5 natuurlijke remedies voor bijnieruitputting

30 oktober 2017

Superfoods

Ben je vaak moe en snel gestresst, ben je aangekomen en/of heb je regelmatig hoofdpijn? Dan heb je misschien wel last van bijnieruitputting, een aandoening waarbij je lichaam teveel van het ‘stresshormoon’ cortisol produceert waardoor je bijnieren uitgeput raken. In deze blog kun je lezen wat bijnieruitputting is, wat de symptomen zijn en welke 5 natuurlijke remedies er bestaan voor bijnieruitputting.

Wat is bijnieruitputting en hoe ontstaat het?

De bijnieren zijn kleine organen die als kapjes op de nieren liggen en bestaan uit twee gedeeltes: het bijniermerg en het bijnierschors. Het bijniermerg produceert twee hormonen die vrijkomen als je stress ervaart, te weten adrenaline en noradrenaline. Het bijnierschors produceert ook enkele hormonen, waaronder aldosteron, cortisol en enkele geslachtshormonen, zoals testosteron en oestrogeen. Deze hormonen zijn essentieel voor het goed functioneren van ons lichaam en zijn onder meer verantwoordelijk voor onze energieproductie, de regulering van vetopslag en vetverbranding, de water-zoutbalans, het waak-slaapritme, onze bloeddruk, de stofwisseling, de hartslag, de leverfunctie, het immuunsysteem, onze bloedsuikerspiegel en hoe we omgaan met stress. Van bijnieruitputting is sprake als de bijnieren als gevolg van onophoudelijke stress langdurig teveel cortisol produceren. De bijnieren raken daardoor ‘overwerkt’ en zullen uiteindelijk uitgeput raken. Dit leidt ertoe dat de bijnieren niet meer goed functioneren en juist te weinig of helemaal geen cortisol meer kunnen produceren.

Wat zijn de symptomen van bijnieruitputting?

De belangrijkste symptomen van een te lage cortisolproductie en/of bijnieruitputting zijn (o.a. Wilson, 2001[1], Head et al., 2009[2]):

  • Vermoeidheid, futloosheid
  • Humeurigheid
  • Angsten
  • Snel gestresst (van situaties die je normaal gesproken zou negeren)
  • Besluitloosheid
  • ‘s Ochtends moe wakker worden
  • ‘s Avonds niet in slaap kunnen komen
  • Haaruitval en/of droog haar
  • Huidproblemen (huiduitslag, acne)
  • Gewichtstoename
  • Trek in suikers en zout
  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn of migraine
  • Spijsverteringsproblemen
  • Stemmingswisselingen
  • Prikkelbaarheid
  • Angsten
  • Depressie
  • Meer last van PMS
  • Verzwakt immuunsysteem
  • Concentratieproblemen
  • Pijnlijke gewrichten en spieren
  • Droge ogen
  • Verminderd libido
  • Spierzwakte
  • Rugpijn
  • Verhoogde bloedsuikerspiegel

Wat gebeurt er als je niets aan bijnieruitputting doet?

Bijnieruitputting kan grote gevolgen hebben voor de lange termijn, je kunt de symptomen dus maar beter vroegtijdig onderkennen. Eén van de lange termijnrisico’s van bijnieruitputting is dat je veel te veel gaat eten om op die manier dalende energieniveaus te compenseren. Als je bijnieruitputting hebt herken je misschien wel dat je vaak enorme trek hebt in calorierijke bewerkte voedingsmiddelen, dit komt omdat die snel energie geven. Echter, helaas wordt deze snelle ‘energieboost’ vrijwel direct gevolgd door een nog grotere energiedip waardoor je wéér gaat eten (Marensky, 2013[3]). Je komt op die manier in een vicieuze cirkel terecht waarbij het ongezonde voedingspatroon tot overgewicht en obesitas leidt, en dat is een enorme aanslag op je gezondheid, want obesitas kan leiden tot onder meer hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. Ernstige bijnieruitputting kan zelfs de dood tot gevolg hebben (Bornstein, 2009[4])., het is dus belangrijk om deze aandoening vroegtijdig te onderkennen.

Wat moet ik doen als ik denk dat ik bijnieruitputting heb?

