Cashew noten – bron van omega 3

21 augustus 2012

Superfoods

We kennen ze allemaal wel, die heerlijke, op kromme bananen lijkende nootjes, die in zowel ongezouten als gezouten versie voorkomen en zo’n lekkere snack zijn bij een film of heerlijk in allerlei maaltijden en salades te verwerken zijn. Ja, u raadt het al, we hebben het hier natuurlijk over de overheerlijke cashew noten.

Wat zijn cashew noten en waar komen ze vandaan?

Deze noot is ondertussen één van de meest geliefde noten in de Westerse wereld geworden, wat voor een groot gedeelte te danken is aan de Thaise cuisine. Cashewnoten worden tegenwoordig in grote hoeveelheden geconsumeerd en dit niet alleen in Nederland, maar over zo goed als de gehele wereld. De Latijnse naam voor deze boomsoort is ‘Anacardium occidentale’ terwijl de familienaam ‘Anacardiaceae’ is. De Engelse naam ‘cashew’ stamt eigenlijk van het Portugese woord ‘caju’, wat op een soortgelijke manier als ‘cashew’ wordt uitgesproken. Het woord ‘caju’ werd vervolgens weer afgeleid van het inheemse woord ‘acaju’, afkomstig van de inheemse Tupi stam, die in Noordwest Brazilië wonen, oftewel in het Amazonegebied. De oorspronkelijke naam ‘acaju’ betekend ook wel ‘noot die zichzelf produceert’ in de inheemse taal van de Tupi stam. De Latijnse naam ‘Anacardium’ refereert naar de vorm van het fruit, wat wel gezien wordt als een naar binnen gekeerd hart. Het deel ‘cardium’ betekend ‘hart’ in het Latijns en ‘ana’ betekend ‘naar boven’. De cashewnoten zijn eigenlijk het zaad van de cashew boom. Deze hangen meestal verscholen onder de zogenaamde cashew appels, die een typisch voorbeeld zijn van het begrip ‘schijnvrucht’. Dit zijn vruchten die bij bestudering ervan geen echte vruchten (in de zin van fruit) blijken te zijn. De definities waar een vrucht aan dient te voldoen, houden in dat een vrucht alleen mag ontstaan uit een zaad- en vruchtbeginsel. Zodra er meer delen van de plant zorgen voor het ontstaan van de vruchten, dan spreken we over zogenaamde schijnvruchten. Een aantal andere voorbeelden van schijnvruchten zijn de rozebottel, ananas, aardbei, vijg, tamme kastanje, beukennoten en eikels. Bij cashewnoten hangt de eigenlijk vrucht, oftewel de cashewnoot, onder de schijnvrucht, de cashew appel. De boom bezit verder de proporties van een flinke struik en kan zelfs uitgroeien tot 15 meter hoge bomen, die hun groene blad het gehele jaar door dragen. De bloemen van de cashew struik of boom zijn altijd mannelijk of tweeslachtig, maar nooit alleen vrouwelijk. De vrucht bestaat uit één zaad (de cashew noot), die boon of niervormig gekromd is.
De cashew boom is een tropische boomsoort, zeer geliefd voor haar cashew noten en cashew appels en oorspronkelijk afkomstig uit de Caraïben en de gebieden tussen Midden-Amerika tot Brazilië. Deze geliefde boomsoort komt het meeste voor in landen zoals Brazilië, India, Vietnam, Indonesië, Mozambique, Madagaskar, Nigeria, Tanzania, Ivoorkust, Burkina Faso, Benin, Ghana, Guinee-Bissau en Togo. We kunnen hieruit afleiden dat de noot het meeste groeit en voorkomt op het continent Afrika en eigenlijk nauwelijks nog voorkomt op het oorspronkelijke continent Amerika. Dit is althans wat betreft het groot kweken van cashew bomen, die geschikt zijn voor de export. Er wordt lokaal nog wel voor de bevolking gekweekt of van de natuurlijk aanwezige bomen en haar vruchten geleefd, maar er wordt niet op dusdanig grote schaal gekweekt als in de andere vermelde landen het geval is. In Afrika zijn zelfs landen waar zo goed als de gehele economie afhankelijk is van de export van cashew noten. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Guinee-Bissau, waar 95% van de export wordt opgebracht door de verkoop van cashew noten. De meeste Afrikaanse cashewnoten worden echter elders verwerkt en wel in India en Vietnam. Dit terwijl India zelf op dit moment ook nummer één producent ter wereld is van cashew noten en cashew appels. In deze landen ondergaan de cashewnoten een aantal processen die de noot vervolgens klaar maken voor de Europese markt. Er is echter een kentering in de tendens om de rauwe noten in Azië te laten bewerken te bespeuren. Dit staat in rechtstreeks verband met de stijgende kosten voor transport en met de stijgende kosten voor in- en export, alsook de plaatselijke belastingen. Hierdoor gaan hoe langer hoe meer lokale producten over tot het bewerken van de cashewnoten in hun eigen land, waarna de noten alsnog naar Europa en de rest van de wereld worden geëxporteerd. De bewerkingsprocessen van cashewnoten bestaan uit een aantal fases. De eerste fase is de fase waarin de noot in de dop wordt gebrand, zodat deze dop gemakkelijker kan worden verwijderd en de noot beschikbaar wordt. In sommige plaatsen is dit nog een handmatig proces, terwijl dit proces elders volledig geautomatiseerd gebeurt. Ook bevat de noot een vlies wat moet worden verwijderd. Het zijn met name deze handmatige processen die veel tijd kosten en arbeidsintensief zijn en daarom zijn cashewnoten over het algemeen ook vrij duur, al is de prijs sterk afhankelijk van de plaats van oorsprong en de kwaliteit van de noten, die niet altijd en overal gelijk is natuurlijk.

