6 trucjes die (wel) echt werken bij afvallen

Je kent ze vast wel, de crashdiëten, 10-weken plannen, afslankshakes die beloven dat je nog snel even voor de zomervakantie een paar kilo’s kunt kwijtraken of apparaten die garanderen dat je binnen een handomdraai een mooi getraind lichaam hebt. De meeste van dit soort diëten en afslankmethodes helpen inderdaad wel, maar het effect is meestal van tijdelijke aard want zodra je ermee stopt zitten de kilo’s er al snel weer aan. Of nog erger, je hebt er zelfs een kilootje extra bij gekregen! In deze blog maak je kennis met 6 trucjes die (wel) echt werken bij afvallen.

Blijvend afvallen

Veel mensen die bezig zijn met afvallen balen ervan dat dit meestal maar tijdelijk werkt. Echt verbazingwekkend is dit niet, want als je na je dieet weer op vrolijke voet verder gaat met je oude eetgewoontes verander je in feite niets, en als je niets verandert dan zit je snel weer op je oude gewicht. De enige oplossing voor een blijvend slank lichaam is daarom afvallen zonder dieet. Dit lijkt misschien onmogelijk, maar toch is het waar, en het is heel eenvoudig. Je doet dit door je leefgewoontes geleidelijk te veranderen. Met andere woorden, als je een ander lichaam wil zul je anders moeten gaan leven, en op deze manier bereik je een gezonder, strakker lichaam op de lange termijn.

Je leefstijl veranderen lijkt misschien heel moeilijk, maar er zijn 6 trucjes die je eenvoudig kunt toepassen en blijvend resultaat hebben:

  1. Eet zo min mogelijk suikerrijke voeding

Suiker is een echte dikmaker. Als je veel suikers eet krijgt je lichaam veel energie binnen die het niet nodig heeft. Je lichaam lost dit op door de suikers op te slaan als vet. Om te beginnen is het verstandig om geen suiker meer in je thee en koffie te doen. De eerste paar dagen is dat even wennen, maar je zult al snel merken dat je daarna niet anders meer wil! Daarnaast dien je suikerrijke voeding, zoals koek, frisdrank en natuurlijk ook snoep, zoveel mogelijk te vermijden en te vervangen door suikerarme alternatieven. Kijk ook uit voor voeding waar veel verborgen suikers in zitten, zoals cruesli, soepen, sauzen en andere sterk bewerkte voeding.

  1. Kook vaker zelf

Een afhaalmaaltijd is ontzettend handig als je het druk hebt en geen tijd hebt om te koken. Maar dit soort voeding bevat naast een flinke hoeveelheid zout vaak ook enorm veel ongezonde vetten, suikers en koolhydraten. Meestal hebben afhaalmaaltijden een lage voedingswaarde, wat als bijkomend effect heeft dat je na een uur of twee alweer honger hebt en gaat snacken. Als je zelf kookt weet je wat je eet en kun je een voedzame maaltijd vol verse groenten bereiden die langdurig een verzadigend gevoel geeft.

  1. Eet op vaste tijden

Ongezond snacken gebeurt meestal wanneer je (te) lang niet gegeten hebt. Probeer daarom je ontbijt, lunch, avondeten en zelfs gezonde tussendoortjes een beetje in te plannen, zodat je geen onbedwingbare trek krijgt en ongezond gaat eten.

  1. Eet een stevig eiwitrijk ontbijt

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag wordt vaak gezegd, omdat je daarmee je lichaam energie geeft voor de hele dag. Het beste kun je een eiwitrijk ontbijt nemen, zoals bijvoorbeeld een omelet met groenten of zelfs een stukje zalm als je daar van houdt. Vermijd suikerrijke ontbijtgranen en cruesli’s, want die zorgen voor een enorme piek in je bloedsuikerspiegel wat als gevolg heeft dat je ver voor lunchtijd alweer honger hebt.

