Doe dit altijd na een antibiotica kuur

Vrijwel iedereen heeft in haar of zijn leven wel eens een antibiotica kuur gehad. Antibiotica werken heel effectief bij een bacteriële infectie en zorgen ervoor dat je gauw weer beter bent, maar ze hebben helaas ook een aantal nadelen. Ze maken namelijk geen onderscheid tussen ‘slechte’ en ‘goede’ bacteriën, waardoor het risico bestaat dat je na je antibiotica kuur een schimmelinfectie krijgt. Je kunt dit echter gemakkelijk voorkomen, in deze blog lees je hoe.

Wat zijn de voordelen en nadelen van antibiotica?

Antibiotica zijn medicijnen die bacteriën in het lichaam doden. Ze werden voor het eerst ontdekt in 1928 door de Britse arts en bacterioloog Alexander Fleming, maar werden pas in 1941 populair toen duidelijker werd wat het effect was op bacteriële infecties bij mensen. De ontdekking van antibiotica werd beschouwd als een ware doorbraak in de medische wereld, ze werden gezien als een echt ‘wondermiddel’ omdat ze ziekteverwekkende bacteriën snel en goed konden bestrijden. Vandaag de dag bestaan er talloze verschillende soorten antibiotica, die onder te verdelen zijn in bactericide of bacteriedodende antibiotica zoals bijvoorbeeld penicilline, en bacteriostatische of bacterieremmende antibiotica.

Antibiotica hebben dus veel voordelen, maar er kleven ook twee belangrijke nadelen aan. Ten eerste kunnen ze bij veelvuldig gebruik tot resistentie leiden, wat wil zeggen dat bacteriën minder gevoelig worden voor de antibiotica (dat is ook de reden waarom de meeste artsen niet zo snel antibiotica voorschrijven). Een ander nadeel van antibiotica is dat het behalve de ‘slechte’ bacteriën ook de ‘goede’ bacteriën doodt. Antibiotica zien namelijk geen verschil tussen ‘slechte’ en ‘goede’ bacteriën, ze ruimen simpelweg alle bacteriën op die ze op hun pad tegenkomen.

Waarom kunnen antibiotica je ook ziek maken?

Diverse ‘goede’ bacteriën, zoals lactobacillus acidophilus, bifidus en bulgaricus, zijn belangrijk voor onze gezondheid en zorgen ervoor dat gisten en schimmels in ons lichaam in balans blijven. Bovendien beschermen ze tegen allerlei ziektes en aandoeningen, waaronder salmonella en E. coli. Echter, als die ‘goede’ bacteriën door antibiotica gedood worden raakt de darmflora uit balans en krijgen ‘slechte’ bacteriën zoals pseudomonas, clostridium, klebsiella en candida de kans om te groeien, ook op andere plekken in het lichaam, en kunnen vervelende schimmelinfecties veroorzaken (Pirotta & Garland, 2006). Schimmelinfecties kunnen vervolgens leiden tot een lekkende darm, een vervelende aandoening waarbij je sterk in gewicht toeneemt, een overbelaste lever en een hormonale disbalans krijgt en last krijgt van allergieën, eczeem, een verzwakt immuunsysteem en allerlei andere (chronische) aandoeningen en ziektes (Thacker & Artlett, 2012). Eet je daarbij ook nog eens veel koolhydraten en suikers dan kom je in een soort vicieuze cirkel terecht waarbij ziektes en aandoeningen zoals candida en lekkende darm langdurig in stand kunnen worden gehouden. Het is dus belangrijk om de negatieve effecten van antibiotica zoveel mogelijk tegen te gaan, zodat je na je kuur weer écht helemaal gezond bent.

Wat moet ik doen als ik antibiotica moet nemen?

Veel mensen zijn vanwege de nadelen huiverig om antibiotica te nemen, maar toch is het niet altijd verstandig een antibiotica kuur te weigeren. Als je last hebt van ernstige bacteriële infecties en ziektes zoals tuberculose en tetanus zijn antibiotica namelijk het enige middel dat echt werkt, ze kunnen dus echt je leven redden! Toch is het belangrijk altijd kritisch te blijven als je arts antibiotica wil voorschrijven, want soms kun je eerst proberen om zonder een antibiotica kuur beter te worden, bijvoorbeeld als je een bovenste luchtweginfectie, keelontsteking, bronchitis, sinusinfectie of oorontsteking hebt. Mocht er na een paar dagen geen verbetering optreden dan kun je altijd alsnog besluiten een antibiotica kuur te nemen. In sommige gevallen zijn antibiotica zelfs volkomen nutteloos, bijvoorbeeld in het geval van griep en andere virusinfecties.

Als je samen met je arts tot de conclusie komt dat een antibiotica kuur echt nodig is, vraag dan of je een zo kort mogelijke kuur kunt krijgen. Er zijn tegenwoordig zeer effectieve antibiotica op de markt die bepaalde infecties, zoals een urineweginfectie of keelontsteking met een drie- of vijfdaagse kuur kunnen bestrijden. De lengte van de kuur is overigens wel altijd afhankelijk van andere factoren en moet wat langer duren als je bijvoorbeeld andere ziektes hebt of als je rookt. Bespreek het dus goed met je arts en besluit samen wat de beste oplossing is voor jouw specifieke situatie.

Hoe houd ik mijn darmflora in balans tijdens en na een antibiotica kuur?

Zoals je al eerder in deze blog hebt kunnen lezen worden bij een antibioticakuur niet alleen de ‘slechte’ maar ook de ‘goede’ bacteriën gedood. Het is dus altijd belangrijk om je darmflora tijdens en na een antibioticakuur in balans te houden. Je doet dit heel eenvoudig door probiotica te nemen. Probiotica zijn levende microbiologische voedingssupplementen en superfoods die de groei van ‘goede’ bacteriën stimuleren en zo de darmflora in een goede balans houden en/of de balans herstellen.

Zodra je aan een antibioticakuur begint kun je het beste direct ook starten met probiotica. Kies bij voorkeur een probiotica die de bacterie acidophilus bevat, zoals Bio-Kult, en neem deze altijd minimaal 2 uur voor of nadat je je antibiotica pillen hebt genomen in, anders bestaat de kans dat je probiotica minder effectief zijn. Antibiotica doden namelijk alle bacteriën, dus ook de goede uit de probiotica! Wat je verder kunt doen is zorgen dat je spijsvertering gedurende je antibiotica kuur goed op gang blijft, want daarmee zorg je ervoor dat ‘slechte’ bacteriën snel via de ontlasting worden verwijderd en dus minder snel de kans krijgen zich in het lichaam te vermenigvuldigen. Eet daarom tijdens je antibioticakuur veel vezelrijke voeding, bijvoorbeeld door veel groene smoothies te drinken. Ook is het verstandig koolhydraatrijke voeding (brood, pasta, ontbijtgranen, aardappelen) en suikers zoveel mogelijk te vermijden tijdens je kuur, want deze dienen als ‘voeding’ voor de schadelijke gisten en schimmels en kunnen de werking van probiotica dus sterk afremmen .

Nadat je antibiotica kuur helemaal is afgelopen is het raadzaam nog enkele weken door te gaan met probiotica, tot je weer helemaal hersteld bent. Sowieso is het altijd goed om groene smoothies te blijven drinken, want die zorgen voor een sterk en veerkrachtig immuunsysteem. Met een goede weerstand hebben bacteriële ziekteverwekkers veel minder kans om je ziek te maken en dan heb je die antibiotica hopelijk nooit meer nodig!

 

 

Share:

2 comments

Geef een reactie