Mocht je vermoeden dat je bijnieren uitgeput zijn, dan zijn de volgende 5 natuurlijke remedies tegen bijnieruitputting interessant voor jou:

  1. Pas je voedingspatroon aan

Eén van de belangrijkste stappen die je kunt nemen om bijnieruitputting te lijf te gaan is je voedingspatroon aan te passen: vermijd voeding die je lichaam stress bezorgt, zoals suikerrijke voeding, alcohol, teveel koffie, bewerkte voeding en geraffineerde en gehydrogeneerde oliën en vetten (zoals zonnebloemolie) en eet meer voeding die de genezing van je bijnieren ondersteunt, zoals verse biologische rauwe groenten (met name groene bladgroenten), gezonde oliën en vetten (kokosolie, extra vièrge olijfolie, roomboter, avocado, noten), wilde vette vis (rijk aan omega 3-vetten), dierlijke producten van hoge kwaliteit (zoals biologische eieren en biologisch scharrelvlees), zeegroenten (bijvoorbeeld kelp en zeewier), vezelrijke producten (zoals chiazaad en ongepeld hennepzaad) en probiotica (bijvoorbeeld kombucha, zuurkool en kefir).

  1. Probeer stress te verminderen

Stress is niet iets wat je ‘even snel kunt oplossen’, maar er zijn wel talloze manieren om je beter te ontspannen:

  • Doe elke dag iets leuks (bijvoorbeeld naar muziek luisteren of met de kinderen spelen) of neem een hobby
  • Probeer meditatie, mindfulness en/of yoga
  • Leer ontspannende ademhalingstechnieken
  • Ga naar buiten en geniet van de zon en de natuur
  • Zorg ervoor dat je niet teveel werkt
  • Eet op regelmatige tijden en let op wat je eet (zie ook remedie 1)
  • Beweeg elke dag (bijvoorbeeld wandelen, fietsen, in de tuin werken)
  • Zoek professionele hulp als je iets uit het verleden nog niet hebt verwerkt
  1. Zorg voor voldoende nachtrust

Je bijnieren hebben voldoende rust nodig om te kunnen herstellen. Neem je die rust niet, dan zullen je bijnieren weer extra cortisol produceren en komen ze niet aan herstel toe. Ga slapen als je moe bent en probeer zo lang mogelijk (ca. 8 tot 10 uur) ongestoord te slapen. Je lichaam houdt van routine, dus probeer zoveel mogelijk op vaste tijden te slapen en dus niet te laat naar bed te gaan.

  1. Doe aan sport, maar niet teveel

Sporten is gezond en kan heel ontspannend werken. Echter, als je teveel sport en te weinig tijd neemt voor herstel werkt sporten juist averechts en pleeg je roofbouw op je lichaam, met als gevolg dat je bijnieren veel te hard moeten werken en dus teveel cortisol produceren. Luister goed naar je lichaam als je sport, je kunt daarmee ook blessures helpen voorkomen. Ben je moe of voel je ergens pijn, stop dan met sporten en geef je lichaam enkele dagen rust om te herstellen.

  1. Gebruik een natuurlijk bijniersupplement

Er zijn diverse natuurlijke supplementen die je kunt gebruiken als je last hebt van bijnieruitputting, waaronder ashwaganda, omega 3, magnesium, vitamine B complex, vitamine C, vitamine D3 en zink. Echter, wil je je bijnieruitputting effectief aanpakken dan is Adrenal Recovery van Superfoodies je beste keuze. Dit supplement, dat gemaakt is van onder meer acerolakers, ashwagandawortel, Siberische ginseng en cordyceps en daarnaast de vitamines B2, B5, B6 en C bevat, is namelijk speciaal bedoeld voor mensen die bijnieruitputting hebben. Voor de beste resultaten dien je Adrenal Recovery voor een langere periode dagelijks te gebruiken, want je bijnieren hebben de tijd nodig om te herstellen. Heb je een milde bijnieruitputting, dan duurt het 6 tot 9 maanden alvorens je bijnieren hersteld zijn. Bij zware bijnieruitputting kan de herstelperiode tot wel 24 maanden duren.

Referenties

[1] Wilson, James L. Adrenal fatigue: The 21st century stress syndrome. Petaluma, CA: Smart Publications, 2001.
[2] Kathleen A. Head, ND, and Gregory S. Kelly, ND. “Nutrients and botanicals for treatment of stress: adrenal fatigue, neurotransmitter imbalance, anxiety, and restless sleep.” Alternative Medicine Review 14.2 (2009): 114-140.
[3] Marensky, Joy. Restoring the Balance of Hormones: How to Fix Adrenal Fatigue: Natural Ways to Control the Syndrome. Speedy Publishing LLC, 2013.
[4] Bornstein, Stefan R. “Predisposing factors for adrenal insufficiency.” New England Journal of Medicine 360.22 (2009): 2328-2339.

, , , , , ,
advert

One Response to “5 natuurlijke remedies voor bijnieruitputting”

  1. desktop speakers best buy Says:

    Pretty! This was an incredibly wonderful post. Thank you for supplying this information.

    Reply

Leave a Reply