Lekkende Darm – de meest gestelde vragen

26 april 2017

Aloe Vera, Probiotica

Lekkende Darm Syndroom, Leaky Gut Syndrome of LDS, je hebt er misschien wel over gehoord of bent er zelfs mee gediagnosticeerd. Maar voor veel mensen blijkt dit syndroom veel onduidelijkheden met zich mee te brengen. In deze blog vind je het antwoord op de meest gestelde vragen en ontdek je wat het precies is, hoe je weet dat je het hebt en wat je er aan kunt doen.

Wat is een lekkende darm?
Lekkende Darm Syndroom, in de volksmond beter bekend als lekkende darm, is een aandoening waarbij er zich als gevolg van een disbalans in de darmflora minuscule gaatjes in de knooppunten tussen de cellen van je darmwand bevinden, waardoor allerlei schadelijke stoffen die zich in je darmen bevinden door de darmwand kunnen dringen. Die schadelijke stoffen komen vervolgens in je bloedbaan terecht, waarna ze zich door het hele lichaam kunnen verspreiden. Ook deels verteerd voedsel kan op deze manier je lichaam binnendringen. Daarnaast zullen bij een lekkende darm gezonde voedingsstoffen minder goed door het lichaam kunnen worden opgenomen, wat je gezondheid verder aantast.

Hoe ontstaat een lekkende darm?

Een lekkende darm ontstaat meestal wanneer je darmflora uit balans is. In je darmen bevinden zich veel ‘goede’ maar ook ‘slechte’ bacteriën. Normaalgesproken worden de ‘slechte’ bacteriën door de ‘goede’ in toom gehouden, zodat ze zich niet teveel kunnen vermenigvuldigen. Echter, als je antibiotica of andere specifieke geneesmiddelen gebruikt, een ziekte onder de leden hebt, een disbalans in de hormonen hebt of veel koolhydraat- en suikerrijke voeding eet dan kan het aantal ‘goede’ bacteriën sterk worden verminderd, waardoor ‘slechte’ bacteriën de overhand krijgen en zich snel kunnen ontwikkelen. De ‘slechte’ bacteriën kunnen vervolgens microscopisch kleine gaatjes in de knooppunten tussen de cellen in je darmwand maken waardoor een lekkende darm ontstaat.

Hoe weet je of je een lekkende darm hebt?

Als je last hebt van een of meer van de volgende klachten zou het heel goed kunnen zijn dat je een lekkende darm hebt:

  • Algehele vermoeidheid
  • ’s ochtends niet uit bed kunnen komen
  • Na een (lange) nachtrust nog steeds moe zijn
  • Snakken naar koffie (cafeïne nodig hebben)
  • Trek in zoute voeding
  • Trek in suikers, brood, pasta en andere koolhydraten
  • Verzwakt immuunsysteem (niet kunnen herstellen van een griepje)
  • Allergieën
  • Spierzwakte
  • Depressie
  • Huidproblemen
  • Auto-immuunziekten
  • Laag libido
  • Niet goed kunnen omgaan met stress
  • Geheugenverlies
  • Lage bloeddruk
  • Weinig energie

Lekkende Darm Syndroom wordt door veel natuurgeneeskundigen, orthomoleculair therapeuten en andere alternatieve geneeskundigen als aandoening erkend, maar de meeste reguliere artsen beschouwen een lekkende darm niet als een op zichzelf staande ziekte omdat er geen wetenschappelijk bewijs voor is en mensen met een lekkende darm bijna altijd ook last hebben van andere spijsverteringsproblemen, zoals bacteriële wildgroei en schimmelinfecties. Sommige alternatieve genezers menen dat een lekkende darm de basis vormt of in verband staat met veel andere ziekten, zoals astma, diabetes, psoriasis, depressie, blaasinfecties, de auto-immuunziekte zoals Lupus, sclerodermie, interne colitis, reumatische artritis, multiple sclerose, chronisch vermoeidheidsyndroom en de Ziekte van Crohn, het is dus belangrijk niet met een lekkende darm te blijven rondlopen.

Wat is er aan een lekkende darm te doen?

Als je het vermoeden hebt dat je een lekkende darm hebt doe je er goed aan je levensstijl en voedingspatroon aan te passen. Een disbalans in de darmflora is een de belangrijkste oorzaken van een lekkende darm, probeer daarom zo min mogelijk suikers en snelle koolhydraten (brood, pasta, koek, crackers) te eten. Daarnaast doe je er goed aan regelmatig te bewegen (minimaal 30 minuten per dag intensief), want daarmee reguleer je de hormoonspiegel. Ook kun je het herstel van je lekkende darm stimuleren met diverse supplementen.