  1. Verander de manier waarop je eet

Met een paar simpele ingrepen kun je voorkomen dat je tijdens je maaltijd teveel eet: neem een kleiner bord, verbied jezelf om meer dan 1 keer op te scheppen en eet langzamer door twee keer zo lang te kauwen.

  1. Eet superfoods die gewichtsverlies stimuleren.

Er zijn enkele superfoods die erom bekend staan dat ze afvallen kunnen bevorderen:

  • Ashwaganda: veel vrouwen krijgen als ze de dertig zijn gepasseerd sneller overgewicht. Vaak wordt dit veroorzaakt door oestrogeendominantie, een disbalans in de hormoonspiegel die meestal ontstaat als gevolg van ongezonde voeding en een ongezonde leefstijl. Ashwaganda, dat zeer krachtige antioxidanten bevat en vooral binnen de Ayurvedische geneeskunde zeer populair is, bevat de unieke stof withanolide die de activiteit van de hormonen testosteron en progesteron stimuleert (Khalsa & Toerra, 2008[1]), de belangrijkste tegenhangers van oestrogeen. Ashwaganda is daarom een uitstekend superfood waarmee oestrogeendominantie kan worden voorkomen en bestreden.
  • Maca: dit superfood wordt gemaakt van een knolgewas uit Peru en heeft als bijnaam ‘Lustopwekker van de Andes’. Maca staat bekend als adaptogeen, wat betekent dat het een uitbalancerend en regulerend effect heeft op het lichaam. Dit geldt met name voor de hormoonspiegel, maar ook voor de klieren (waaronder de hypothalamus en de hypofyse) en het spier-, zenuw- en bloedvatenstelsel. (Ley, 2003[2]). Omdat overgewicht vaak ontstaat als gevolg van een disbalans in de hormonen is dit een perfect superfood dat gewichtsverlies kan stimuleren
  • Afrikaanse mango: dit is een superfood dat een kleine hoeveelheid leptine bevat en de leptinegevoeligheid in je lichaam vergroot. Leptine is een hormoon dat het energieverbruik en hongergevoel in je lichaam reguleert, wat betekent dat je als je voldoende leptinegevoelig bent beter in staat bent vet te verbranden en een gezond gewicht te bereiken of behouden. Dagelijks een kleine hoeveelheid Afrikaanse mango poeder nemen kan daarom helpen bij gewichtsverlies, en dit is ook wetenschappelijk bewezen. In diverse onderzoeksrapporten die enkele jaren geleden gepubliceerd (o.a. Oben et al., 2008[3]) is beschreven hoe een groep mensen met obesitas na een maand lang Afrikaanse mango poeder gegeten te hebben aantoonbaar verlaagde lipidewaarden in het bloed hadden ten opzichte van de controlegroep die een placebo had gekregen en dat Afrikaanse mango poeder daarom gewichtsverlies kan ondersteunen. Bovendien ontdekte men dat de groep die Afrikaanse mangopoeder had gegeten lagere LDL-cholesterol (het ‘slechte’ cholesterol) en triglyceridewaarden hadden en een hoger HDL-cholesterol (het ‘goede’ cholesterol). Afrikaanse mango poeder kan dus ook helpen als je last hebt van een verhoogde cholesterolspiegel (o.a. Ngondi et al., 2005[4]) .

Referenties

[1] Karta Purkh Singh Khalsa & Michael Tierra. “Ayurvedic Herbs, The Way Of” Lotus Press, 2008
[2] Ley, Beth M. Maca!: Adaptogen and Hormonal Regulator. Bl Publications, 2003.
[3] Oben, Julius E., et al. “The use of a Cissus quadrangularis/Irvingia gabonensis combination in the management of weight loss: a double-blind placebo-controlled study.” Lipids Health Dis 7 (2008): 12.
[4] Ngondi, Judith L., Julius E. Oben, and Samuel R. Minka. “The effect of Irvingia gabonensis seeds on body weight and blood lipids of obese subjects in Cameroon.” Lipids Health Dis 4 (2005): 12.

, , , , , , ,
advert

No comments yet.

Leave a Reply