De geweldige krachten van de zee-alg spirulina

11 mei 2011

Spirulina

Wat is Spirulina en waar komt het vandaan?

Spirulina is naar schatting ongeveer 3.6 miljard jaar geleden ontstaan en vormde een evolutionaire brug tussen het bacterie- en planten leven. Spirulina, ook wel ‘Tecuitlatl’ genoemd door de oude Azteken, is tevens al eeuwenlang (naar schatting zo’n 5000 jaar) één van de meest complete voedsel- en met name proteïnebronnen. Oorspronkelijk werd deze superfood hoofzakelijk gebruikt door de Azteken, maar tegenwoordig wordt spirulina wereldwijd gekweekt en verkocht als een uiterst gezond voedingssupplement. De Azteken wisten als geen ander wat de ware waarde was van deze bijzondere blauwgroene alg, die al sinds de oer geschiedenis één van de allereerste schakels vormt in onze wereldwijde voedselketen. Naast de Azteken, stonden ook de stammen rondom het Chad meer in Nigeria bekend om hun intensieve gebruik van Spirulina. Bovendien bestaat er in Hawaii eveneens een soort spirulina die op dit moment grote bekendheid geniet onder de superfood freaks, maar er is tot nu toe nog niet achterhaald of er in deze streken ook een oude traditie bestaat omtrent het gebruik van Spirulina, zoals in bijvoorbeeld Nigeria of Mexico.

Spirulina behoort tot de eencellige blauwgroene micro-algen en er zijn op dit moment zeker 35 soorten spirulina bekend wereldwijd. Deze superfood groeit van natura in mineraalrijke meren en de grootste concentraties natuurlijk voorkomende spirulina zijn tegenwoordig te vinden in het Texcoco meer in Mexico, rond het Tsjaadmeer in Centraal Afrika en langs de Grote Rif Vallei in Oost Afrika. De meeste commerciële spirulina wordt vandaag de dag echter gekweekt in speciale buitentanks, meestal in delen van Noord-Amerika en Azië, maar ook al bij bijvoorbeeld onze oosterburen in Duitsland. Deze bijzonder alg dankt haar naam met name aan de eigenschap om op microscopisch klein niveau spiraalvormige strengen te vormen en de groene kleur wordt gevormd door het rijkelijk aanwezige chlorofyl en de licht aanwezige blauwe tint door het aanwezige phycocyanin pigment. Spirulina wordt vaak beschouwd als ’s werelds no.1 superfood (samen met rauwe cacao) en is tevens ook één van de meer bekendere superfoods in het westen. Sinds de jaren 70 is er uitvoerig wetenschappelijk onderzoek verricht naar de helende eigenschappen en nutritionele voordelen van spirulina en ondertussen zijn er meer dan 100.000 studies en artikelen gepubliceerd wereldwijd. De Verenigde Naties riepen deze superfood al in 1974 uit tot “The best food for the future” en NASA gebruikt spirulina zelfs om hun astronauten te voeden tijdens ruimte expedities, dit omdat het zo extreem voedzaam is.

Wat doet Spirulina?

Algen en met name microalgen, vormen zoals eerder genoemd de basis van onze oeroude voedselketen en zijn in staat om door het simpelweg ontvangen van zonlicht zich om te vormen in een onuitputtelijke bron van voedingsstoffen. Zo ook Spirulina, wat tot aan de nok gevuld is met proteïnen, enzymen, zouten, 11 vitaminen (waaronder A (betacaroteen), B1, B2, B6, B12, E, K), 10 mineralen (met name Fosfor), aminozuren (18 stuks), sporenelementen, vetzuren, chlorofyl, koolhydraten en natuurlijk een stevige hoeveelheid antioxidanten. Tevens bestaat het voor 50% uit gemakkelijk opneembare plantaardige eiwitten en is het de voedselbron met de hoogste dichtheid (tussen 50-70%) aan proteïnen (per gewicht) van al het voedsel op aarde.