Meest gestelde vragen over lekkende darm

Kun je eieren eten met een lekkende darm?
Eieren bevatten veel goede voedingsstoffen en kunnen dus een belangrijk onderdeel vormen van een gezond voedingspatroon. Echter, eieren zijn ook een bekende allergeen, dus als jij vermoedens hebt dat je intolerant bent voor eieren kun je ze beter niet eten, want voedselintoleranties staan erom bekend dat ze en lekkende darm (mede) kunnen veroorzaken en verergeren.

Is aloë Vera gezond bij een lekkende darm?
Aloë Vera ondersteunt het herstel van de darmwand, en is dus zeer aan te raden als je een lekkende darm hebt.

Kun je granen eten met een lekkende darm?
Veel mensen zijn intolerant voor gluten in granen, vaak zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. Als je een lekkende darm hebt kun je granen dus beter vermijden, want voedselintoleranties staan erom bekend dat ze en lekkende darm (mede) kunnen veroorzaken en verergeren.

Welke supplementen zijn geschikt bij een lekkende darm?
Supplementen en superfoods die de genezing van een lekkende darm ondersteunen en bevorderen zijn onder meer:

  • L-glutamine (bevordert gezonde darmwand)
  • Prebiotica (stimuleren de groei en/of activiteit van ‘goede’ bacteriën in de darmen)
  • MSM (maakt weefsels beter doorlaatbaar zodat voedingsstoffen beter worden opgenomen en toxische stoffen beter kunnen worden afgevoerd)
  • Rode iep poeder (verzacht de klachten bij lekkende darm)
  • Quercetine (heeft ontstekingsremmende en helende werking)
  • Curcumine (versterkt het immuunsysteem, bevordert de spijsvertering en geeft energie)
  • Zoethoutwortelextract (herstelt de slijmvliezen van het maag-darmkanaal)
  • N-acetyl glucosamine (komt van nature voor in het darmslijmvlies en kan als supplement bijdragen de darmwand te herstellen)
  • Probiotica (bevorderen een gezonde darmflora)
  • Zink-L-monomethionine (stimuleert heling van de darmwand)
  • Ginkgo Biloba extract (ondersteunt herstel lekkende darm)
  • bètacaroteen (versterkt immuunsysteem en bevordert herstel darmwand)

Zijn probiotica goed bij een lekkende darm?
Ja, want probiotica bevatten verschillende micro-organismen (met name lactobacillen of bifidobacteriën) die een gezondheid bevorderend effect hebben op het lichaam, met name op de darmflora en het spijsverteringsstelsel. Probiotica worden vaak gemaakt van melkzuurbacteriën afkomstig van koemelk, maar kunnen ook gemaakt worden van plantaardige gisten. Voorbeelden van probioticaculturen die zeer effectief werken bij een lekkende darm zijn: B. Bifidium , B. Longum , B. Lactic + L. Brevis, L. Casei, L. Acidophilus, L. plantarum

Zijn prebiotica goed bij een lekkende darm?
Ja, want prebiotica zijn niet-verteerbare voedingsstoffen die de groei en/of activiteit van ‘goede’ bacteriën in de darmen stimuleren. De meeste prebiotica zijn koolhydraten, zoals oligosachariden en voedingsvezels.

Is gefermenteerde voeding goed bij een lekkende darm?
Ja, want gefermenteerde voeding zijn rijk aan ‘goede’ bacteriën die een gezonde darmflora bevorderen, net zoals probiotica.

Is fruit gezond bij een lekkende darm?
Veel fruitsoorten zijn rijk aan fructose, een suikersoort die de groei van schimmels in de darmen bevordert. Uiteraard is het vanwege de vele goede vitamines en voedingsvezels wel belangrijk om voldoende fruit te eten, kies bij een lekkende darm daarom vooral voor zuur fruit zoals sinaasappels, grapefruits en mandarijnen want die bevatten relatief weinig fructose.

Welke voedingsmiddelen werken helend bij lekkende darm?
Een disbalans in de darmflora is een de belangrijkste oorzaken van een lekkende darm, probeer daarom zo min mogelijk suikers en snelle koolhydraten (brood, pasta, koek, crackers) te eten en vooral heel veel verse groenten, gezonde eiwitten (vette vis) en gezonde vetten (kokosolie, extra vièrge olijfolie).

Is sporten goed met een lekkende darm?
Ja, want als je regelmatig beweegt (minimaal 30 minuten per dag intensief), reguleer je de hormoonspiegel, wat weer een positief effect heeft op de heling van je lekkende darm

, , , ,
advert

No comments yet.

Leave a Reply