Collageen – de beste basis voor een mooie huid en een gezond lichaam

14 maart 2017

Eiwitten

Waarschijnlijk heb je wel eens van collageen gehoord, want het is vaak een ingrediënt in body lotions en ook sommige vitaminesupplementen bevatten collageen. Maar waar is collageen eigenlijk goed voor? In deze blog lees je wat collageen is, wat de voordelen van collageen zijn, wie extra baat heeft bij collageen en hoe je ervoor zorgt dat je voldoende collageen binnenkrijgt.

Wat is collageen?

Collageen is een een lijmvormend eiwit dat in grote hoeveelheden voorkomt in ons lichaam, waaronder in onze spieren, pezen, botten, huid, bloedvaten en het spijsverteringsstelsel. Het eiwit zorgt er onder meer voor dat onze huid sterk en elastisch blijft en dode huidcellen vervangt, en vormt een belangrijk onderdeel van ons bindweefsel, dat een ondersteunende, beschermende en verzorgende functie voor alle organen in het menselijk lichaam heeft.

Wat doet collageen voor je gezondheid?

Zoals je in de vorige paragraaf hebt kunnen lezen is collageen dus essentieel voor een gezond lichaam. Maar het doet meer dan alleen maar ‘het lichaam bij elkaar houden’, het bevordert de gezondheid op allerlei vlakken. De belangrijkste voordelen van collageen zijn:

  • Het houdt huid en haar in goede conditie: naarmate je ouder wordt neemt de natuurlijke collageenproductie in je lichaam af, met futloos haar, rimpels en een uitgezakte en dunnere huid tot gevolg. Als je voldoende collageen binnenkrijgt zorg je ervoor dat dit proces vertraagd wordt waardoor je huid en haar er weer stralend en stevig uit gaan zien. Daarnaast kan collageen helpen om cellulite en zwangerschapsstriemen te verminderen (Proksch et al., 2013[1]).
  • Het vermindert gewrichtsklachten en -aandoeningen: stijfheid en pijn in de gewrichten wordt meestal veroorzaakt doordat het collageengehalte in je lichaam is afgenomen, want collageen fungeert als een soort smeerolie voor je gewrichten. Door voldoende collageen binnen te krijgen zorg je ervoor dat gewrichtsklachten afnemen, en het is zelfs aangetoond dat je er osteoartritis, reumatische artritis en andere gewrichtsaandoeningen mee kunt behandelen (Bello et al., 2006[2], Trentham et al., 1993[3]).
  • Het helpt bij spijsverteringsaandoeningen: collageen ondersteunt de afbraak van eiwitten in het lichaam en heeft een verzachtende en helende werking op de maag- en darmwand, daarom is het in staat de genezing van spijsverteringsaandoeningen zoals lekkende darm, prikkelbare darmsyndroom, brandend maagzuur, ziekte van Crohn en colitis te bevorderen. Een interessant gegeven hierbij is dat onderzoekers hebben ontdekt dat mensen die aan prikkelbare darmsyndroom lijden vaak een zeer laag collageengehalte in hun lichaam hebben, dit is dus een indicator dat collageen belangrijk is om spijsverteringsklachten en -aandoeningen te voorkomen. (Koutroubakis et al., 2003[4]).
  • Het stimuleert de stofwisseling: Collageen bestaat uit diverse aminozuren, waaronder glycine, arginine en glutamine. Glycine stimuleert de groei van spiermassa en de absorptie van belangrijke voedingsstoffen en daarmee ook de stofwisseling. Daarnaast vertraagt glycine het verouderingsproces. Arginine ondersteunt de aanmaak van eiwitten uit aminozuren, wat belangrijk is voor spierherstel, wondheling, de stofwisseling en de groei, en glutamine zorgt voor een gezonde energiebalans in het lichaam.
  • Het zorgt voor een sterk gebit, skelet en de haargroei: afbrokkelende nagels en kiezen en haaruitval zijn vaak het gevolg van een verminderde hoeveelheid collageen in het lichaam. Je kunt dit helpen voorkomen door extra collageen in te nemen (Chen et al., 2015[5]).
  • Het houdt de lever gezond: collageen biedt een belangrijke ondersteuning bij een detox, omdat de glycine in collageen de lever beschermt bij de verwerking van toxische stoffen. Onderzoekers hebben tevens aangetoond dat glycine mogelijk kan worden ingenomen ter beperking van leverschade welke bijvoorbeeld is ontstaan door alcoholgebruik (Bakarat et al., 2012[6]).
  • Het is goed voor hart en bloedvaten: collageen bevat ook het aminozuur proline, dat een beschermende werking heeft tegen aderverkalking. Daarnaast helpt proline bij de het herstel van schade aan de bloedvaten en reguleert het de bloeddruk. Ook beschermt proline mogelijk tegen arteriosclerose (Fuller et al., 1970[7]).

