Waarom je deze 7 sauzen nooit zou moeten eten

16 mei 2017

Superfoods

De meeste marinadesauzen die je in de supermarkt kunt kopen bevatten een of meerdere e-nummers en additieven, ofwel toevoegingen die het eten lekkerder laten smaken, een aantrekkelijkere structuur geven, een mooiere kleur geven of langer houdbaar maken. Sommige e-nummers en additieven zijn geheel natuurlijk en dus ongevaarlijk, maar talloze e-nummers zijn chemisch en kunnen een gevaar opleveren voor de gezondheid, zo wordt steeds vaker wetenschappelijk aangetoond. In deze blog lees je welke 7 marinadesauzen je nooit zou moeten eten omdat ze barsten van de ongezonde e-nummers en/of additieven, en welke marinadesauzen een gezond alternatief zijn.

Wat zijn e-nummers en waarom kunnen ze schadelijk zijn voor de gezondheid?

E-nummer zijn codes voor additieven in voedingsmiddelen die binnen de Europese Unie zijn toegelaten. Het getal achter de E verwijst naar het nummer van de additief in de Codex Alimentarius, het internationale nummeringssysteem voor voedseladditieven. Tal van natuurlijke stoffen, zoals kurkuma (E100), karamel (E150), azijnzuur (E260), koolzuur (E290), vitamine C (E300), johannesbroodpitmeel (E410) en gelatine (E441) hebben als toegelaten additief een E-nummer gekregen. Maar er zijn ook veel chemische additieven die een E-nummer hebben en die, ondanks dat ze zijn toegelaten, gevaar op kunnen leveren voor de gezondheid.

Binnen de Europese Unie is het verplicht dat alle voedingsadditieven in de ingrediëntenlijst van een product vermeld staan, waarbij zowel de naam als de functie van het additief vermeld moet worden. Fabrikanten mogen daarbij zelf kiezen of ze de naam van de stof of diens E-nummer op de ingrediëntenlijst weergeven, wat ertoe geleid heeft dat tegenwoordig steeds vaker de naam van de stof erop staat, omdat veel consumenten huiveren voor e-nummers.

7 marinadesauzen die je het beste kunt vermijden

  1. Lee Kum Kee Oestersaus

Deze oestersaus bevat behalve enorm veel suiker daarnaast de smaakversterker E612, de kleurstof E150c en gemodificeerd maiszetmeel, dat beter bekend staat als E1401. E621 wordt ook vaak aangeduid als monosodiumglutamaat, mononatrium glutamaat, MSG of Ve-Tsin en is misschien wel de meest omstreden synthetische smaakversterker die er bestaat. De toevoeging versterkt de smaak van andere smaken in de saus en is goedkoop waardoor deze veel wordt toegepast. Het meest kwalijke aan E621 is dat het je verzadigingsgevoel en de hormoonbalans verstoort, waardoor je hersenen geen signaal krijgen dat je genoeg hebt gegeten. Dankzij E621 blijf je dus maar dooreten, wat overgewicht in de hand werkt. Wetenschappers noemen E621 een neurotoxisch additief dat in staat is om neuronen in de hersenen aan te tasten. E150c is ammoniakkaramel, dat voor een bruine kleur van de saus zorgt. Van deze additief zijn geen gevaren bekend, maar van het broertje E150d (sulfiet-ammoniakkaramel) is bewezen dat het kankerverwekkend kan zijn. Gemodificeerd maiszetmeel is een zetmeel dat in de fabriek een chemische bewerking heeft ondergaan. Er zijn geen gevaren voor de gezondheid bekend van dit e-nummer, maar omdat het zeer sterk bewerkt is heeft het geen enkele voedingswaarde.

  1. Lee Kum Kee Zwarte Bonen Knoflooksaus

Deze marinadesaus bevat heel veel suiker, zout en gemodificeerd maiszetmeel, allemaal additieven die bedoeld zijn om de saus lekkerder te maken maar geen enkele voedingswaarde hebben. Van suiker wordt je dik, het is slecht voor je gebit en het verhoogt het risico op een disbalans in de bloedsuiker- en hormoonspiegel. Zout verhoogt de bloeddruk en vergoot het risico op hart- en vaatziekten. In onze blog ‘Mesquite, het lekkerste alternatief voor suiker’ kun je lezen wat de gevaren zijn van verborgen suikers.

  1. Conimex Woksaus Zoete Soja

De belangrijkste ingrediënten van deze woksaus zijn suiker en glucosestroop, welke allebei ongezonde suikers zijn waarover je in de vorige paragraaf hebt kunnen lezen. Daarnaast bevat de woksaus het verdikkingsmiddel E415 en het conserveermiddel E202. E415 is xanthaangom, een stof die door bacteriële fermentatie met behulp van de bacterie Xanthomonas campestris uit suiker en melasse ontstaat. Onderzoekers hebben vastgesteld dat xanthaangom bij regelmatige blootstelling ademhalingsstoornissen kan veroorzaken. Daarnaast kan de stof bij te vroeg geboren baby’s die nog niet goed ontwikkeld zijn afsterving van de darmen (necrotizing enterocolitis) veroorzaken, wat vaak dodelijk is. Het conserveermiddel E202 is kaliumsorbaat, dat vooral schimmeldodend werkt. De stof is irriterend voor huid, ogen en luchtwegen en kan bij een te hoge consumptie het immuunsysteem verzwakken en mogelijk kankerverwekkend zijn. Meer onderzoek is nodig om de effecten van dit additief vast te stellen.

