6 Redenen om te starten met ashwaganda

Ashwaganda stimuleert de werking van testosteron en progesteron, zo heb je in de blog “Disbalans in vrouwelijke hormonen? Zo ga je het te lijf!” kunnen lezen. Daarnaast heeft ashwaganda nog 5 andere voordelen, en is daarmee een veelzijdig superfood dat voor veel uiteenlopende gezondheidsdoeleinden kan worden gebruikt. Lees snel verder en kom te weten wat de 6 redenen zijn om nu te starten met ashwaganda.

Wat is ashwaganda?

Ashwaganda wordt ook vaak Indiase ginseng of Withania Somnifera genoemd. Alhoewel dit superfood voornamelijk in Noord-Amerika en Afrika groeit staat het vooral bekend vanwege het gebruik door de Ayurvedische geneeswijzen, onder andere ter behandeling van tumoren, ontstekingen, artritis, astma en hoge bloeddruk. Ashwaganda heeft een bitterzoete smaak. 

De 6 unieke eigenschappen van ashwaganda

  1. Bevordert de gezondheid van de schildklier

Ashwaganda is een adaptogeen, wat betekent dat het een regulerende werking heeft op onder meer de schildklier. Je kunt met ashwaganda bijvoorbeeld de productie van T4 en T3 stimuleren als je last hebt van hypothyroïdie en de productie van T4 en T3 remmen als je lijdt aan hyperthyroïdie. Ter illustratie, bij een dierproefonderzoek kregen vrouwelijke muizen 20 dagen lang ashwaganda door hun voer. Het bleek dat Ashwaganda zowel T4 als T3 concentraties sterk verhoogde. (Panda et al., 1999[1]).

  1. Helpt uitgeputte bijnieren te herstellen

Telkens als je last hebt van stress maken je bijnieren het hormoon cortisol aan. Dit is op zich geen probleem, maar als je doorlopend last hebt van stress, bijvoorbeeld omdat je het te druk op je werk of relatieproblemen hebt, kunnen je bijnieren op den duur uitgeput raken (Wilson, 2001[2]). Van bijnieruitputting is sprake als de bijnieren te weinig of helemaal geen cortisol meer aanmaken en dus niet meer goed functioneren. Bij mensen met bijnieruitputting raakt de hormoonspiegel uit balans, en zij hebben meestal last van vermoeidheid, slaapproblemen, prikkelbaarheid, angsten en stress. Zijn je bijnieren chronisch uitgeput, dan kan dit vervolgens leiden tot onder meer gewichtstoename, onvruchtbaarheid, hart- en vaatziekten en versnelde veroudering (Björntorp et al., 2000[3]; Yamaji et al., 2009[4]; Reuter et al., 2010[5]; Bornstein, 2009[6]). Omdat ashwaganda een adaptogeen is kun je er de hormoonspiegel mee reguleren (Singh et al., 1982[7]), zodat de symptomen van bijnieruitputting snel verminderen. Wil je meer informatie over de symptomen en gevolgen van bijnieruitputting, lees dan ook onze blog “Nummer 1 oorzaak vermoeidheid: bijnieruitputting”.

  1. Stimuleert de activiteit van testosteron en progesteron

Een van de meest unieke voordelen van ashwaganda poeder is dat het withanolide bevat, een stof die de activiteit van testosteron en progesteron stimuleert (Khalsa et al, 2008[8]).