Het is goed om te weten dat deze bewerkingsprocessen gebruikt worden ter voorkoming van de vergiftiging met een stof die aanwezig is in rauwe cashewnoten. Hoe overtuigd uw verkoper ook ter plaatse is, het verkopen van rauwe cashewnoten is niet mogelijk, omdat ze rauw niet legaal kunnen worden geïmporteerd, althans niet volgens de eisen van de keuringsdienst van waren. Het is mogelijk zelfs verboden om rauwe cashewnoten te importeren in ons land, om vergiftigingsverschijnselen te voorkomen. Cashewnoten zijn namelijk niet rauw te eten zonder vergiftigd te worden. Het is uiterst noodzakelijk om de rauwe cashewnoten daarom eerst te koken, of beter, te laten stomen. Dit laatste proces beschadigd hun oorspronkelijk voedingswaarde en kwaliteit zo weinig mogelijk. Het stofje wat voor al deze problemen zorgt, is een scherpe, giftige en bijtende stof die bekend staat onder de naam ‘cardol’. Deze stof kan zeer ernstige huidirritaties opwekken bij mensen, waarbij sommigen onder ons zelfs dusdanig heftige reacties vertonen, dat de huid over het gehele lichaam opgezwollen en zwaar geïrriteerd raakt daarnaast mogelijk erg rood wordt. Het moge nu duidelijk zijn waarom cashewnoten volgens bepaalde processen worden bewerkt, om de werking van deze giftige stof te kunnen neutraliseren en voorkomen. Als deze verwerkingsprocessen uiteindelijk tot het eindproduct wat in onze winkels ligt heeft geleid, dan is het mogelijk de cashewnoot in verschillende vormen aan te treffen. Gezouten en gesuikerd zijn een aantal mogelijkheden en soms wordt de noot ook voorzien van een beslaglaagje en wordt het een soort borrelnootje. Ook worden cashewnoten wel verwerkt in verschillende keukeningrediënten. Wij willen u er in ons blog nadrukkelijk op wijzen dat het natuurlijk uiterst raadzaam is om ervoor te zorgen dat de net genoemde producten zoveel mogelijk ook biologisch dienen te worden aangeschaft. Dit om op die manier te voorkomen dat uw cashewnoten met ongezonde zouten en suikers zijn bewerkt, in ongezonde en onzuivere oliën zijn gebakken en aan andere minder gezonde bewerkingsprocessen zijn blootgesteld. Het is dus niet mogelijk om volledig rauwe cashewnoten te verkrijgen, omdat deze giftig voor een ieder zouden zijn en niet alleen voor mensen met een overgevoeligheid voor bepaalde noten. De bewerking van cashewnoten is dus niet te voorkomen, maar let u er wel op dat deze verder zo zuiver mogelijk van kwaliteit zijn. Dit om zoveel mogelijk van een maximale voedingswaarde en natuurlijk behouden smaak te kunnen genieten