Wie hebben er extra baat bij voldoende collageen?

Naarmate we ouder worden neemt de natuurlijke productie van collageen in het lichaam af, waardoor verouderingsverschijnselen als rimpels, een uitgezakte huid en gewrichtspijn ontstaan. Daarnaast kan de natuurlijke productie van collageen ook afnemen door een ongezonde leefstijl, denk daarbij bijvoorbeeld aan een suikerrijk voedingspatroon, roken en overmatig zonnen. Ouderen en mensen met ongezonde leefgewoontes hebben dus extra baat bij voldoende collageen.

Wat zijn goede bronnen van collageen?

Er zijn diverse voedingsmiddelen die de natuurlijke productie van collageen in het lichaam helpen stimuleren, waaronder groene bladgroenten, wortelen, zoete aardappelen, vette vis, bessen en knoflook. Een van de weinige goede bronnen van collageen zijn Runderbouillon en Kippenbouillon van Bouillon Bar en bone broth proteïne, letterlijk vertaald “bottenbouillon eiwit”. Bone broth proteïne is een 100% natuurlijk proteïne poeder gemaakt van eiwitconcentraat uit kippenbotten en heeft een heerlijke pure smaak. De proteïne bestaat voor bijna 90% uit eiwitten en bevat naast collageen uit meer dan 19 essentiële en niet-essentiële aminozuren, mineralen (waaronder magnesium, calcium, selenium en kalium), hyaluronzuur en glucosamine. Bone broth proteïne van het merk Surthrival is verkrijgbaar in 4 verschillende smaken, te weten Bone Broth Protein Pure, Bone Broth Protein Vanilla, Bone Broth Protein Chocolate en Bone Broth Protein Turmeric.

Referenties

[1] Proksch, E., et al. “Oral supplementation of specific collagen peptides has beneficial effects on human skin physiology: a double-blind, placebo-controlled study.” Skin pharmacology and physiology 27.1 (2013): 47-55.
[2] Bello, Alfonso E., and Steffen Oesser. “Collagen hydrolysate for the treatment of osteoarthritis and other joint disorders: a review of the literature.” Current medical research and opinion 22.11 (2006): 2221-2232.
[3] Trentham, David E., et al. “Effects of oral administration of type I1 collagen on rheumatoid arthritis.” Science 261 (1993): 1727-1730.
[4] Koutroubakis, I. E., et al. “Serum laminin and collagen IV in inflammatory bowel disease.” Journal of clinical pathology 56.11 (2003): 817-820.
[5] Chen, Peiwen, Matilde Cescon, and Paolo Bonaldo. “Lack of collagen VI promotes wound-induced hair growth.” Journal of Investigative Dermatology 135.10 (2015): 2358-2367.
[6] Barakat, H. A., and Amal H. Hamza. “Glycine alleviates liver injury induced by deficiency in methionine and or choline in rats.” Eur Rev Med Pharmacol Sci 16.6 (2012): 728-736.
[7] Fuller, George C., and Ronald O. Langner. “Elevation of aortic proline hydroxylase: A biochemical defect in experimental arteriosclerosis.” Science 168.3934 (1970): 987-989.

, , , , ,
advert

No comments yet.

Leave a Reply