5 redenen om te starten met maca

Zoals je in de blog “Disbalans in vrouwelijke hormonen? Zo ga je het te lijf!” hebt kunnen lezen is het superfood maca bij uitstek geschikt voor mensen met een disbalans in de hormoonspiegel. Maca heeft daarnaast echter nog 4 andere voordelen, die misschien wel voor jou de reden kunnen zijn om vandaag nog met maca te beginnen. We hebben alle 5 redenen om te starten met maca voor je op een rijtje gezet.

Wat is maca?

macaMaca (Lepidium Meyenii) is een knolgewas uit de kruisbloemfamilie dat oorspronkelijk uit het Zuid-Amerikaanse Peru komt. Hier wordt de ‘Lustopwekker van de Andes’ al ruim 2600 jaar geteeld door allerlei verschillende stammen en volkeren. Volgens bepaalde studies zou het Pumpush volk als eerste maca gecultiveerd hebben toen zij de Amazonejungle achter zich lieten om zich in het hooggebergte te vestigen, en later werd dit gebruik overgenomen door de Yaro en de Inca’s. Toen de Spanjaarden het continent begonnen te koloniseren waren ze zo van maca onder de indruk dat ze uitvoerige rapporten schreven over deze bijzondere plant en haar werkzame bestanddelen. Maca poeder smaakt mildzoet, met een hint van ahornsiroop en butterscotch. In combinatie met rauwe cacao poeder zorgt maca voor een synergetische smaaksensatie.

De 5 meest bijzondere eigenschappen van maca

  1. Heeft zeer hoge voedingswaarde

Maca is rijk aan talloze voedingsstoffen die de gezondheid op een breed vlak ondersteunen, waaronder vitamines (B1, B2, C, E), mineralen (waaronder calcium, kalium, magnesium, natrium, zink, koper, selenium, mangaan, tin, jodium, fosfor, zwavel, silicone en bismut) en complexe alkaloïden. Ook bevat maca een groot aantal weerstand ondersteunende vetzuren en sterolen (organische moleculen) die essentieel zijn voor de algehele gezondheid. (Sandoval et al., 2002[1]).

  1. Brengt de hormonen in balans

Het Peruaanse knolgewas maca staat bekend als adaptogeen, wat betekent dat het een uitbalancerend en regulerend effect heeft op het lichaam. Dit geldt met name voor de hormoonspiegel, maar ook voor de klieren (waaronder de hypothalamus en de hypofyse) en het spier-, zenuw- en bloedvatenstelsel (Ley, 2003[2]). Omdat maca een gezonde hormoonproductie bevordert wordt het al eeuwenlang door mannen en vrouwen gebruikt ter bevordering van het libido en de vruchtbaarheid (Balick & Lee, 2002[3]). Bovendien kan maca erectiestoornissen, prostaatproblemen en prostaat-, pancreas-, borst- en darmkanker helpen voorkomen (Zenico et al., 2009[4]).

  1. Werkt kankerremmend

Het superfood bevat glucosinolaten, die met name door kruisbloemig planten (maca, kool, broccoli) uit aminozuren worden opgebouwd en over kankerremmende en immuunsysteem versterkende eigenschappen beschikken (Valerio & Gonzales, 2005[5]). Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat glucosinolaten invloed hebben op het oestrogeen metabolisme, bescherming tegen zuurstofradicalen bieden, invloed hebben op detoxificatie door inductie van fase II-enzymen, voor een verminderde carcinogeen activering zorgen door remming van fase I-enzymen en een vertraagde tumorgroei en inductie van apoptose bewerkstelligen. Met glucosinolaten uit maca kan daarom het risico op o.a. leverkanker, borstkanker, darmkanker en pancreaskanker worden verlaagd (Keck & Finley, 2004[6]).

  1. Geeft energie

Maca geeft veel energie, verbetert het uithoudingsvermogen en maakt de geest alert (Balick & Lee, 2002[7]). Daarnaast verhoogt maca het zuurstofgehalte in het bloed en vermindert het hoogteziekteklachten, waarmee het een ideaal superfood is voor bergbeklimmers en beoefenaars van extreme sporten (Brinckmann & Smith, 2004[8]).

  1. Zorgt voor ontspanning

Met 1 tot 2 eetlepels maca per dag ontspan je lichaam en geest, verbeter je de gemoedstoestand en verminder je stress en angst (Brooks et al., 2008[9]).

Als je denkt dat maca iets kan bijdragen aan jouw optimale gezondheid, bestel het dan hier.

Referenties

[1] Sandoval, Manuel, et al. “Antioxidant activity of the cruciferous vegetable Maca (Lepidium meyenii).” Food Chemistry 79.2 (2002): 207-213.
[2] Ley, Beth M. Maca!: Adaptogen and Hormonal Regulator. Bl Publications, 2003.
[3] Balick, Michael J., and Roberta Lee. “Maca: from traditional food crop to energy and libido stimulant.” Alternative therapies in health and medicine 8.2 (2002): 96.
Balick, Michael J., and Roberta Lee. “Maca: from traditional food crop to energy and libido stimulant.” Alternative therapies in health and medicine 8.2 (2002): 96.
[4] Zenico, T., et al. “Subjective effects of Lepidium meyenii (Maca) extract on well‐being and sexual performances in patients with mild erectile dysfunction: a randomised, double‐blind clinical trial.” Andrologia 41.2 (2009): 95-99.
[5] Valerio Jr, Luis G., and Gustavo F. Gonzales. “Toxicological aspects of the South American herbs cat’s claw (Uncaria tomentosa) and maca (Lepidium meyenii).” Toxicological reviews 24.1 (2005): 11-35.
[6] Keck, Anna-Sigrid, and John W. Finley. “Cruciferous vegetables: cancer protective mechanisms of glucosinolate hydrolysis products and selenium.” Integrative Cancer Therapies 3.1 (2004): 5-12.
[7] Balick, Michael J., and Roberta Lee. “Maca: from traditional food crop to energy and libido stimulant.” Alternative therapies in health and medicine 8.2 (2002): 96.
[8] Brinckmann, Josef, and Ed Smith. “Maca culture of the Junin Plateau.” The Journal of Alternative and Complementary Medicine 10.3 (2004): 426-430.
[9] Brooks, Nicole A., et al. “Beneficial effects of Lepidium meyenii (Maca) on psychological symptoms and measures of sexual dysfunction in postmenopausal women are not related to estrogen or androgen content.”Menopause 15.6 (2008): 1157-1162.

Share:

5 comments

  1. Hallo

    Hoe wordt MACA verwerkt in de voeding.
    Ik zelf maak nooit smoothy’s dus daar kan ik het iet in doen.
    Graag zou ik enkele suggesties van U willen.

    Groetjes Henriette

    1. Ik meng het in mijn yoghurt.

  2. Hoi Heenriette,

    Maca kan je bijna overal in doen. Bouw het wel op.

    gezonde groet,

  3. Waar koop ik maca?

Geef een reactie