Magnesium voor een gezonde nachtrust

16 augustus 2016

Magnesiumolie

Slaap jij regelmatig slecht? Dan ben je niet de enige, want ca. 40% van alle Nederlandse volwassenen heeft regelmatig een verstoorde nachtrust. Slecht slapen is niet alleen vervelend omdat je daardoor overdag moe en afgemat bent, je kunt op den duur ook last krijgen van allerlei gezondheidsproblemen als je geen gezonde nachtrust hebt. Gelukkig is er een mineraal dat kan helpen de nachtrust te bevorderen.

Waarom is slaap zo belangrijk voor onze gezondheid?

Zowel mensen als dieren hebben elke dag een minimaal aantal uur slaap nodig om gezond te blijven. Tijdens de slaap komen lichaam en geest namelijk tot rust en krijgen zij de gelegenheid zichzelf te herstellen en te vernieuwen. Onderzoekers hebben vastgesteld dat mensen die onvoldoende nachtrust krijgen vaak last hebben van een zwak immuunsysteem (Zager et al., 2007), een langzamere wondheling (Gumustekin et al, 2004) en veel minder groeihormoon aanmaken (Van Cauter et al, 2000), en ook de mentale capaciteiten worden een stuk minder bij te weinig slaap (Turner et al., 2007). Mensen die een zeer lange periode achtereen niet goed slapen kunnen zelfs een verhoogd risico krijgen op hart- en vaatziekten en diabetes type 2.

Wat zijn de gevolgen van onvoldoende nachtrust?

Wie gedurende een langere periode achtereen een verstoorde nachtrust heeft kan last krijgen van de volgende symptomen (bron o.a.: Van Cauter et al., 2008):

  • Voortdurend gapen
  • Prikkelbaarheid
  • Concentratiestoornissen
  • Niet helder kunnen denken
  • Minder goed werkend geheugen
  • Hoofdpijn / migraine
  • Nervositeit
  • Minder accurate bewegingen
  • Vertraagde reactiesnelheid
  • Spiertrillingen
  • Spierpijn
  • Lagere lichaamstemperatuur
  • Hallucinaties
  • Verzwakt immuunsysteem
  • Hartritmestoornissen
  • Verhoogde bloedsuikerspiegel
  • Overgewicht
  • Vertraagde groei

Wat zijn de oorzaken van slecht slapen?

Onvoldoende nachtrust kan veroorzaakt worden door talloze factoren. Vaak heeft te maken met stress, omdat hierbij de cortisolspiegel in het lichaam stijgt. Cortisol, ook wel het “stress-hormoon” genoemd, staat erom bekend dat het je alert maakt en wakker houdt, met als gevolg dat je in bed gaat ‘malen’ waardoor je nóg meer gestresst raakt en er een vicieuze cirkel ontstaat waarbij het lichaam nog meer cortisol aanmaakt.

Een andere oorzaak die mee kan spelen is als je vaak tot laat in de avond met je computer, tablet en/of smartphone bezig bent of televisie kijkt, want het licht van het beeldscherm zorgt ervoor dat je hersenen te weinig melatonine aanmaken, het hormoon dat je nodig hebt om slaperig te worden.

Ook voeding kan een verstoorde nachtrust veroorzaken. Het zal je wel bekend zijn dat cafeinehoudende koffie je lang wakker kan houden, maar ook theïnehoudende thee heeft bij sommige mensen een stimulerend effect op de hersenen. Daarnaast kan teveel en te zwaar eten tot slaapproblemen leiden, omdat je lichaam dan in bed nog urenlang bezig is om al dat eten te verteren. En ook alcoholische dranken zijn echte slaapverstoorders. Aanvankelijk val je er misschien snel van in slaap, maar je zult dan zeker een paar uur later weer wakker worden, als je lever ijverig aan het werk is om alle toxische stoffen die in alcohol zitten uit het lichaam te filteren.

Tenslotte moet ook nog gezegd worden dat te weinig lichaamsbeweging invloed heeft op je nachtrust. Onderzoekers hebben namelijk aangetoond dat regelmatig bewegen leidt tot een betere nachtrust, zelfs bij mensen die last hebben van ernstige slaapproblemen (Reid et al., 2010).

Wat kun je doen om beter te slapen?

Als je vaak slaapproblemen hebt dien je om te beginnen goed naar je leefstijl en voedingspatroon te kijken. Stress speelt vaak een rol, dus probeer voor jezelf te achterhalen welke factoren bij jou stress veroorzaken en of je daar iets aan kunt doen. Daarnaast is het belangrijk om elke dag ontspanningsmomenten in te bouwen, met name tijdens de avonduren. Stress is soms niet eenvoudig op te lossen, maar waar je wel gemakkelijk wat aan kunt doen is je voeding en beweging. Vermijd voedingsstoffen die de slaap kunnen verstoren, zoals koffie, thee (behalve kruidenthee) en alcohol, en eet niet teveel en niet te laat op de avond. Zorg er daarnaast voor dat je dagelijks minimaal 30 minuten intensief beweegt (b.v. fietsen, zwemmen, tuinieren, actief met de kinderen spelen, etc.).

Magnesium en nachtrust

Een stof die bewezen heeft de nachtrust te verbeteren is magnesium. Magnesium is een mineraal dat een zeer belangrijke rol speelt in onze gezondheid. Elk orgaan in ons lichaam, en dan met name het hart, de spieren en de nieren, hebben namelijk met mineraal magnesium nodig voor een goede werking. De belangrijkste functie van magnesium is dat het de enzymen in het lichaam activeert, waaronder enzymen betrokken bij DNA synthese. Daarnaast reguleert dit mineraal het kalk, koper, zink, kalium en vitamine D –gehalte van het lichaam en ondersteunt het de energieproductie. Vooral dit laatste is belangrijk voor de nachtrust, en dat is ook de reden dat mensen met een magnesiumtekort vaak slecht slapen.

magnesiumVoedingsbronnen en superfoods die rijk zijn aan magnesium zijn rauwe cacao (cacaopoeder, cacaonibs, etc.), peulvruchten, zaden, avocado’s, boekweit, specerijen, vette vis, kruidenthee, groene bladgroenten, zeewier, kiemgroenten, koriander, dille, selderij, salie en basilicum. Daarnaast kun je magnesiumtabletten slikken (b.v. PurePharma M3 Essential Minerals), colloïdaal magnesium (b.v. Nano Mineraalwater Colloidaal Magnesium) nemen of ’s avonds voor het slapen gaan magnesiumolie op de huid aanbrengen. Het voordeel van magnesiumolie is dat het vrijwel direct een ontspannende werking geeft omdat de magnesium snel door de huid wordt opgenomen.

 

, , , , , , ,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

advert

No comments yet.

Leave a Reply