Quintessential Quinoa Salade

Een overheerlijke superfood salade waar u optimaal van kunt genieten!

Om te beginnen dient u voor dit recept uw quinoa te laten ontspruiten. U kunt dit doen in de speciaal daarvoor gemaakte kiembakjes, maar dit wil ook gewoon in een grote glazen pot. U kunt bijvoorbeeld een vochtige wattenbodem gebruiken om de kiemen op te leggen. Zorgt u er dan voor dat u de kiemen elke dag een beetje bevochtigd, zodat deze in staat zijn te ontkiemen. Het is geen probleem voor kiemen om daglicht te krijgen, maar u kunt ze beter niet in de felle en brandende zon zetten om te voorkomen dat ze uitdrogen. Nadat u de quinoa ongeveer 36 uur heeft laten ontkiemen (of ergens tussen 1 a 2 dagen), kunt u beginnen aan het maken van uw salade. Weet dat de ontkiemde quinoa nog een hogere voedingswaarde heeft als deze ontkiemt is, wat natuurlijk een prachtige bijkomstigheid is van het kiemproces. U kunt eigenlijk weinig gezonder voedsel eten als de net ontkiemde spruiten van quinoa en andere voedingsbronnen zoals: broccoli, linzen, alfalfa en nog veel meer.

Ingrediënten:
– 3 kopjes met (gesneden groente) (bijv. portobello paddenstoelen, worteltjes, rode ui, paprika, mais, courgette, tomaten, etc.)
– 1 kop ontsproten quinoa.
– een groentemarinade.
– ½ kop (gezuiverd) water.
– ½ theelepel balsamico azijn.
– ½ theelepel mosterd.
– 1 theelepel ahornsiroop.
– 1 eetlepel shoyu saus.
– 1 eetlepel vers gesneden kruiden zoals: oregano, tijm, salie, rozemarijn, peterselie, etc.
– 2 eetlepels gesneden (kalamata) olijven.
– 1 teen knoflook (fijn geperst/gehakt).
– ¼ theelepel zeezout of Himalaya zout.
– ¼ theelepel zwarte peper.
– een snufje Cayenne peper.

quinoa salade

Bereiding:
1) Meng alle groentemarinade ingrediënten met een garde of vork en leg dit in een schaal of schotel, samen met de in blokjes gesneden groenten. Laat de groenten minstens 30 minuten en maximaal 2-3 uur marineren.
2) Voeg de gekiemde quinoa, en alle overige ingrediënten toe en roer het geheel goed. Wij adviseren om het geheel zo snel mogelijk te consumeren, dit omdat de kiemen niet lang goed blijven. Mocht u het willen bewaren, doe dit dan voor hooguit 1 dag en in de koelkast en verpak het geheel in een luchtdichte verpakking of container. Tot slot is één van de fijnste manieren om deze salade te serveren, om het geheel te presenteren op een bed aan slabladeren, waar u ook beslist rucola aan toe mag voegen.

, , , , , ,
advert

Trackbacks/Pingbacks

  1. Quinoa | | Superfood LevenSuperfood Leven - 1 mei 2012

    […] of het overgrote deel verloren gaan. Wij raden daarom aan quinoa bijvoorbeeld in overheerlijke salades, toetjes of maaltijden te verwerken.No related posts. kienwah, quinoa, quinoa bereiden, quinoa […]

Leave a Reply