  1. Conimex Woksaus Teriyaki

Net zoals Conimex Woksaus Zoete Soja bevat Conimex Woksaus Teriyaki vooral suiker en glucosestroop, en daarnaast de E-nummers E415 en E202, allemaal additieven waarvan in de vorige paragraaf reeds beschreven is waarom je ze beter kunt vermijden. Ook bevat de woksaus gistextract, een smaakversterker die geen E-nummer heeft maar net zoals E612 wel glutamaat bevat, waarvan sommige wetenschappers vermoeden dat veel mensen er overgevoelig voor zijn.

  1. Conimex Ketjap Manis

Deze ketjap bevat enorm veel suiker, in allerlei vormen (suiker, melasse, gebrande suikerstroop). Ook bevat het veel zout en het conserveermiddel E202, waarover je reeds hebt kunnen lezen dat het irriterend werkt, het immuunsysteem kan verzwakken en mogelijk kankerverwekkend is. Daarnaast bevat de saus tarwe, dat gluten bevat. Veel mensen zijn allergisch of intolerant voor gluten, vaak zonder dat zij dat zelf weten. Een glutenintolerantie kan allerlei klachten veroorzaken, variërend van vermoeidheid tot spijsverteringsproblemen. In onze blog “De beste superfoods voor mensen met een glutenintolerantie” kun je meer lezen over de schadelijke gevolgen van gluten.

  1. Kikkoman Sojasaus

Van alle sauzen die hier genoemd zijn is deze misschien nog wel de “gezondste”, omdat het “slechts” tarwe en zout bevat. Toch kun je ook deze sojasaus beter niet eten, want zout is schadelijk voor hart- en bloedvaten en de gluten in tarwe kunnen zoals je in de vorige paragraaf hebt kunnen lezen leiden tot allerlei vervelende klachten.

  1. Kikkoman Sojasaus met minder zout

Net zoals Kikkoman Sojasaus bevat Kikkoman Sojasaus met minder zout de additieven suiker en zout (zij het wat minder). Daarnaast bevat deze saus echter ethylalcohol, dat beter bekend staat als ethanol. Deze stof, die ook in alcoholische dranken voorkomt, is verantwoordelijk voor de psychoactieve werking in alcohol en zorgt ervoor dat je aangeschoten en dronken wordt. Daarnaast kan ethanol spijsverteringsklachten geven en bij regelmatige inname in hoge dosering leiden tot onder meer kanker en hart- en vaatziekten.

Wat zijn gezonde alternatieven voor sauzen met E-nummers?

Het beste kun je kiezen voor sauzen die helemaal geen potentieel schadelijke E-nummers bevatten, want alleen dan weet je zeker dat je nooit een gezondheidsrisico loopt. Een voorbeeld van sauzen die uitsluitend natuurlijke ingrediënten bevatten, zijn de Coconut Aminos sauzen van het merk Coconut Secret. Deze sauzen zijn geheel biologisch, gemaakt op basis van kokosbloesemsap en op lage temperatuur verwerkt. Bovendien zijn ze vrij van soja, gluten en/of zuivel en bevatten ze van nature zeer veel goede voedingsstoffen, waaronder kalium, magnesium, diverse B-vitamines en vitamine C. Wil je nog meer informatie over de voordelen van Coconut Aminos, lees dan onze blog “De voordelen van Coconut Aminos”.

, , , , , , ,
advert

7 Responses to “Waarom je deze 7 sauzen nooit zou moeten eten”

  1. Dinka Says:

    “…..diverse B-vitamines en vitamine C.”
    Ofwel E375 en E300 🙂

    Reply

  2. Bob Walberg Says:

    Helamaal eens dat er te veel rotte toevoegingen worden gebruikt, Soya moet je helemaal mijden want dat komt grotendeels uit Indonesie. Daar gooien ze Glyfosaat mee aan het sproeiwater, zo gaat alle onkruid dood en de soyaplant is hiervoor bestendig. Helaas blijft het Glyfosaat wel in de Soya zitten.
    Helaas komt Jesse dan met een alternatief Coconut Aminos maar dat kost minimaal 8,50. Leuk voor mensen met een inkomen van 30.000 per jaar maar niet voor mensen met 790 per maand.

    Reply

    • Gerdie Konings Says:

      Als je graag sauzen hebt maak je ze zelf. Hiervoor kun je kokosmelk gebruiken. Je kunt er kruiden indoen bijvoorbeeld kurkuma of kerrie. Je kunt er allerlei andere kruiden aan toevoegen. Ik bind de sauzen met boekweitmeel dit is glutenvrij en bevat veel vezels. Natuurlijk voeg ik bijvoorbeeld keltisch zeezout of himalaya zout toe. Heel vaak ook lavas. Dit kun je in je eigen tuin zetten. Heb je geen tuin zet de lavas in een pot. Met lavas kun je ook heerlijke soepen maken. Je kunt met deze kokosmelk vanalles aan sauzen maken. Wil je meer tips dan kun je me mailen. Ik geef ook kookworkshops en bakworkshops.
      Ik ben natuurvoedingsadviseur en koken en bakken zijn mijn hobby’s.

      Reply

  3. Nisar Says:

    Ik had wat meer verstand verwacht dan zondermeer afgegeven op E nummers. Zie commentaar van Dinka, wat is er mis met E300?

    Reply

  4. Friendship Day 2017 Images Says:

    thanks for sharing this useful info.

    Reply

  5. Esther Says:

    In plaats van ketjap manis: biologische Tamari mengen met Ahornsiroop. Twee ingrediënten; niets engs en heel erg lekker.

    Reply

Leave a Reply