Spirulina heeft grote voordelen ten opzichte van de vele dierlijke proteïnen die wij als mens plegen te consumeren. Eén van de grote voordelen van spirulina ten opzichte van dierlijke proteïnen, is het feit dat het een heel stuk minder belastend is voor het milieu en een stuk gezonder is voor ons als mens. Dit omdat tegenwoordig bijna alle dieren een grote hoeveelheid hormonen en antibiotica krijgen toegevoegd aan het voer, met name in Nederland, waar de hoeveelheid toegevoegde antibiotica het allerhoogste van heel Europa is! Het consumeren van ten opzichte van vlees, levert een veel grotere bron van proteïnen op voor ons lichaam. Vlees, wat absoluut gekookt of gebakken moet worden om te kunnen consumeren zonder ziek te worden, verliest bijvoorbeeld 50% van de proteïnewaarde op het moment van verhitting. Spirulina kan tot zeer hoge temperaturen verwarmd worden, zonder de proteïne- of voedingswaarde te verliezen, dit maakt het ook tot een uiterst geschikte superfood voor een droog en heet klimaat. Ook is het proteïnegehalte in dierlijk vlees veel lager dan in spirulina, zo bevat rauw koeienvlees bijvoorbeeld 27% proteïnen, wat nog eens gedeeld moet worden door twee als het verhit wordt. Daarentegen bevatten sojabonen bijvoorbeeld 34% proteïne, maar is spirulina de absolute winnaar en no.1 proteïnebom op onze planeet, met maar liefst 65% proteïne.

Het is voor ons als mensen van groot belang dat we het overgrote deel van onze proteïne behoefte uit plantaardige bronnen consumeren. Dit omdat we als mens bij consumptie van dierlijke proteïnen het risico lopen om grote hoeveelheden urinezuur te produceren. Dit kan uiteindelijk weer leiden tot een grote verscheidenheid aan ziekten zoals: osteoporose (botontkalking), jicht, artritus, lage energieniveaus, zure lichaamschemie (dus een ongezonde pH waarde), versnelde verouderingsprocessen en nog veel meer vervelende verschijnselen en ziekten. Spirulina, alsook sojabonen (biologische), tofu, tempé, zaden, noten, linzen en alle andere peulvruchten zijn veel hoogwaardigere bronnen van proteïnen als vlees en andere dierlijke producten. Daarom raadden wij aan om het liefst proteïnen via plantaardige bronnen te consumeren, of op z’n minst via biologisch vlees. Dit laatste om te besmetting met grote hoeveelheden bestrijdingsmiddelen te voorkomen. Let ook bij de aanschaf van sojaproducten dat er zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van soja die niet genetisch gemanipuleerd is of met hormonen volgepropt is. Helaas is dit niet overal te achterhalen en is het tegenwoordig bij bijna alle soja producten het geval, zelfs bij de biologische producten.

De Azteken gebruikten Spirulina destijds dus al voor veel verschillende toepassingen, bijvoorbeeld voor hun krijgers en lopers, die veel spirulina innamen voor het vergroten van hun kracht en uithoudingsvermogen in droge en hete weersomstandingheden. Dit was echter maar één van de vele toepassingen, want naast deze feiten staat spirulina ondertussen bekend om een flinke reeks gezondheids stimulerende eigenschappen.