Ter afsluiting van dit blog willen we u nog een paar interessante feiten opnoemen over andersoortige gebruiken van de cashewnoot. Dit zijn manieren waar vermoedelijke maar weinigen van ons ooit stil bij zullen staan. Zo worden cashewnoten bijvoorbeeld gebruikt door de plaatselijke bevolking om hout te beschermen tegen termieten. Mogelijk houden termieten niet van het giftige stofje cardol wat aanwezig is in rauwe cashewnoten en blijven daarom op afstand en raken het hout niet aan. Ook worden cashewnoten wel gebruikt als grondproduct voor verschillende soorten verf, lak, lijm, coatings, remvoeringen en koppelingsplaten. De olie uit cashewnoten wordt hiervoor gebruikt, welke verkregen wordt door stoomdestillatie

Wat doen cashew noten?

De cashewnoot is een bijzonder lekkere en voedzame bron van nutriënten en deze overheerlijke nooit verdient ook zeker een bijzonder plekje in het rijtje raw foods en superfoods die we tot nu toe in onze blogs hebben besproken. Waarom dat precies is, dat gaan we in deze paragraaf van het blog aan u proberen duidelijk te maken. Hopelijk bent u na het lezen van dit blog overtuigd en haalt u eens wat vaker gezonde cashew- of andere noten in huis, wat met name voor de vegetariërs en veganisten onder ons van erg groot belang is. Waarom is dat zult u zeggen? Noten zijn een oergezonde bron van allerlei onverzadigde vetten is, zoals de omega-3 vetten om maar een belangrijk voorbeeld te noemen. Veel vegetariërs en veganisten krijgen te weinig van deze vetten binnen als ze stoppen met het eten van vlees en andere dierlijke producten. Het is goed om bewust te zijn van wat we eten en door dit bewustwordingsproces langzaam voeding uit ons dagelijkse patroon te laten wegfilteren. Het is echter ook belangrijk om te beseffen dat het stoppen met eten van vlees en dierlijke voedingsbronnen niet voor iedereen even geschikt is en ook niet zonder risico’s is. Eén van de allereerste zaken waar een vegetariër of veganist op dient te letten, is of hij of zij er wel zorg voor draagt dat alle voedingsstoffen die normaal via dierlijke bronnen werden ingenomen, wel via het plantaardige voedsel te vervangen zijn. Niet elke nutriënt is even gemakkelijk te vervangen en er dient dus op gelet te worden of dit wel mogelijk is en zo ja, of dit wel goed gebeurt. Eén van de bronnen die kan zorgen voor verhoogde opname van omega-3 vetten is de cashew noot. Ook anderen noten, peulvruchten en zaden zorgen hiervoor en deze zijn allemaal essentieel in het dagelijkse voedingspatroon van elke vegetariër en veganist. Ook voor de vleeseters onder ons is de cashewnoot erg gezond, zeker in combinatie met andere noten, peulvruchten en zaden. Vaak zijn deze net genoemde plantaardige bronnen zelfs gezonder dan dierlijke voedselbronnen, of het moet gegarandeerd zijn dat het vlees van biologische of wilde afkomst is. Hoe dan ook, de omega-3 vetzuren in cashew noten zijn bijzonder gezond en ook essentieel voor ons als mens. Dit is bijvoorbeeld voor ons cardiovasculaire systeem, oftewel ons hart en onze bloedvaten. Omega-3 vetzuren zorgen voor een aantal zeer belangrijke gezondheid bevorderende voordelen voor ons lichaam en met name voor ons cardiovasculaire systeem en ons centrale zenuwnetwerk. Hieronder volgen een aantal van die voorbeelden om een indruk te geven van de bijzondere werking van deze essentiële vetzuren, die rijkelijk aanwezig zijn in de hier besproken cashewnoten.

