Reinig je lichaam op een natuurlijke manier

Je bent niet de enige als je regelmatig last hebt van spijsverteringsproblemen, zoals een luidruchtige maag, maag- of darmkrampen, boertjes, een opgeblazen gevoel, winderigheid, chronische constipatie en/of diarree. Vaak worden deze klachten gezien als onschuldig, maar als ze het gevolg zijn van een disbalans in de darmflora werkt je spijsvertering niet goed en krijgen voedingsstoffen geen kans om goed opgenomen te worden door je lichaam. In deze blog kun je lezen hoe je je darmflora in balans kunt houden door je darmen regelmatig op een natuurlijke manier te reinigen.

Waarom is een gezonde darmfunctie belangrijk?

Zoals je wel zult weten ligt gezonde voeding aan de basis van een goede gezondheid. Die gezonde voeding moet echter goed kunnen worden opgenomen door je darmen, het is dus van belang dat je een gezonde darmfunctie hebt. Zijn je darmen gezond, dan heb je een goed werkend spijsverteringsstelsel en dat leidt weer tot een hormonale balans, een sterk immuunsysteem, een mooie huid, glanzend haar en nog veel meer.

Voor een gezonde darmfunctie is het essentieel dat je darmflora in balans is, en dat is het geval als je voldoende ‘goede’ bacteriën in je darmen hebt. Deze bacteriën houden je lichaam gezond omdat ze ‘slechte’ bacteriën op afstand houden, het immuunsysteem (zowel in je darmen als in het algemeen) versterken, beschermen tegen allergieën en bepaalde soorten zetmeel, vezels en suikers absorberen en omzetten in belangrijke energiebronnen en voedingsstoffen.

Als je darmflora uit balans raakt kan dit allerlei klachten geven en op de lange termijn zelfs diverse ziekten veroorzaken. Symptomen van een disbalans in de darmflora zijn onder meer:

  • Opgeblazen buik
  • Buikpijn
  • Allergieën, astma
  • Huidproblemen (b.v. acne, eczeem)
  • Gewrichtsklachten, fibromyalgie
  • Chronische vermoeidheid
  • Hoofdpijn, migraine
  • Auto-immuunziektes
  • Depressie
  • Chronische ontstekingen
  • Stress
  • Overgewicht

Oorzaken van een verstoorde darmflora

Je spijsverteringsstelsel is zelf in staat om via een ingenieus systeem je darmflora in balans te houden, maar toch kan het milieu in je darmen op allerlei manieren worden verstoord. Met name ongezonde voedingsmiddelen (vooral granen en suikers) zijn een belangrijke boosdoener, want die ‘voeden’ de slechte bacteriën en schimmels in het lichaam zodat ze de kans krijgen om zich razendsnel te vermenigvuldigen en de darmflora uit balans brengen. Daarnaast draagt een ongezonde leefstijl (weinig beweging, stress) bij aan een disbalans in de darmflora, en ook medicijnen zoals antibiotica en de anticonceptiepil staan er bekend om dat ze de darmflora aantasten.

Hoe breng je je darmflora in balans?

Een gezond en gevarieerd voedingspatroon (dat voornamelijk uit groenten, fruit en gezonde eiwitten en vetten bestaat en waarbij je bewerkte voeding, granen en suikers zoveel mogelijk vermijdt) en een gezonde leefstijl met veel beweging en ontspanning vormen de belangrijkste basis voor het in balans krijgen en houden van je darmflora.

Daarnaast kan het zinvol zijn de reiniging van je darmen regelmatig te stimuleren met superfoods. Veel gebruikt zijn de zogenaamde ‘colon cleansers’ die volume in je darmen creëren, maar deze bevatten vaker wel dan niet ingrediënten die eigenlijk niet zo goed voor je gezondheid zijn, zoals koolhydraten, suikers en kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. Beter is het om een supplement te kiezen dat uitsluitend gezonde stoffen bevat die de natuurlijke reiniging van de darmen stimuleren, zoals geozoneerde magnesiumoxiden, die de afvoer van gif- en afvalstoffen bevorderen; natuurlijk citroenzuur, dat de werking van geozoneerde magnesiumoxiden activeert en de reiniging van zware metalen in het lichaam ondersteunt; en biologische germanium-132, een natuurlijke koolstof dat het immuunsysteem versterkt. Meestal worden deze hoogwaardige reinigende superfoods in capsules geleverd, die op een nuchtere maag vlak voor het slapen gaan met een glaasje (bron)water dienen te worden ingenomen.

Uiteraard is het ter bevordering van een gezonde stoelgang ook van belang om voldoende vezels uit verse groenten te eten, dit kun je op een eenvoudige manier doen door elke dag een of meerdere groene smoothies te drinken. Deze barsten overigens ook van de vitamines en mineralen, groene smoothies dragen dus ook bij aan je algehele gezondheid!

 

 

, , , , , , , ,
advert

No comments yet.

Leave a Reply