons lichaam kunnen aantasten. Ook dit proces komt namelijk door vrije zuurstofradicalen. Het effect van deze vrije radicalen leidt binnen ons lichaam tot wat wel cel mutatie of erosie wordt genoemd. Ook zijn deze vrije radicalen in staat ons D.N.A. aan te tasten. Mogelijk bent u ook bekend met het feit dat cel mutatie uiteindelijk, indien niet op tijd gestopt, eigenlijk steevast tot het ontwikkelen van kanker in ons lichaam leidt. Dit zijn zeer onwenselijke situaties en deze kunnen dus worden voorkomen door het consumeren van gezonde voeding met de juiste hoeveelheden antioxidanten, in dit geval vitamine A en C. Ook vitamine E werkt als een antioxidant in ons lichaam. Let u er naast uw voeding ook op dat u, indien u gebruik maakt van voedingssupplementen en vitaminepreparaten, dat u deze van goede en natuurlijke kwaliteit haalt. Synthetisch gemaakte vitaminen hebben slechts een klein percentage van het effect van natuurlijke vitaminen. Verder bezitten deze vitaminen natuurlijk nog veel meer gezondheid bevorderende kwaliteiten voor ons lichaam, zoals het onderhoud van onze ogen, het bestrijden van infecties, een goede en gezonde deling van onze cellen (vitamine A) en het verhogen van onze fysieke weerstand en immuunsysteem (vitamine C). Dit zijn slechts een paar voorbeelden uit een lange reeks van belangrijke functies die vitaminen in ons lichaam verrichten.

Naast vitamine bezig boerenkool ook een flinke reeks mineralen, welke onder andere calcium, kalium, natrium, magnesium, mangaan, ijzer, zink, koper en fosfor zijn. Met name de waardes voor calcium, kalium en fosfor zijn bijzonder hoog, maar eigenlijk geld dit voor elk aanwezig mineraal. In vergelijking met bijvoorbeeld een bloemkool, kunnen we stellen dat de meeste waardes ongeveer 3-4x zo hoog zijn in boerenkool. De uitschieter is echter calcium, wat maar liefst 14x zo hoog is. Mensen die dus een voedingsbron voor veel calcium zoeken hebben hierbij dus meteen gevonden wat ze zoeken. Ook wat betreft de hoeveelheid vitamines is boerenkool een echte uitschieter. Om een voorbeeld te noemen laten we de volgende getallen even tot u doordringen. 250 gram boerenkool bevat ongeveer 2600% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine K, het bevat tevens 700% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine A en 180% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C. Dit zijn echt bizar hoge getallen en het is om deze reden dat boerenkool tegenwoordig de status ‘superfood’ geniet en dit met name in de Verenigde Staten, waar grote sterren als Alanis Morissette zweren bij het bij regelmatige consumptie van boerenkool. Dit is echter voor trombose patiënten een minder goed idee, omdat de bizar hoge concentraties vitamine K van sterke invloed zijn op de stollingswaardes van hun bloed. Ook is boerenkool bijzonder rijk aan foliumzuur (goed voor het hart en bloedvaten) betacaroteen, wat eigenlijk de antioxidant en precursor is van vitamine A. Ook bezit boerenkool nog een flinke hoeveelheid eiwitten (10%) en voedingsvezels. Laatste zijn met name belangrijk voor ons verteringsproces en hebben hier een positief effect en werking op.

Eén van de belangrijkste redenen waarom boerenkool de status van superfood heeft gekregen, naast het feit dat het echt boordenvol met nutriënten zit, is het feit dat een aantal van deze nutriënten zo’n krachtige werking leveren tegen het mogelijk ontstaan van kanker, dat zelfs de moderne wetenschap verbaasd staat van de resultaten die in onderzoeken worden ontdekt. De sterke werking tegen kanker is met name om drie verschillende redenen:

1) Boerenkool barst van de antioxidanten, die een sterke remmende werking hebben op het ontstaan van cel mutatie en kanker.
2) Boerenkool bevat een zeer belangrijke stof, wel glucosinolaten genaamd. Dit is een stof die de ontwikkeling van cel mutatie en kanker bijzonder krachtig afremt, met name bij blaaskanker, darmkanker, eierstokkanker, borstkanker en prostaatkanker.
3) Boerenkool bevat daarnaast meerdere stoffen die een sterk remmende werking hebben op het ontstaan van ontstekingen en infecties. Kanker teert op dit soort ontstekingsprocessen in ons lichaam en krijgt daarom een stuk minder kans om zich te ontwikkelen.