• Omega-3 vetzuren zorgen voor een verlaging van de fibrinogeenspiegels en een algehele verbetering van de stromingseigenschappen van het bloed.
• Omega-3 vetzuren zorgen voor een verlaging van het gehalte aan vetten in het bloed (triglyceriden) en zorgt daardoor voor een vermindering van het risico op aderverkalking (atheromatose).
• Omega-3 vetzuren zorgen voor een bloedvat verwijdend effect, dit komt door de vorming van zogenaamde weefselhormonen (eicosanoïden).
• Omega-3 vetzuren zorgen voor de vloeibaarheid van de celmembranen.
• Omega-3 vetzuren zorgen tevens voor het verlagen van de algemene bloeddruk, want de kans op hartkwalen aanzienlijk verminderd.
• Omega-3 vetzuren hebben duidelijk aangetoond het risico op hartdood (antiaritmische effecten) te verminderen.
• Omega-3 vetzuren verbeteren de werking van de witte bloedcellen (leukocyten) in ons lichaam, met name bij ontstekingsprocessen.

Het moge uit deze enkele voorbeelden duidelijk zijn wat voor positieve invloeden deze essentiële vetzuren op ons lichaam hebben. De consumptie van cashew- en andere noten, zaden en peulvruchten is daarom voor een ieder mens ten sterkste aan te raden. Dit met name omdat wij als mens teveel verzadigde vetten consumeren, met alle bijbehorende problematiek. Het consumeren van gezonde omega-3 vetten uit cashew- en andere noten, zaden en peulvruchten kan dit teveel aan verzadigde vetten uitbalanceren. Tevens is het mogelijk voor de omega-3 vetzuren om de cholesterol spiegels in ons lichaam aan te passen. Consumptie van omega-3 vetzuren leidt namelijk tot een verhoogde HDL-cholesterol spiegel, welke ons gezonde cholesterol is. De LDL-cholesterol spiegels verlagen aanzienlijk, welk schadelijk en ongezond cholesterol is en welke tot een veelvoud van hart- en vaatziekten kan leiden.
Verder is de schil van de cashew noot houtig en de olie uit deze schil wordt door de inheems bevolking gebruikt tegen allerlei vormen van huidproblematiek en huidmutatie. Dit zijn bijvoorbeeld allergieën, eczeem, likdoorns en wratten. Met name de laatste twee uit dit rijtje zijn mutatievormen van onze huid, die succesvol worden bestreden door het gebruik van deze olie in de plaatselijke volksgeneeskunde. Ook elders wordt de olie van deze bijzonder notensoort veelvuldig gebruikt tegen allerlei vormen van huidproblematiek. Cashewnoten worden tegenwoordig zelfs in enige mate verwerkt in westerse cosmetische producten, omdat ook hier langzaam maar zeker de huid beschermende kwaliteit van de cashewnoot begint door te dringen. De olie lijkt niet alleen bijzonder fijne eigenschappen te hebben voor de huid, maar tevens antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen te hebben. Ook is de olie effectief tegen verschillende huidschimmels. Verder bezitten cashewnoten een flinke dosering eiwitten, oftewel proteïnen. Deze zijn uitermate geschikt voor de opbouw van spieren en om deze te ondersteunen en onderhouden tijdens en zware inspanning. Eiwitten bevatten zo goed als alle essentiële aminozuren die ons lichaam nodig heeft voor het opbouwen en onderhouden van dit spierweefsel, alsook voor de opbouw en het onderhoud van andere organen zoals botten, klieren en andere organen. Wel is het daarbij belangrijk om te letten op een gezonde bron aan eiwitten, want niet elke bron is even gezond als de anderen. Goede bronnen voor natuurlijke proteïnes zijn wederom de eerder genoemde noten, zaden en peulvruchten, maar ook algensoorten als spirulina en chlorella mogen tot deze gezonde bronnen gerekend worden. Verder zijn eiwitten verantwoordelijk voor het leveren van calorieën, oftewel brandstof of energie voor ons lichaam.

