Altijd te weinig uren in een dag? – 3 must-do’s vóór het ontbijt

Is je dag al te kort voordat je het ontbijt hebt gehad? Zo maak je van je slechtste dag je beste dag!

‘’Op mijn slechtste dagen wordt ik wakker met mijn to-do lijst in mijn hoofd, wil ik die meteen afwerken, maar wordt de lijst alleen maar langer en voel ik me vóór het ontbijt al gestresst.’’

Herkenbaar?

In deze video wordt uitgelegd:

  • Wat volgens psycholoog Thijs Launspach de reden is van ons gestresste gevoel.
  • Hoe je van je slechtste dag je beste dag kunt maken.
  • Een tactiek die al vele mensen heeft geholpen en jij ook kunt gebruiken.
  • Een praktisch ochtendritueel die je dag kan omdraaien.

Terwijl je deze video kijkt, aan welke stresskippen zit je nu te denken? Stuur deze video door of tag ze hieronder!

In mijn slechtste dagen gebeurd er dit
In mijn slechtste dagen wordt ik ‘s ochtends wakker met m’n to-do lijst in m’n hoofd. Ik ben meteen een lijstje aan het afwerken wat ik allemaal moet doen. Ik pak m’n telefoon, met het idee dat ik productief ben door alvast wat van die lijst weg te werken. Maar een half uur later is m’n lijst alleen maar langer geworden. Waarom ik het me slechtste dagen noemen? Omdat ik gestrest voel, nog voor het ontbijt!

Dat is het gevoel dat ik niet meer wil. In deze video geef ik je drie tips om van je slechtste dag je beste dag te maken.

Vergeet niet: je bent echt niet de enige
Ik heb dit ook wel eens, maar er zijn veel meer mensen die de stress voelen. Onderzoek laat zien dat in Nederland ongeveer 15% van de populatie burn-out klachten ervaart.

Psycholoog, auteur en trainer Thijs Launspach is gespecialiseerd in stress. Hij geeft aan dat we meer stress ervaren doordat we steeds meer in één dag willen stoppen. Het bekende FOMO (Fear Of Missing Out), dat herken je misschien wel. Zonder tijd ertussen om te ontspannen, want die wordt opgenomen door onze telefoon…

Dit is hoe je dat doorbreekt
Om van mijn slechtste, meest gestreste dag mijn beste dag te maken is er is relatief weinig nodig. Het heeft al veel mensen geholpen en ik denk dat jij er ook baat bij gaat hebben.

Het begint bij: tijd nemen voor jezelf in de ochtend. Al is het maar een half uurtje. En als je daar de wekker eerder voor moet zetten… Doe dat dan! Geloof me, het betaald zich dubbel en dwars uit in een relaxte dag.

Vul die tijd met dingen waar jíj blij van wordt
Wat er in mijn halfuur áltijd zit zijn deze drie dingen:

  • Mediteren. Als in: zitten op een fijne plek, diep ademhalen en vervolgens mijn intentie voor de dag opschrijven.
  • Water drinken. Minimaal een liter, om de afvalstoffen die zich gedurende de nacht ophopen af te voeren. + citroen & green juice
  • Bewegen. Of het nu wat stretch oefeningen zijn voordat ik ga mediteren, een rondje wandelen of fietsen of een intensere workout is. Even wat bloed rondpompen door het lichaam helpt me om mijn hoofd leeg te maken.

Wat zijn de punten die jij al doet en welke kun je nog toevoegen aan je ochtend routine?

Share:

Geef een reactie