3 tips voor een gezonde stoelgang

Hoe vaak poep jij eigenlijk? Wat heel weinig mensen weten is dat HOE VAAK je naar het toilet gaat en HOE je drol er uit ziet iets zegt over je gezondheid.

Een onregelmatige stoelgang kan niet alleen je gezondheid negatief beïnvloeden, maar ook je productiviteit!

In deze video wordt verteld:

  • Hoe je kunt herkennen of jouw ontlasting ‘’gezond’’ is.
  • Waarom regelmatig poepen zo belangrijk is.
  • Welke factoren van invloed zijn op een gezonde stoelgang.
  • Welke praktische tips helpen om je stoelgang te verbeteren.

Hoe vaak poep je eigenlijk? Hoe ziet jouw drol eruit? Wat heel weinig mensen weten is dat hoe vaak je naar het toilet gaat en hoe je drol eruit ziet iets zegt over je gezondheid. Wetenschappers hebben de Bristol Stool Chart ontwikkeld. Zo zou de ideale drol er uit moeten zien.

Wist je dat lang niet iedereen elke dag naar het toilet kan?
Misschien ben jij dat wel. Voel je je zwaar, zit het vast of ervaar je zelfs wel krampen. En wanneer je dan naar het toilet kan dan kost het heel veel moeite en is het droog of maar een klein beetje… Maar wist je dat een goede stoelgang niet alleen effect heeft op je gezondheid, maar ook op je humeur? Ik ga je 3 gouden tips geven voor een goede stoelgang.

Hoe vaak is normaal?
Wat ‘’normaal’’ is verschilt nogal. Van vaker per dag tot eens in de drie dagen. Het Voedingscentrum geeft aan dat minder vaak dan drie keer per week obstipatie is. Nu verandert je stoelgang per dag. Afhankelijk van wat je eet, maar ook de mate van stress die je ervaart. Niets om je druk over te maken, maar blijf je slechts twee keer in de week naar de wc gaan dan wordt het tijd voor actie. Een artikel uit 2013 (Basilisco et al, 2013) vertelt dat het een significante impact heeft op de kwaliteit van leven én de productiviteit op werk.

Via de stoelgang wordt niet alleen voeding afgevoerd, maar ook afvalstoffen komen mee. Belangrijk voor je algehele gezondheid.

Waarom heeft het invloed op je gezondheid?
Ons lichaam is warm van binnen, rond de 37 graden. Heb jij ooit wel eens eten buiten de koelkast laten liggen op een warme dag? Vooral vlees buiten de koelkast of sinaasappelsap in de zon gaat liggen rotten en fermenteren. Dat gebeurt er ook met ons voedsel dat (soms maar half verteerd) té lang in de darmen blijven liggen. Daarom is het zo belangrijk dat we regelmatig naar de toilet kunnen. Dat ook de afvalstoffen die vrijkomen bij het verteringsproces kunnen worden meegenomen en veilig naar buiten worden vervoerd.

Vezels en water
Vezels en water zijn de belangrijkste componenten voor een gezonde stoelgang. Het helpt je ontlasting soepel te houden en het zorgt voor volume. Zonder volume geen regelmatige ontlasting. Gedurende de nacht is ons lichaam bezig met allerlei processen. Daar komen afvalstoffen bij vrij. Fijn dus om in de ochtend direct je spijsvertering en darmen in beweging te krijgen zodat die afvalstoffen zich veilig een weg naar buiten kunnen bewegen.

Dit zijn 3 manieren om een gezonde stoelgang te bevorderen:

  1. Water drinken! En GLORIOUS GUT in een glas water voor het ontbijt.
    Drink zodra je wakker wordt, minimaal 0.5 liter water. Lauwwarm met eventueel het sap van ½ citroen.
  2. Beweeg voor het ontbijt.
    Of dat nu een paar yoga oefeningen zijn, een korte wandeling is of een intense workout. Als je lichaam beweegt komen je darmen ook in beweging!
  3. Groene smoothie drinken in de ochtend  
    Hierin zitten niet alleen mega veel voedingsstoffen, wat natuurlijk altijd goed is. Maar vooral ook veel vezels. Geloof me, doe dit twee weken en je voelt je een ander mens. Dit is echt één van de beste tips waar cliënten die bij mij kwamen resultaat mee boekte. Wanneer je liever iets warms wilt eten in de ochtend, start dan met een havermout ontbijt. Voeg wat lijn- of chiazaad toe voor de extra vezels.

Ken jij iemand die deze video zou moeten kijken? Deel en tag diegene hieronder in de comments!

Share:

Geef een reactie