Naast het bevatten van veel omega-3 vetzuren en eiwitten, bezit de cashew noot nog een aantal bijzondere voedingsstoffen waar het rijk aan is. Dit zijn bijvoorbeeld de mineralen kalium, calcium, natrium, magnesium, ijzer, koper, zink en fosfor. Een aantal van die mineralen steken qua hoeveelheid met kop en schouder uit boven de rest. Dit zijn met name magnesium, ijzer en fosfor. Magnesium is met name erg belangrijk voor onze spieren en voor het kunnen ontspannen van deze spieren. Daarnaast is het ook verantwoordelijk voor het ontspannen van ons zenuwnetwerk.. Aangezien onze hersenen ook één grote spier zijn, zorgt magnesium ook voor het kunnen ontspannen van onze hersenen, iets wat in tijden van zoveel stress en externe stimulatie zeker een must is voor ieder mens. Zonder ontspannen wordt iedereen overspannen, zo simpel is het en afdoende hoeveelheden magnesium in ons voedsel kunnen ons daar deels voor hoeden. Verder vervult magnesium een belangrijke rol in ons spijsverteringssysteem, door opname van essentiële nutriënten uit onze voeding te ondersteunen. Ook is het werkzaam bij het produceren en onderhouden van een gezond en sterk skelet, gezonde en stevige botten en tanden, verhoogt het concentratievermogen en focus, versterkt het ons geheugen, bevordert het gezondheid in hart- en bloedvaten en is het essentieel voor het onderhouden van een gezond zenuwnetwerk. In het laatste geval is magnesium met name erg belangrijk voor een goede signaaloverdracht. Het mineraal ijzer is verantwoordelijk voor het welzijn van ons bloed en voor de aanmaak van de stof hemoglobine. Hemoglobine zorgt voor het zuurstoftransport in ons bloed, wat van groot levensbelang is. Ieder mens heeft gemiddeld een saturatie percentage van boven de 98%. Zodra dit percentage onder de 98% komt te liggen, kan er sprake zijn van levensgevaar, wat in rechtstreeks verband staat met een te laag percentage aan zuurstof in ons bloed. Hierdoor kan ons hart niet meer goed werken en kan het mogelijk zwaar beschadigd raken, met alle ernstige gevolgen van dien. IJzer is daarom van groot belang in ons lichaam, om te zorgen dat dit soort problematiek voorkomen kan worden, al is het gebrek aan ijzer niet de enige mogelijk oorzaak van dit soort ziektebeelden. IJzer levert daarnaast veel energie aan het lichaam en zorgt voor de juiste verhouding aan witte en rode bloedlichaampjes. IJzer zorgt hiervoor door de aanmaak van rode bloedlichaampjes in ons bloed en voorkomt zo bijvoorbeeld een bekend ziektebeeld als bloedarmoede. Dit is ook waarom artsen altijd ijzerrijk voedsel aanraden bij dit ziektebeeld. Verder is ijzer nog nodig om bepaalde enzymen aan te maken, die weer nodig zijn om eiwitten, hormonen en andere belangrijke stoffen te produceren uit ons voedsel. Ook is ijzer erg belangrijk voor het onderhouden van ons immuunsysteem. Dit omdat ijzer helpt ons lichaam te ontgiften, doordat het de productie van afweerstoffen stimuleert. Tot slot was fosfor nog één van de drie meest voorkomende mineralen in cashewnoten. Fosfor is bijzonder belangrijk voor ons bottenstelsel en tanden, waar het stevigheid aan geeft. Fosfor is volgens sommige bronnen het op één na meest voorkomende mineraal in ons lichaam en is als mineraal verder betrokken bij onze energievoorziening en de stofwisseling van vetten, koolhydraten en eiwitten. Ook is fosfor een belangrijke bouwstof voor ons D.N.A.
Verder is de cashewnoot ook rijk aan de ondertussen overbekende antioxidanten. Antioxidanten zijn een must in ons voedingspatroon en al helemaal in tijden waarin we gebombardeerd worden met allerlei vormen van geproduceerde voedingsproducten. Deze zorgen namelijk voor een verhoogde opname van de zogenaamde vrije radicalen, welke zeer destructieve gevolgen hebben voor ons fysieke lichaam. Deze vrije zuurstof radicalen kunnen onze celstructuur en ons D.N.A. ernstig aantasten, waardoor uiteindelijk gevaarlijke ziektebeelden zoals kanker kunnen ontstaan. Dit als gevolg van cel mutatie door deze net genoemde vrije radicalen. Hun schade is te vergelijken met het effect van zuurstof op een metaal als ijzer. IJzer gaat, zoals bekend mag worden geacht, roesten door het contact met zuurstof en het in aanraking komen met vrije radicalen heeft hetzelfde effect op onze lichamelijke celstructuur. Door de razendsnelle verbinding die door het vrije zuurstof radicaal wordt gezocht, weet het zich aan onbeschadigde cellen vast te hechten, om vervolgens deze cellen te laten muteren. Dit soort processen kunnen worden voorkomen door het regelmatig consumeren van voedingsbronnen met een hoog antioxidant gehalte. Cashewnoten blinken niet uit door hun gehalte aan antioxidanten, maar zijn wel een waardige bron van deze antioxidanten en leveren daardoor prima ondersteuning aan uw dagelijkse gezondheid.