Hier volgen een reeks voorbeelden:
– De grote hoeveelheid proteïnen ondersteunt bij het opbouwen van spiermassa en fysieke kracht.
– Het fysieke energieniveau en uithoudingsvermogen neemt drastisch toe door gebruik van spirulina.
– Spirulina ondersteunt het vermogen tot snel lichamelijk herstel.
Spirulina is een uitstekende bloedbouwer, helpt tegen allerlei bloedziekten zoals bloedarmoede en tevens ondersteunt het de souplesse en stevigheid van de bloedvaten.
– De grote hoeveelheden proteïnen in spirulina zijn essentieel voor het onderhouden van een gezonde hersenchemie.
– Spirulina heeft sterke ontstekingsremmende kwaliteiten en is zeer positief qua invloed op ons zenuwstelsel.
– Het begeeft zich laag op de voedselketen, waardoor het een voedingsmiddel is wat een lage opstapeling kent qua gifstoffen in vergelijking tot producten hoog in de voedselketen, zoals dierlijke producten.
– De hoge hoeveelheden antioxidanten hebben een sterk remmende werking op oxidatie processen in ons lichaam (door vrije radicalen) en op het zich vormen van cel mutatie in ons lichaam.
– Spirulina bevordert het aanmaken van onze stamcellen en versterkt onze weerstand op diep cellulair niveau.
– Spirulina is één van de rijkste bronnen aan GLA (Gamma Linolenic Acid), dit is een stof die met name ook in moedermelk rijkelijk aanwezig is en zorgt draagt voor ons groeiproces als kind.
– De hoge hoeveelheid GLA in spirulina zorgt voor een gave huid en sterk en gezond haar.
– Spirulina heeft een gezond effect op allergieën.
– De grote hoeveelheid fosfor in spirulina draagt bij aan een versneld helingsproces, een gezonde huid en gezond haar en ondersteunt de werking van onze nieren en lever bij het ontgiften van het lichaam van bijvoorbeeld zware metalen.
– Spirulina heeft als één van de weinige voedingsbronnen een werend, remmend en zelfs helend effect op radioactieve straling.
– Spirulina bezit de hoogste concentratie vitamine A van alle bekende voedingsmiddelen wereldwijd.
– Het is het enige voedsel dat maar liefst 96 verschillende sporenelementen bevat in een natuurlijke, synergetische balans.

Uit onderzoek naar aanleiding van het ongeluk met een aantal kernreactors in Tsjernobyl is gebleken, dat kinderen die een dosis van 5 gram spirulina per dag innamen gedurende een periode van ongeveer 45 dagen, bij deze kinderen de stralingswaarden van extreem hoog naar normaal waren terug gedrongen. Naar aanleiding van dit en meerdere andere onderzoeken is in Rusland in 1995 zelfs een speciale award toegekend aan spirulina vanwege de geweldige geneeskracht die deze superfood heeft met betrekking tot radioactieve straling. Dit is maar één van de vele wetenschappelijke onderzoeken waaruit is gebleken dat spirulina (en ook chlorella) een remmende, werende en zelfs helende werking hebben op radioactieve straling.

Het is gebleken dat dit met name van groot belang is voor de lichaamsdelen die niet kunnen worden beschermt met het innemen van iodine, wat ook een middel is tegen radioactieve straling. Ook blijkt spirulina een uitstekende ondersteunende functie te verrichten voor bijvoorbeeld kankerpatiënten, die naast de flinke dosis radioactieve straling, waar ze voor behandeling aan worden blootgesteld, ook nog eens zeer zware medicatie toegediend krijgen. Spirulina bewijst ook hier haar oerkracht en ook hier is geconcludeerd dat spirulina een duidelijk positieve countereffect heeft op de destructieve eigenschappen van zowel radioactieve straling als de zware medicatie.

Waar verkrijg ik Spirulina?

Spirulina is al sinds de jaren 70 een bekend voedingssupplement geworden en is daarom erg gemakkelijk verkrijgbaar via uw drogist, (natuur)reformwinkel en biologische winkels. Helaas gaat het lang niet altijd om zuivere spirulina of is de spirulina bewerkt tijdens processen die hun kwaliteit doen afnemen. Wij raadden daarom ook aan om te zorgen dat de spirulina zeker van een betrouwbare bron komt en deze het liefst in poedervorm en niet in tabletvorm wordt aanschaft. Mocht u toch de voorkeur aan tabletten geven, let u er dan op dat goede spirulina tabletten broos en zacht qua substantie en niet hard geperst zijn. Wij bij Superfood.nl kunnen u de garantie geven dat wij standaard de hoogst mogelijke leverbare superfoods die er wereldwijd te verkrijgen zijn verkopen. U kunt onze spirulina producten bestellen via onze web shop op: www.superfood.nl

Hoe consumeer ik Spirulina?