  1. Werkt kankerremmend

Withanolides stimuleren niet alleen testosteron en progesteron, ze remmen tevens de activiteit van NF-KappaB en stimuleren daarmee apoptose (celafsterving) van kwaadaardige cellen, zoals kankercellen (Singh et al., 2007[9]). NF-KappaB is een transcriptiefactor (eiwit) dat andere immuuncellen activeert bij stress, vrije radicalen, oxidatie, bacteriële of virale infecties. NF-KappaB bevat zijn eigen inhibitor die er voor zorgt dat NF-KappaB weer inactief wordt na activatie. NF-KappaB behoort weer inactief te worden nadat immuuncellen zijn geactiveerd (Balch et al., 2002[10]). In kwaadaardige cellen is NF-KappaB gedereguleerd, waardoor NF-KappaB overactief blijft en de cel beschermt van afsterven (apoptose) waardoor deze kwaadaardige cellen blijven bestaan. Misregulatie van NF-KappaB, oftewel constant overactief NF-KappaB is gerelateerd aan kanker, ontstekingen, auto-immuunziekten, virale infecties en een zwak immuunsysteem (Ben-Neriah et al., 2011)[11]

  1. Vertraagt het verouderingsproces

Ashwaganda bevat een krachtige antioxidant die vroegtijdige veroudering tegen gaat en bijzonder effectief is ter behandeling van chronische stress op het zenuwstelsel (Jain et al., 2001[12])

  1. Bevordert een gezonde nachtrust

Het superfood ashwaganda heeft een milde rustgevende werking en bevordert de nachtrust. Ook helpt het tegen angsten, slapeloosheid en depressies (Shalini et al., 2015[13])

Referenties

[1] Panda, S., and A. Kar. “Withania somnifera and Bauhinia purpurea in the regulation of circulating thyroid hormone concentrations in female mice.” Journal of Ethnopharmacology 67.2 (1999): 233-239.
[2] Wilson, James L. Adrenal fatigue: The 21st century stress syndrome. Petaluma: Smart Publications, 2001.
[3] Björntorp, Per, and Roland Rosmond. “Obesity and cortisol.” Nutrition 16.10 (2000): 924-936.
[4] Yamaji, Masayuki, et al. “Serum Cortisol as a Useful Predictor of Cardiac Events in Patients With Chronic Heart Failure The Impact of Oxidative Stress.” Circulation: Heart Failure 2.6 (2009): 608-615
[5] Reuter, Simone, et al. “Oxidative stress, inflammation, and cancer: how are they linked?.” Free Radical Biology and Medicine 49.11 (2010): 1603-1616.
[6] Bornstein, Stefan R. “Predisposing factors for adrenal insufficiency.” New England Journal of Medicine 360.22 (2009): 2328-2339.
[7] Singh, N., et al. “Withania somnifera (ashwagandha), a rejuvenating herbal drug which enhances survival during stress (an adaptogen).” International journal of Crude drug research 20.1 (1982): 29-35.
[8] Karta Purkh Singh Khalsa & Michael Tierra. “Ayurvedic Herbs, The Way Of” Lotus Press, 2008
[9] Singh, Divya, et al. “Withania somnifera inhibits NF‐κB and AP‐1 transcription factors in human peripheral blood and synovial fluid mononuclear cells.” Phytotherapy Research 21.10 (2007): 905-913.
[10] Balch, Phyllis A. Prescription for herbal healing. Penguin, 2002.
[11] Ben-Neriah, Yinon, and Michael Karin. “Inflammation meets cancer, with NF-[kappa] B as the matchmaker.” Nature immunology 12.8 (2011): 715-723.
[12] Jain, Sushma, et al. “Neuroprotective Effects of Withania somnifera Dunn. in Hippocampal Sub‐regions of Female Albino Rat.” Phytotherapy research15.6 (2001): 544-548.
[13] Shalini, Sachan, H. S. Mishra, and K. N. Yadav. “Ashwagandha: Solution to Stress and Insomnia.” Indian Journal of Ancient Medicine and Yoga 8.3 (2015): 153.

Share:

4 comments

  1. Hoe en waar en waarin gebruik je deze kruid?

  2. Waar kan je deze kopen?

  3. Waar kan je deze kopen? En waarin gebruik je deze kruid.

  4. Gebruik het ook doe het in een smoothie ik bestel het bij body en fit de biologische.
    Gr Ankie.

Geef een reactie