Nog een interessante anekdote is het feit dat de onverzadigde vetzuren en zuren uit cashewnoten worden gebruikt voor het maken van middelen tegen tandbederf. Dit is omdat de aanwezige stoffen in deze vetten, die wel ‘anacardic acids’ worden genoemd, een zeer sterk vernietigende werking blijken te hebben op een veelvoud aan verschillende bacteriën die tandbederf kunnen veroorzaken. De bast van de cashew boom wordt tevens door de inheems bevolking gebruikt. Deze wordt afgepeld en vervolgens gedurende een gehele nacht geweekt en gekookt, om daarna tot een product te verwerken wat diarree bestrijdt en voorkomt. De zaden van de cashew boom worden ook wel vermalen tot een poeder om hun sterke werking tegen slangengif. In het westen is uit onderzoek gebleken dat cashewnoten bijzonder goed werkzaam zijn voor het reguleren van onze bloeddruk, ons hart- en bloedvaten systeem ondersteunen, ons vetmetabolisme reguleren, bloedarmoede verhelpen, onze cholesterol spiegels uit balanceren, tegen huidproblemen helpt en ons immuunsysteem een flinke boost geeft. We mogen daarom wederom met recht spreken van een bijzondere voedingsbron, die eigenlijk in het voedingspatroon van ieder mens aanwezig dient te zijn, behalve voor de mensen met een allergie voor noten natuurlijk.

Waar kan ik cashew noten kopen?