Spirulina is bekend in twee vormen, het spirulina poeder en de tabletten. Eerst genoemde is zeer eenvoudig te consumeren door het bijvoorbeeld te mengen in dranken, smoothies, lassies en shakes. Dankzij het feit dat het poedervormig is, mengt het zich gemakkelijk met vloeistoffen en (rauwe) zuivelproducten. Ook kan spirulina uitstekend worden toegevoegd tot bijvoorbeeld salades. In het laatste geval is het raadzaam met kleine hoeveelheden spirulina te beginnen, om te kijken of de smaak bevalt in salades. Hieronder volgen een aantal recepten waarin spirulina verwerkt is voor diegenen die ondertussen geïnteresseerd zijn geraakt:

Spiry Salad Dressing:
– 2 eetlepels spirulina.
– 1 theelepel Himalaya zout of zeezout.
– 1 kop vers bronwater.
– ½ kop biologisch hempzaad.
– 1 handvol verse dille (met stam & blad).
– 2-3 tenen knoflook.

Voeg het geheel in een blender toe en mix dit tot het een mooie crèmige substantie is geworden. Giet daarna het geheel over een heerlijke salade (liefst uit eigen tuin) voor optimaal genot.

Amazing guacamole (Real Mexican style).
– 2-3 avocado’s (in blokjes gesneden of geprakt).
– 1 tomaat (in blokjes gesneden).
– 1 kleine rooie ui (in kleine blokjes gesneden).
– 1 handvol verse koriander (fijn gesneden).
– 1 eetlepel spirulina.
– 1 snufje Himalaya zout of zeezout.
– 1 limoen (hiervan het sap uitpersen).

Roer het geheel voorzichtig met een houten (geen metaal) salade vork door elkaar, voeg eventueel naar behoefte nog wat extra knoflook toe en geniet ervan!

Tot slot nog een beetje advies over de dosering van spirulina in poeder en tabletvorm. Hieronder volgt een korte lijst met dosering voor verschillende leeftijden en over het doel waarvoor spirulina wordt genomen.

– Beginnersdosis of voor kinderen: 2-4 gram per dag.
– Normale dosis voor volwassenen: 4-8 gram per dag.
– Therapeutische dosis: 8 tot 15 gram per dag.
– Sporters/atleten: tot wel 35-40 gram per dag.

Klik hier voor meer informatie en om te bestellen

, , , , , , , , , , , ,
advert

6 Responses to “De geweldige krachten van de zee-alg spirulina”

  1. Angel Says:

    Water superfood. Ph Vision Ph druppels voor een echte waterdetox.

    GR,

    Angel

    Reply

  2. Janneke Says:

    Interessant, alleen mis ik wat alinea’s voor een beter leesbaar geheel.

    Reply

  3. Magda Van Biljouw Says:

    Hallo ik had een vraag over spirulina dat blijkt ook te ontgiften….. Maar ik slik medicijnen kan dit geen kwaad dan ik slik Citalopram en metoprolol!!!

    Reply

Trackbacks/Pingbacks

  1. Omega 3 vetzuren | | Superfood LevenSuperfood Leven - 10 mei 2012

    […] voor meer informatie omtrent het voorkomen van omega-3 vetzuren in algen door naar onze blogs over spirulina en chlorella, ook op deze website. U vindt deze blogs onder het kopje ‘superfoods’. Het product […]

  2. Gezonde voeding en superfoods voor kinderen tot 36 maanden - 25 februari 2013

    […] Spirulina: – […]

Leave a Reply