Verder bezit boerenkool een zeer groot aantal andere antioxidanten die we nog niet genoemd hebben. Dit zijn onder andere flavonoïden zoals kaempferol en quercetine. Deze versterken elkaars werking en tevens de werking van luteïne en het eerder genoemde betacaroteen. Kortom, boerenkool is blijkbaar een echt wondermiddel voor mensen die met dit soort fysieke uitdagingen te maken hebben en is een absolute must voor iedereen om eens in de zoveel tijd te consumeren. Dit om uw lichaam te wapenen tegen de vaak rijkelijk aanwezige vrije radicalen in ons lichaam, die vaak ontstaan door verteringsprocessen, stress, milieuvervuiling en eventueel geconsumeerde producten uit de reguliere voedingsindustrie. We hebben het in dit geval over alle voorbewerkte en verpakte producten uit de supermarkten die vaak boordenvol met ongezonde stoffen zoals vrije radicalen zitten. Om dit blog af te ronden, kunnen we duidelijk concluderen dat het hier om een zeer bijzondere superfood gaat en ook boerenkool of ‘kale’ chips zijn hier geen uitzondering op. Dit omdat ze door verhitting op lage temperaturen tot stand komen en zo dus geen verlies aan nutriënten ondervinden. Wij zijn er, zoals u vast begrijpt, dan ook bijzonder trots op om zo’n heerlijke en gezonde chips variant van deze supergroente in ons steeds maar groeiende assortiment aan u als klant aan te kunnen bieden.

Waar kan ik boerenkool chips kopen?

Boerenkool chips zijn zoals eerder vermeld een typisch raw food en superfood product en is over het algemeen zelden of nooit in reguliere winkels te koop. Wel is het een product wat teruggevonden kan worden in het steeds groter in aantal wordende raw food en superfood winkels, maar dit is geen product wat in de meer reguliere biologisch winkels of natuurreformzaken teruggevonden wordt, of u moet heel erg geluk hebben en een winkel hebben gevonden met een leverancier met raw food en superfood producten. Dat is theoretisch natuurlijk altijd mogelijk, maar zal in de praktijk echter zelden gebeuren. Hopelijk is dat iets waar in de nabije toekomst verandering in komt, want het gaat hier natuurlijk om een heerlijk product en een eerlijke variant van alle veel ongezondere chips varianten die in alle winkels in ons land te koop liggen. Ook op het internet bestaat de mogelijkheid om dit soort producten te vinden en ook hier is een stuk groei waar te nemen wat betreft het aanbieden van raw food en superfood producten. We kunnen zelfs stellen dat de toename in dit soort webwinkels explosief groeit en dat is natuurlijk een goeie zaak. Wij hebben ondertussen ook niet stilgezeten en al een aantal jaren een pracht webwinkel waar u dit soort producten natuurlijk ook kunt bestellen. Deze shop is niet al te lang geleden nog helemaal opnieuw gestyled en we hopen dat u er als klant veel winkelplezier zult beleven. U vindt onze online shop op www.superfood.nl waar u al uw bestellingen 24 uur per dag en 7 dagen in de week kunt plaatsen. Wij zorgen er vervolgens voor dat deze bestellingen binnen 2 werkdagen bij u thuis worden afgeleverd. Daarnaast geven we tevens de garantie ons uiterste best te doen u als klant alleen te voorzien van de meest hoogwaardige en hoogst kwalitatieve producten die er maar geleverd worden binnen dit specifieke marktsegment. Dit om op die manier een stuk ondersteuning van betekenis te kunnen geven met betrekking tot uw fysieke en mentale welzijn. We hopen dat u dit stuk zorg en deze prioriteit terug kunt halen uit onze bedrijfsvoering en service en hopen u daarmee tot ons steeds groter wordende aantal uiterst tevreden klanten te mogen rekenen.

Hoe kan ik boerenkool chips eten?

Het zal voor niemand echt een moeilijke opdracht zijn om zich voor te stellen hoe het is om een zak chips te verorberen. We zullen daarom hier ook niet verder over uitweiden, maar willen natuurlijk wel proberen om hier nog een lekker receptje uit de hoek te laten komen, al vereist het wel wat creativiteit om te bedenken hoe we chips ook op een andere manier kunnen consumeren. Daarom hebben we voor u in ieder geval één recept bedacht waarin we deze verrukkelijke chips variant in een salade gebruikt hebben. Daarnaast hebben we een recept vermeld waar u zelf een overheerlijke variant van boerenkool chips kunt maken. U heeft hier wel een zogenaamde dehydrator voor nodig, maar de raw foodies onder u zullen deze over het algemeen vaak al thuis hebben staan. Zo niet, dan is het mogelijk een aanrader er één aan te schaffen, want u kunt er niet alleen boerenkool chips mee maken, maar ook uw eigen wraps en heel veel andere heerlijke zaken. Goed, we gaan van start en sluiten met dit  recept dit blog af en hopen dat u wederom heeft genoten en geleerd van dit stukje schrijven en dat u geniet van deze overheerlijke recepten! Tevens hebben wij een recept om zelf boerenkool chips (kale chips)  te maken.

 

Share:

1 comment

  1. Mijn zelf gemaakte boerenkoolchips gaan zo direct de oven in met sojasaus, sesam, chilipoeder en olie. Ben erg benieuwd! Niet rauw….wel goed 😛

Geef een reactie