Cashew noten zijn een product wat gemakkelijk te verkrijgen is in onze consumptiemaatschappij van tegenwoordig. Het is echter wel een prijzig product, want de noten worden over het algemeen toch als een exclusiviteit gezien en zijn door de beperkte hoeveelheden en de intensieve arbeidsuren qua prijs niet altijd even voordelig. Daarnaast hangt de kwaliteit en de plaats van oorsprong van de cashew noten ook nauw samen met de prijs. Wij raden u ten allen tijde aan om uw producten op z’n minst aan te schaffen in uw plaatselijke biologische winkels of natuurreformzaken, om op die manier er zeker van te zijn dat uw producten zuiver zijn en niet met allerlei landbouwgiffen bewerkt, of mogelijk zelfs genetisch gemanipuleerd zijn. Biologische winkels en natuurreformzaken zijn tegenwoordig eigenlijk in stad en land terug te vinden, maar mocht dit bij u in de buurt niet het geval zijn, dan is er altijd nog de mogelijkheid dit product via een oneindig aantal webwinkels aan te schaffen. Wederom is het hier zaak om op de kwaliteit te letten, want de ene cashew noot is de andere niet. Wij hebben voor u natuurlijk ook een webwinkel online en deze is te vinden onder de link www.superfood.nl waar u uw bestelling 24 uur per dag en 7 dagen per week kunt plaatsen. Wij dragen er dan zorg voor dat uw bestelling uiterlijk binnen 1-2 dagen bij u thuis wordt afgeleverd. Ook hebben wij het tot onze hoogste prioriteit gemaakt om een zo hoog mogelijke kwaliteit aan producten te leveren aan onze klanten. Hierdoor kan er een mogelijk prijsverschil met andere webwinkels ontstaan. Het is met name de combinatie van de hoogste kwaliteit met de laagste prijsverhouding waarmee wij ons proberen te onderscheiden van de rest van het aanbod in dit marktsegment.

Hoe kan ik cashew noten in gerechten verwerken?

Zoals iedereen vast wel weet, zijn cashewnoten op zichzelf al een lekkernij. Ze komen in Nederland eigenlijk alleen voor in ongezouten en gezouten versie en beide zijn overheerlijke versnaperingen. Natuurlijk is het daarnaast mogelijk om cashewnoten in verschillende maaltijden, salades, ovenschotels te verwerken en is het zelfs mogelijk om er verschillende variaties van sauzen van te maken. Wij bij superfood.nl raden het u als consument natuurlijk aan om het product zo natuurlijk mogelijk te eten en zo weinig mogelijk te verhitten. Dit om te voorkomen dat u daarmee de oorspronkelijke voedingswaarde vernietigd of beschadigd en uzelf en de cashewnoten op die manier tekort doet. Tot slot is het ook nog mogelijk om de cashew noten, mits het de ongezouten varianten betreft, te verwerken in verschillende soorten gebak, taart en notencake. Mocht u interesse hebben in mogelijke recepten voor de hier genoemde varianties met cashew noten, dan is hierover bijzonder veel informatie te vinden op het internet. Wij hebben hier en hier voor u een aantal eenvoudige recepten geplaatst, die wij graag met u wilden delen, opdat u op een simpele maar lekkere manier kunt genieten van deze overheerlijke noten. We hopen tot slot natuurlijk weer van ganser harte dat het u naar hartenlust zal smaken.

, , , , , , , ,
advert

2 Responses to “Cashew noten – bron van omega 3”

  1. obey clothing | Says:

    Howdy, I came across your web site by means of Yahoo and google as well as searching for a identical theme, your website showed up, it appears excellent. I’ve put into favourites types|put into book marking.

    Reply

  2. Trice Says:

    Ik heb uit Brazilie ong.5 kg cashewnoten in de dop. Wie kent een praktische manier
    om de dop te verwijderen?

    Reply

Leave a Reply